If everyone cared

En läsare bad mig diskutera lite mer, och säga mina åsikter om saker och ting, så här får ni det! =) Läs detta, det är otroligt viktigt i dagens samhälle och jag vill mer än gärna höra åsikter om detta, många verkar inte ens förstå vilket gigantiskt problem detta är.

Någonting jag är ganska insatt i (blev det väldigt mycket sen resan i Indien och projektet jag gjorde om det) är den ojämna fördelningen av världens resurser! Vi I-länder (till största del länder i Europa + USA) äger ca 80 % av världens resurser. Det slog mig hårt att dagens ungdomar inte verkar förstå någonting av det här, alla säger (såklart) att de tycker att de borde vara jämn fördelning och blaa bla, men förstår någon innebörden? Ni kan glömma två bilar per familj, knappt en bil per familj! För att inte tala om alla mopeder ungdomar äger, alla snygga plaggen vi köper och jaa, alla dessa materiella saker som bringar oss "lycka".

I Indien lärde vi oss en väldigt viktig sak, skillnaden mellan materiell lycka och riktig lycka! Materiell lycka är en tillfällig lycka, till exempel att du får en ny dator, köpt en fin bild eller att du helt enkelt vinner på lotto. Detta gör dig lycklig för stunden, sen kommer alla konsekvenser och du är inte tillfredställd ändå. Riktig lycka är den du känner när du har dina nära och kära omkring dig, du har din familj och dina vänner som älskar dig och du älskar dem. En annan sorts lycka är att du får mat på bordet, ja helt enkelt våra grundbehov. Allt annat som vi köper oss till bringar inte riktig lycka, utan tillfällig lycka.

En sak som skiljer I-landsbefolkningen och människor som lever i fattigdom (även kallad U-landsbefolkningen) är att vi blir aldrig nöjda. Tänk på det egentligen, får du en väska så blir du glad, men du vill ha fler och snyggare. Samma sak om du får en bil, en jacka, en ny dator.. Ja, vad som helst! Vi blir aldrig nöjda! Varför? Jo, för vi vet att vi alltid kan få mer! Människor som lever i fattigdom är det nästan tvärtom för, de är tacksamma för det de har! Om de får mat på bordet och har sin familj så räcker det. När vi kom till Indien och gav barnen en penna så lös de upp, det var som en gåva från himmelen och ingen gåva kunde vara bättre än just den gåvan, är det alltså bara de som ska lära sig saker från oss?

Jag satt på bussen för ett par dagar sen och hade två killar framför mig (kanske var 15-16 år) och de satt och diskuterade hur otrooooligt ont i ryggen de får av stolarna i skolan!
Kille nr 1: "Asså fan, jag får så jäävla ont i ryggen av stolarna i skolan!"
Kille nr 2: "Asså jag vet, så sjukt obekväma, det typ värker!!"
Kille nr 1: "Men du, man borde ha med sig som en solstol till skolan!!
Då kan man typ fälla fram den och sitta på den istället, fatta skönt!!"
Kille nr 2: "Ja! Åh, fan vad nice, så slipper man våra stolar, skitstolar!"

Stackars stackars killar, är det jobbigt med för hårda stolar i skolan? Bortskämda skitungar.. Här har ni två bilder, en bild är på ett vanligt klassrum i Sverige, bilden under är en bild på ett klassrum från en fattig by i Indien som jag fotade när vi var där:


Ett vanligt klassrum i Sverige!
 
  
Ser ni? De hade inte ens några stolar, inga bord och inget material!
Men ni kan inte ana hur stolta de var att de hade en skola i sin by!


Jag kan bara säga en sak.. If everyone Cared
 
(Bild tagen av mig, Indien 13/1-2008)

If everyone cared - Nickelback

Jag hoppas verkligen att ni läser detta och delar med er med era åsikter, vad har ni för åsikt kring detta? Jag kan ta kritik! Förresten, om ni vill läsa om min Indienresa så ligger det på en egen kategori till vänster! Nu ska jag sova, imorgon kommer lite bilder från min och Virans kväll! Sov gott!


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0