Bilderna ni vanligtvis inte far se..

Pa  Ushuaia-inlagget la jag ut tva  lyckade bilder fran  nar vi forsokte ta hoppbilder & sitta
pa  varandras  ryggar (vi  satte min kamera  pa 10 sekunders timer, placerade den pa en
tradstam och sprang sedan framfor for att hoppa/pose:a).  Vi holl pa konstant  i sakert 30
minuter och lekte sahar med kameran, sa har far ni se nagra av de misslyckade forsoken!

Nu ger vi oss ut pa W-trekket i Chile, ar tillbaka om ca 4 dagar! Gah, onska oss lycka till!!

USHUAIA, PART TWO

Dags for del tva! Pa eftermiddagen igar var vi inbokade pa en tur till en o full av pingviner tillsammans med 15 andra! Forst akte vi bil i en och en halv timme innan vi tog en bat i ca 10 minuter till on dar pingvinerna bodde! Vi fick se tva olika sorters pingviner; The Magellenic (svarta och vita) och Gentoo (svartvita men med orangea fotter och nabb), de ar sa otroligt underhallande att titta pa! De gar och springer sa klumpigt och ramlar ofta pa magen om de inte springer runt bakatlutande med vingarna rakt ut! De ar fantastiska djur, de finner en partner som de stannar med resten av livet! Forutom om honan inte ar nojd med boet som mannen fixat, da soker hon upp en ny!

Pingvinerna ar sa tama da manniskor kommer dit och halsar pa varje dag, dock ar det en alltid en grupp med fa manniskor och ingen ror vid dem eller ar hotfulla pa nagot satt! Pingvinerna vandrar bara runt kring oss lite nyfikna och gar sedan tillbaka till sitt! Det var jattehaftigt att se dem i verkligheten, aven om jag inte ar lika excited kring pingviner som Kate som bara alskar dem, haha!

Sista dagen besokte vi den stora nationalparken har i Ushaia, den ar 630 kvadratkilometer stor och ar belagen mellan Ushuaia och den chilenska gransen pa Tierra del fuego (eldslandet). Nationalparken bestar av en kuststracka langs Beaglekanalen som innehaller en dramatisk miljo med bade berg, klippor, glaciarer, vattenfall och delar av varldens sydligaste skogar. Det ar sa otroligt vackert dar inne att det knappt gar att beskriva mer, se bilder langre ner!

Dags att se pingviner!

Landskapet fran hamnen dar vi tog baten till pingvinon, allt ar sa vackert har!

Kvallens middag; Kott med potatis! Vi ar sa stolta over att vi lagar middag varje kvall! :P

Dag 3, sista dagen har i Ushuaia! Idag besokte vi nationalparken Tierra del fuego, det
tog nastan andan ur mig hur vackert det ar!

Stenarna ar sa platta har sa vi stannade for att kasta macka ett tag, Kate lyckades for
forsta gangen i hennes liv! =)

Fantastiska Ushuaia, jag vill inte aka harifran! Det ar dock sa himla dyrt har(!!) sa vi maste tyvarr rora oss vidare, och vi har hunnit med allt vi ville! Imorgon bitti aker vi vidare in till Chile for att se om det ar mojligt for oss att gora det kanda W-trekket, ar aven kant som ett av varldens svaraste trekk! Gah, vi hors dar i alla fall.. Besoos!

USHUAIA PART ONE

Hej! Jag ar just nu i varldens sodraste stad, Ushuaia i Argentina! jag hann inte mer an landa har innan jag insag hur mycket jag alskar den har staden; jag alskar klimatet, naturen, bergen.. allt!! Kate och jag tog ett flyg hit fran Buenas Aires i lordags, pa 4 timmar gick vi fran 25 till 9 grader vilket var en enorm chock! Vi landade har i Ushuaia i vara flipflops och linnen, sa det var bara att kla pa sig rejalt pa flygplatsen! Jag glomde dock mina mjukisbyxor och min tjocktroja pa hostelet i Buenas Aires, det gor inget da vi ska tillbaka till BA om 1 manad, men jag hade inget att ta pa mig forutom mina legins! Jag har investerat i en ENORM bjorntroja har i alla fall sa nu ar jag varm!

Vi tog oss hur som helst till ett hostel direkt fran flygplatsen, vi hittade en mysig bla trastuga till hostel dar vi mottes av en trevlig tjej i receptionen! Huset kanns som att vara tillbaka pa mina morforaldrars landstalle i Stockholm, hur mysigt som helst! Vi bor i ett dormrum pa vinden med enorma tacken och sanglampor, hehe! De har aven ett kok sa vi har lagat mat varje dag har, varje morgon har vi gatt upp vid 9 och gatt och lagt oss runt kl 22 pa kvallarna! Vi ar helt slut efter alla aktiviteter pa dagarna!

Forsta morgonen tog vi oss upp till de enorma bergen runtomkring Ushuaia, man kan ta sig upp dit utan en guide sa vi valde att vandra upp dit med nagra mackor och vatten i ryggsackarna! Det ar sa otroligt vackert har, jag ar helt tagen varje gang jag vander mig om och mots av dessa enorma bergsvaggar, det kristallblaa vattnet och den grona naturen! Bade Kate och jag ar fran kalla lander (Sverige och Kanada) sa vi kande oss som hemma i den grona naturen med en liten back som rann under en bro, dock nar vi tog oss hogre upp var det bara berg och sten! En kand glaciar ligger dar uppe som vi oxa ville se, det var mest sorgligt dock da den har smalt sa otroligt mycket (pa grund av oss manniskor) att inte mycket ar kvar!

Vi kom tillbaka sent pa kvallen och la oss da tidigt efter middagen for att orka oss upp tidigt dagen efter! Nasta morgon var det dags for tva batturer, forst en pa morgonen dar vi akte runt till nagra oar och fick se massa vilda djur (albatross, sjolejon, pingviner mm), vi besokte aven en o dar man kunde se spar fran hyddor dar manniskor bodde for ca 7000 ar sedan! Senare pa eftermiddagen tog vi en annan battur for att besoka en o med pingviner, det kommer dock i nasta inlagg!

Dags att lamna BA!

Ushuaia fran flygplanet!

Framme i Ushuaia, 9 grader var det och jag & Kate hade flipflops pa oss..  Alla andra hade
enorma jackor och boots haha, vi sag ut som tva dumma turister som gatt pa fel plan!

Framme i staden Ushuaia, varldens sodraste stad!

Hostel Torre al sur!

Vart rum ar uppe pa vinden som ett litet loft, jattemysigt!

Koket, vi har lagat middag varje dag!

Ostpasta med kott!

Morgon nummer 1, det ar allt svart att slita sig ur dessa mysiga sangar varje morgon!

Aventyr dag ett; Ta oss upp till glaciaren pa ett av de stora bergen runtom Ushuaia, det
var sa fantastiskt vackert dar uppe att jag inte kunde forsta det! Det var inte lika kul att
se glaciaren da den var sa liten, att se pa den fick en att inse hur mycket vi forstor den
har varlden da den var sakert 10 ggr sa stor forr i tiden!

Jag kopte en enorm troja idag for ca 400 kronor, jag har ju inga varma klader sa det var
val behovligt aven om min ekonomi ar valdigt knaper!

Middagen den kvallen blev nan slags pestosoppa med pastakuddar!

Morgon nummer 2, har ar bilder fran den forsta batturen vi gjorde pa morgonen!

Albatross, de ar verkligen lika klumpiga i verkligheten! Se for er sjalva har nedan pa
den korta filmen jag gjorde nar en av dem skulle forsoka ta sig upp i luften hahaha!
(det ar Kate, min van som pratar i bakgrunden haha, hon var sa excited!)

Ringen ni ser runt graset ar dar manniskorna la skrap runt hyddan (exempelvis delar av
djuren de inte at) for att skydda sig fran vinden och regnet sa det inte skulle glida in
mellan hyddans botten och marken!

Ushuaia part two kommer upp senare ikvall eller inatt for er del! Da kommer ni fa lasa om nar vi besokte on full med vilda pingviner som vandrade runt precis bredvid en och om den fantastiska nationalparken har i Ushuaia, stay tuned!

BUENOS AIRES

Bueeenos Aires, vilken stad! Jag ar helt foralskad, staden har ju allt! Buenos Aires har charmen och arkitekturen fran Spanien, storlek av stad som paminner om New York och manniskorna har ar sa vackra! Vi kom hit i tisdags och har mest vandrat runt varje dag, suttit pa cafés och gatt pa bio! Att backpacka i Sydamerika ar verkligen att fa se allting, ena dagen sitter jag pa en strand, en annan dag ar jag i djungeln medan den tredje dagen ar jag i en av varldens mest fantastiska storstader!

Vi bor utanfor centrum i ett omrade som heter Palermo, jattemysigt med massa smagator och cafén overallt! Det ar dock jobbigt att alltid behova ta sig in till center (det behover man iofs inte, det finns mycket runt Palermo ocksa men det mesta hander i center), forst maste vi ga ca 7 kvarter for att sedan ta tunnelbanan in! Vi gar och gar sa mycket varje dag, det ar helt galet! Det fyller vi dock upp med alla konditorier overallt som ar sa lojligt billiga, vi kommer rulla harifran snart, haha!

Vi har knappt gjort nagonting de har dagarna, da vi vet att vi kommer tillbaka hit igen om nagra veckor! Vi har inte sett en tango show an, gatt till katedralen, sett en fotbollsmatch, testat pa klubbarna (dock gor vi kanske det ikvall) och mycket mer, men Buenos Aires ar en stad man latt kan strosa runt i flera timmar utan att bli uttrakad! En cool grej vi gjort dock ar att ha besokt La Recoleta Cemetery, den mest fantastiska kyrkogard jag nagonsin besokt! Det ar gravar som ligger inuti hus med trappor och mobler inuti, dar manniskor ligger begravda!!  Sjalvklart manniskor med pengar da det ar familjen till personen/personerna som ligger begravna som betalar for det! Manga kanda manniskor som t ex gamla presidenter i Argentina vilar dar. Det ar som en by av doda manniskor, det var ganska kusligt (se bilder nedan)!

Imorgon ar det dags for Ushuaia vilket ar varldens sodraste punkt som ar befolkad (annars ar det Antarktis), vi flyger ner dit imorgon pa dagen! Det ar tydligen sno och regn dar nere med 3 grader sa vi vill dit och se det och sen dra darifran, vi kommer ta oss upp genom Chile till Santiago innan vi svanger tillbaka in till Buenos Aires igen for att jobba en manad! Vi har planerat att jobba har ganska lange men nu kanns det verkligen bra da vi bada alskar den har staden!

Bilder fran de 5 dagar vi varit har med min nya kamera!! =)

Vart hostel i Palermo, jag alskar byggnader med hogt i tak!

En dag ute pa stan!

La Recoleta Cemetery!

Vissa hus hade sondrigt glas pa dorrarna och var inte alls omhandertagna, medan andra
hus var sa lyxiga pa bade ut-och insidan att man knappt vill veta hur mycket det kostar!
Exempelvis huset nedan..

..jamfort med..

Haha, vart att ha en dorrknackare nar alla i huset ar doda och begravna!

Alla dessa bagerier har i Buenas Aires.. Sa goda och billiga!

Fick lite daligt samvete av alla bakelser sa jag gjorde mig en fruktsallad! ;)

Har btw kopt mig en cardigan, ratt ful men den ar sa sjukt bekvam & kostade bara 50 kr!

Det finns sa manga vackra parker har i Buenas Aires och hundratals hundar, det ar till
och med kant med "The dog walkers" vilket ar manniskor som har som jobb att ga ut
med andras hundar nar de inte har tid sjalva, det roliga ar att de gar runt med ca 15
hundar samtidigt sa alla kopplen sitter fast med kedjor pa deras balten!

Underbara Buenos Aires, vi ses om en manad igen! Nu ska vi ut och festa, Buenos Aires ar ju kant for sitt nattliv och vi har inte varit ute en enda gang! Imorgon flyger vi som sagt ner till Ushuaia, men flyget gar inte forran senare pa dagen sa vi behover inte ga upp sa tidigt!  Bade Kate och jag ar flygradda sa vi far se hur resan kommer ga haha.. Besos!

IGUAZÙ FALLS

Fantastiskt! 277 vattenfall som faller i den har enorma dalen full av gronska och alla mojliga sorters djur! Jag forvantade mig inte sa mycket av Iguazù falls da vi sett sa mycket pa den har resan (och pa mina tidigare resor) men jag blev helt tagen, tank er att vandra in i en enorm varld av NATUR! Det ar sa stort dar inne att jag till och med gick runt helt ensam ibland, jag och Kate brukar prata om att den enorma turismen kring dessa varldsskadningar forstor charmen och "storheten" bakom dem sa nar man antligen far chansen att vara sjalv pa en plats som denna ar det nagot man ska ta vara pa.

Jag later bilderna tala for sig sjalva nu!

OBS! Detta ar bilder med Kates Ipod da bada vara kameror inte riktigt fungerar.. Vara vanner fran Florianòpolis var dock med oss pa den brasilianska sidan av Iguazù falls och ska skicka mig bilder som jag kommer fylla pa har senare for dessa bilder gor inte den har fantastiska (och enorma) platsen rattvisa, det var bland det vackraste jag har sett!

Det finns sa manga vilda djur i den har enorma nationalparken som springer runt overallt,
allt fran ekorrar till apor och aven krokodiler i vattnet! I luften flyger det runt exotiska faglar
i alla mojliga farger och med enorma nabbar! Dessa sma krabater ar sa bedarande =)

Fantastiska varld vi lever i, vi maste ta battre vara pa den! Imorgon aker vi vidare till Buenas Aires, hors dar!

ILHA GRANDE & FLORIANÓPOLIS

Hejsan! Vad jag tappar lusten for att blogga nar min kameradisplay inte fungerar, vi har inte heller gjort nagot speciellt den senaste veckan som ar sa mycket att blogga om! Vi har det underbart har och har spenderat tid pa strander och tagit det lugnt, men som sagt inte gjort sa mycket! Nu backar jag tillbaka till forra torsdagen da vi lamnde Rio de Janeiro for att aka till Ilha Grande ett par natter innan vi akte vidare hit till Florianópolis! Vi har fatt hora i over en manad att vi maste besoka Ilha grande, en o som ligger precis utanfor Rio de Janeiro! Sa tillslut valde vi att ta oss dit och med oss hade vi Or och Offer (vara tva israeliska vanner som vi traffade i Rio) sa tillsammans tog vi oss upp tidigt i torsdags for att ta en buss till baten som skulle ta oss till on!

Vi kom fram pa eftermiddagen och letade da i timmar efter ett billigt hostel, det var nastan omojligt! Jag och Kate bestamde oss for att campa men precis da kom det fram en man som erbjod oss ett hus att stanna i for 25 real per person, perfekt! Sa vi fyra bodde i ett eget hus med 2 vaningar, kok, 2 badrum, balkong mm for samma pris som en campingplats! Or och Offer ar som sagt sa duktiga pa att laga mat, sa de gjorde pannkakor till frukost och grymma middagar med pasta och kyckling! Kate och jag har varit sa bortskamda med dem, haha!

Kate och jag stannade bara pa on i 2 dagar da vi har varit pa saa manga beach resorts nu att inget riktigt imponerar pa oss langre! En dag gick vi i alla fall i flera timmar genom skogen till en vacker strand och hangde dar hela dagen, Ilha Grande ar verkligen jattefint och manga manniskors favoritplats i Brasilien sa tycker ni om beach resorts ar det en ball plats att aka till, a andra sidan ar manga strandstader i Brasilien otroligt vackra! Hur som helst, i lordags tog Kate och jag fem miljoner bussar och annat for att till slut komma fram hit till Florianópolis som ar en jatteskon strandstad!

Vi bestamde oss for att bo pa ett riktigt backpackerhostel har da det ar vart sista stopp har i Brasilien, vi bor pa ett hostel som heter Backpacker Share Hostel i Barra da Logoa! Vi har hangt pa stranden nastan varje dag och forsokt att surfa, eller Kate har forsokt surfa medan jag har puttat pa i vattnet haha! Pa kvallarna ar det party party, vart hostel ar sa stort sa pa kvallarna sitter vi pa den stora balkongen med utsikt over stranden och dricker och pratar innan vi gar ut! Vanligt backpackerhostel med andra ord, det ar sjukt kul har men det ar dags att aka vidare nu, jag ar klar med strandstader och partyn for ett tag framover! Dock ikvall blir det all in da det inte bara ar var sista kvall har men ocksa Kates fodelsedag! =)

Har som sagt knappt tagit bilder men har nagra stycken plus bilder jag snott av andra!

Ilha Grande!

Huset vi bodde i!

Florianópolis!

Vi har en dorr ut till den stora verandan/balkongen med en harlig utsikt!

Var forsta kvall har i Florianópolis, forfest pa balkongen med alla pa hostelet!

Vi gick bara ner for gatan till en kille som gor de basta coctailsen enligt en tjej fran Irland,
och hon hade ratt! De var sa sjukt goda, vi kopte 10 drinkar med en 50-reals sedel vi
hittade pa marken! ;)

Killen med gitarr ar fran Uruguay och har en san himla fin rost, han spelade nagra sanger
for oss pa spanska och pa portugisiska!

Fler bilder fran hostelet och runtomkring pa vara chillade dagar har!

Kopte en strandklanning!

Myshornan i koket!

Middag i koket!

Igar hangde vi alla pa balkongen som vanligt, senare pa kvallen drog jag med nagra
killar fran hostelet till ett annat hostel med buss for att hitta en bar! Baren var inte igang
tyvarr men vi traffade ett gang andra harliga killar att hanga med sa det vart kul iaf! =)

Vara favoritisraeler dok upp igar oxa! =)

Today's Bday girl ♥

Det kanns konstigt att det ar sista stoppet i Brasilien, vi har varit har i tre manader nu! Jag ar sa glad att jag valde att gora den har rutten med Kate, nu har vi fler lander att se dock! Snart ar det dags att gora mig iordning, sista kvallen ikvall som sagt och det blir att fira min fina Kate som fyller aar! Nasta stopp: Igazu falls, hors nar vi ar dar! ♥

Svar pa kommentarer!

hej!
jag har följt din blogg ett tag och du verkar ha en fantastisk resa på sjukt vackra platser!

jag har själv en dröm om att besöka flera länder i Sydamerika och i höst kanske den drömmen blir sann! men jag undrar om du någon gång känt dig rädd/otrygg där borta, med tanke på den kriminalitet man hör så mycket om? jag är liiite nervös för det, blond och blåögd oc inte så världsvan men jag hoppas att sunt förnuft räcker! :)
sen en liten undring, hur liten dagsbudget har du/ni? jag läser lite olika men du har ju färska siffror :)

hoppas resan fortsätter vara grymt bra! :) /Lollo

Svar till Lollo!

hej! Vad kul att du tycker om bloggen, ja den har resan har varit helt otrolig sahar langt! Manga har fragat mig det du fragar mig nu, om hur farligt det ar har och hur man ska ta itu med det! Jag kande exakt samma sak och bombade vanner jag hade som varit i Sydamerika och fragade sonder de alla om hur farligt det ar! Jag sager bara; lyssna inte pa alla andra da 9 av 10 av de som sager hur farligt det ar har har inte ens varit i Sydamerika! Man ser pa nyheterna och hor skandaler och domer efter det, exempelvis ska Brasilien vara varldens farligaste land men jag har akt genom hela landet och har klarat mig bara bra!

Men sjalvklart maste du ha med dig ditt sunda fornuft, ga till exempel inte runt med all din packning pa kvallen pa en tom gata och hoppa inte in i en taxi du inte bestallt helt ensam! Over hela Sydamerika ar det valdigt vanligt med ficktjuvar, ran i allmanhet sa du ar egentligen bara ett offer sa lange du bar runt pa dina grejer! :) Dagsbudget ar helt individuellt beroende pa hur du reser och i vilket land du ar i, Brasilien ar typ dubbelt sa dyrt jamfort med Ecuador och Peru! Bolivia ar nastan lika billigt som Asien, medan Chile och Argentina ar dyra men inte lika dyra som Brasilien! Lonely Planet har en bra dagsbudget/dag i varje land, kop boken! ;) Men jag skulle saga i Peru och Ecuador ar de ca 100-150 kronor/dag snittar man nog inraknat boende och allting! Lycka till!

Många frågor kommer och hoppas på ett långt svar!!
Först vill jag bara säga att du är så boniiita! Så himla roligt att läsa om dina resor och du verkligen lever livet, que bueeeeno! <3

Sen har jag lite frågor, hoppas det går bra att jag frågar men är bara nyfiken :)

1. Ska du åka till Colombia, annars varför/varför inte?
2. Hur är det i El Salvador, är det farligt eller kan man vara ute utan att något händer? Sen undrar jag om du har sett några gängmedlemmar med tatueringar i ansiktet osv. Eller du kanske inte är i El Salvador, men jag uppfattar Salvador som El Salvador, förklara gärna :)
3. Hur mycket pengar har du tagit med dig på resan?
4. Aprendiste mucho español?? Har du lärt dig mycket spanska, skitgrymt isåfall :D
5. Hur är det att resa så som du gör??

Önskar dig lycka till med aaaaaaaallt på resten av resan, du har redan haft skitkul verkar det som men aa. Ha det bäst!!! Kram <3

Svar till Melicia!

Hej sotnos! Tack sa mycket, kul att du tycker om att lasa! :)

1. Ja, jag ska till Colombia i september som det ser ut nu! Jag vill se ALLT, hela varlden sa jag vet inte riktigt hur jag ska sluta resa! ;) Efter hela Sydamerika vill jag se Karibien och da ar det en bra borjan i Colombia, jag vill aven jobba som engelskalarare i Cartagena!
2. Enligt mig ar Salvador helt UNDERBART! Jag alskar den staden, den ar sa influerad fran Afrikanska kulturen efter alla slavar de tog dit fran Afrika forr i tiden sa hela staden spraklar i historia och kultur! Det ar Brasiliens vanligaste stad att bli ranad i sa var forsiktig med vad du tar med dig ut pa gatan, ta inte med dig mer pengar an vad du absolut behover den dagen! El Salvador ar ett land i centralamerika, Salvador ar staden i Brasilien! :)
3. Jag tog med mig runt 65.000 kronor!
4. Jag har inte lart mig sa mycket spanska som jag hade velat an, da jag har varit i Brasilien i tre manader dar de pratar portugisiska men sa fort jag kommer tillbaka till spansktalande lander sa ska jag borja igen! Jag kan ta mig fram pa spanskan men jag vill kunna prata flytande!
5. Hur det ar att resa som jag gor.. Enligt mig ar det ju livet! Varenda dag ar ett aventyr for mig, jag star i ett vagskal och kan valja att ga vilket hall jag vill! Min plan var att resa fran Ecuador ner till Peru, Bolivia osv. Men en dag moter jag en harlig kanadensare som sager att hon ska ta en bat genom amazonasdjungeln i Peru ut till Brasilien, jag tyckte det lat sa ballt att jag valde att hanga pa henne istallet! Jag alskar det har livet, jag ar helt fri!

Ska blogga om Ilha Grande sa fort jag far bilder fran Or, bjuder pa en bild fran gardagen
med ganget pa vart hostel har i Florianópolis sa lange! =) Sjukt grym kvall hade vi igar!
Nu ska jag till stranden med Kate och hjalpa henne forsoka surfa, alskar att leka i vagorna
och detta ar var sista strandstad i Brasilien sa det ar bara att ta vara pa! =) KRAM pa er!

RIO DE JANEIRO

Hola amigos! Jag ar just nu i underbara, fantastiska Rio de Janeiro och har varit har sen i torsdags! Bloggandet har fatt ga lite at sidan da vi bara har en vecka har och det ar sa mycket att se! Vi kom hit i torsdags for en vecka sen efter en 18-timmarsbuss fran Porto Seguro, Kate och jag tog oss till Porto Seguro fran Itacare for en natt da vi ville minska var busstur till Rio! Vi spenderade en hel dag dar och en hel dag i ArralDajuda innan vi akte vidare hit!

Nar vi kom fram hit traffade vi ett israeliskt par (Or och Offer) som ville ta en taxi tillsammans med oss in till Copacabana! Kate och jag forklarade att vi tar bussar hela tiden pga pengabrist sa de hangde pa oss med buss in till stan! Vi letade och letade men allt i Rio ar sa himla dyrt, till slut fann vi ett jattebra hostel i Ipanema som ligger pa en innergard! Det finns ca fem hostel har bredvid varandra innanfor grindarna och vi valde det storsta, vi fick huset langst in i hornet over koket dar vi sover i dormrum tillsammans med ett gang andra!

Vi hann inte vara har i mer an nagra timmar sa hor vi Natashas och Jens roster, vara vanner fran Itacare! Vi bestamde att vi skulle motas upp i Rio men hur sjukt att vi hamnar pa samma hostel?! Hur som helst, senare pa dagen tog Kate och jag oss ut pa sightseeing och besokte Santa Teresa, Lapa, den kanda trappan (Escadaria Selarón) och mycket mer! Kate och jag var ute och gick i ca sju timmar den har dagen, Rio ar sa himla stoort! Jag alskar att vandra runt har dock, jag skulle latt kunna bo i Rio i nagra manader da staden verkligen har allt! Vi gar langa strackor varje dag da vi vagrar ta taxi och bussarna ar ibland omojliga pga trafiken, rusningstrafik i Rio ar galet!

I fredags kvall tog vi oss tillbaka till Lapa for den stora street festen! Det blev jag, Kate, Jen, Natasha, Offer och Or som akte dit tillsammans fran vart hostel! Vi kopte nagra caprihinas och gick langs med gatan, utanfor en klubb var det ett gang som battlade med att shaka rumpan! Det ar helt omanskliga pa att shaka, det ar som de ha en vibrator dar bak! Bade killar och tjejer gick loss pa det, vi kande verkligen att vi ar i Rio de Janeiro! Efter en stund gick vi in i klubben bakom dem for att dansa! Man kan verkligen se en skillnad i klubbarna har, ALLA shakar rumpan! Man star mer eller mindre lutad pa ett ben och shakar, vi hade sa himla kul! Kate, Or och Offer drog hem efter nagra timmar medan jag, Natasha och Jen stannade langre och dansade pa tva klubbar och ute pa gatan!

Vi var ute tva kvallar till pa en pub som ligger nara vart hostel, alla gick dit pa kvallarna och kopte billig ol fran gatan och drog sen in for att dansa! Utover det har vi besokt Suger loaf mountain, The crist (otroliga utsikter over staden fran dessa tva) och sa har vi testat pa hang gliding! Hang gliding var bland det laskigaste jag har gjort, det ar sa sjukt coolt dock! Man flyger tillsammans med en profisionell man som styr, jag och Kate har pratat om att gora detta sen Amazonas djungeln och nu ar det antligen gjort! Vi tog oss upp till det hoga berget Bonita tillsammans med de vi skulle flyga med, vi bada satt som pa nalar hela vagen!

Val dar uppe ser vi en stor ramp som leder ratt ut i luften, fran rampen har man utsikt over hela Rio! Bade jag och Kate borjade bli RIKTIGT skakis men det var anda dags att stalla sig i ko (det var fyra stycken fore oss)! Mannen som hoppade med mig fick lugna mig en stund och sen skulle vi ova pa springningen, det gar namligen till sa att man sitter fast med ryggen i seglet och ens hogra fot ar fast vid den man flyger meds fot! Sa nar det ar dags for att flyga maste man tillsammans springa langs med rampen och slanga sig ut i luften, det kan ga valdigt illa om ena personen far panik och slutar springa sa darfor var det nodvandigt for oss att ova!

Nar det var var tur staller vi oss i borjan av rampen och mitt hjarta slog sa hart hela tiden, Kate sag min ansiktsmin och tankte bara "herregud hon kommer svimma". Mannen jag skulle hoppa med lugnade ner mig och badmig att titta rakt fram pa horisonten och oarna, sen sager han hogt "ONE.. TWO.. THREE RUN!!" Da sprang vi och slangde oss ut, luften fangade oss och sa flog vi, det var sa sjukt coolt! Vi flog runt i ca 10 minuter over staden och over vattnet bredvid massa faglar innan det var dags for att landa pa stranden, jag bara hoppade runt och tankte "JAG GJORDE DET!"

Den kvallen tankte vi att vi maste ga ut och parta for att fira hang glidingen, sa vi gick till puben nara vart hostel som vi gatt till 3 ggr den har veckan med vara vanner fran hostelet, grymt stalle! Rio har verkligen levt upp till mina forvantningar! Synd bara att det ar saa dyrt, Kate och jag lever ju pa en extremt liten budget sa det blir krangligare att hitta de billiga matstallena och hostelsen i stader som denna! Men jag rekommenderar den har staden till vem som helst, staden har ju allt!

BILDBOMB!

Vart hostel! Innanfor grindarna ni ser pa bilden ar det som en stor innergard med 4-5 olika hostel, sa alla sitter pa garden och pratar vilket ar sjukt soft! Vi bor pa det storsta hostelet som heter Girl from Ipanema.

Koket, Or ar en grym kock medan Kate suger haha!

Receptionen till vart hostel, sofforna ar saa skona och hon har massa filmer man kan titta pa! Jag, Kate, Offer och Or hanger har varje morgon!

Forsta dagen var Kate och jag ute och gick HELA dagen! Vi akte till Lapa for att se den
kanda trappan (vi fick aven traffa chilenaren som byggde trappan), besokte Santa Teresa
och gick langs med stranderna! Rio de Janeiro ar en FANTASTISK stad! =)

Escadaria Selarón! Kandisar som U2, Snoop dogg, Elton John etc har besokt trappan for
att ha i deras musikvideos!

Mannen till hoger ar han som konstruerade trappan, han ar fran Chile men valde att
flytta hit och da kom han upp med den har idén!

Santa Teresa!

I fredags firade jag och Kate 3 manader tillsammans med bakelser!

Dags for Hang gliding, GAH det var sa laskigt! Man bokstavligt talat springer over kanten
och sen flyger man, det kandes som en drom!

Sugar loaf mountain!

Christo i solnedgangen fran Sugar loaf!

Sugar loaf mountain blev omringat i ett stort moln pa kvallen sa det kandes som att sitta
i ett stort rum da man inte kunde se nagonting utanfor berget!

Vi tog oss ner en niva (Sugar loaf ar 2 berg) sa vi kom under molnet och kunde se
Rio pa kvallstid!

Alla tjejerna!

Utgang i mandags! Natasha overtalade mig och Kate att folja med ut pa ca fem min! ;)

Turistbesok till Cristo, vi madde saa daligt efter partykvallen dagen innan men vi drog
oss upp dit i alla fall da det var sa fint vader! Molnen forstor ju hela utsikten annars.
Man tar ett tag upp till den stora statyn genom skogen, det kostar 45 reals tur&retur!

For att fa plats med hela Cristo i sin bild maste man satta sig pa marken!

Imorgon ar det dags for oss att aka vidare dock, forst ska vi till vackra Ilha Grande i en natt eller tva innan vi tar oss ner till Florianópolis vilket blir vart sista stopp i Brasilien! :) Hors igen om ett tag, KRAM!