RIO DE JANEIRO

Hola amigos! Jag ar just nu i underbara, fantastiska Rio de Janeiro och har varit har sen i torsdags! Bloggandet har fatt ga lite at sidan da vi bara har en vecka har och det ar sa mycket att se! Vi kom hit i torsdags for en vecka sen efter en 18-timmarsbuss fran Porto Seguro, Kate och jag tog oss till Porto Seguro fran Itacare for en natt da vi ville minska var busstur till Rio! Vi spenderade en hel dag dar och en hel dag i ArralDajuda innan vi akte vidare hit!

Nar vi kom fram hit traffade vi ett israeliskt par (Or och Offer) som ville ta en taxi tillsammans med oss in till Copacabana! Kate och jag forklarade att vi tar bussar hela tiden pga pengabrist sa de hangde pa oss med buss in till stan! Vi letade och letade men allt i Rio ar sa himla dyrt, till slut fann vi ett jattebra hostel i Ipanema som ligger pa en innergard! Det finns ca fem hostel har bredvid varandra innanfor grindarna och vi valde det storsta, vi fick huset langst in i hornet over koket dar vi sover i dormrum tillsammans med ett gang andra!

Vi hann inte vara har i mer an nagra timmar sa hor vi Natashas och Jens roster, vara vanner fran Itacare! Vi bestamde att vi skulle motas upp i Rio men hur sjukt att vi hamnar pa samma hostel?! Hur som helst, senare pa dagen tog Kate och jag oss ut pa sightseeing och besokte Santa Teresa, Lapa, den kanda trappan (Escadaria Selarón) och mycket mer! Kate och jag var ute och gick i ca sju timmar den har dagen, Rio ar sa himla stoort! Jag alskar att vandra runt har dock, jag skulle latt kunna bo i Rio i nagra manader da staden verkligen har allt! Vi gar langa strackor varje dag da vi vagrar ta taxi och bussarna ar ibland omojliga pga trafiken, rusningstrafik i Rio ar galet!

I fredags kvall tog vi oss tillbaka till Lapa for den stora street festen! Det blev jag, Kate, Jen, Natasha, Offer och Or som akte dit tillsammans fran vart hostel! Vi kopte nagra caprihinas och gick langs med gatan, utanfor en klubb var det ett gang som battlade med att shaka rumpan! Det ar helt omanskliga pa att shaka, det ar som de ha en vibrator dar bak! Bade killar och tjejer gick loss pa det, vi kande verkligen att vi ar i Rio de Janeiro! Efter en stund gick vi in i klubben bakom dem for att dansa! Man kan verkligen se en skillnad i klubbarna har, ALLA shakar rumpan! Man star mer eller mindre lutad pa ett ben och shakar, vi hade sa himla kul! Kate, Or och Offer drog hem efter nagra timmar medan jag, Natasha och Jen stannade langre och dansade pa tva klubbar och ute pa gatan!

Vi var ute tva kvallar till pa en pub som ligger nara vart hostel, alla gick dit pa kvallarna och kopte billig ol fran gatan och drog sen in for att dansa! Utover det har vi besokt Suger loaf mountain, The crist (otroliga utsikter over staden fran dessa tva) och sa har vi testat pa hang gliding! Hang gliding var bland det laskigaste jag har gjort, det ar sa sjukt coolt dock! Man flyger tillsammans med en profisionell man som styr, jag och Kate har pratat om att gora detta sen Amazonas djungeln och nu ar det antligen gjort! Vi tog oss upp till det hoga berget Bonita tillsammans med de vi skulle flyga med, vi bada satt som pa nalar hela vagen!

Val dar uppe ser vi en stor ramp som leder ratt ut i luften, fran rampen har man utsikt over hela Rio! Bade jag och Kate borjade bli RIKTIGT skakis men det var anda dags att stalla sig i ko (det var fyra stycken fore oss)! Mannen som hoppade med mig fick lugna mig en stund och sen skulle vi ova pa springningen, det gar namligen till sa att man sitter fast med ryggen i seglet och ens hogra fot ar fast vid den man flyger meds fot! Sa nar det ar dags for att flyga maste man tillsammans springa langs med rampen och slanga sig ut i luften, det kan ga valdigt illa om ena personen far panik och slutar springa sa darfor var det nodvandigt for oss att ova!

Nar det var var tur staller vi oss i borjan av rampen och mitt hjarta slog sa hart hela tiden, Kate sag min ansiktsmin och tankte bara "herregud hon kommer svimma". Mannen jag skulle hoppa med lugnade ner mig och badmig att titta rakt fram pa horisonten och oarna, sen sager han hogt "ONE.. TWO.. THREE RUN!!" Da sprang vi och slangde oss ut, luften fangade oss och sa flog vi, det var sa sjukt coolt! Vi flog runt i ca 10 minuter over staden och over vattnet bredvid massa faglar innan det var dags for att landa pa stranden, jag bara hoppade runt och tankte "JAG GJORDE DET!"

Den kvallen tankte vi att vi maste ga ut och parta for att fira hang glidingen, sa vi gick till puben nara vart hostel som vi gatt till 3 ggr den har veckan med vara vanner fran hostelet, grymt stalle! Rio har verkligen levt upp till mina forvantningar! Synd bara att det ar saa dyrt, Kate och jag lever ju pa en extremt liten budget sa det blir krangligare att hitta de billiga matstallena och hostelsen i stader som denna! Men jag rekommenderar den har staden till vem som helst, staden har ju allt!

BILDBOMB!

Vart hostel! Innanfor grindarna ni ser pa bilden ar det som en stor innergard med 4-5 olika hostel, sa alla sitter pa garden och pratar vilket ar sjukt soft! Vi bor pa det storsta hostelet som heter Girl from Ipanema.

Koket, Or ar en grym kock medan Kate suger haha!

Receptionen till vart hostel, sofforna ar saa skona och hon har massa filmer man kan titta pa! Jag, Kate, Offer och Or hanger har varje morgon!

Forsta dagen var Kate och jag ute och gick HELA dagen! Vi akte till Lapa for att se den
kanda trappan (vi fick aven traffa chilenaren som byggde trappan), besokte Santa Teresa
och gick langs med stranderna! Rio de Janeiro ar en FANTASTISK stad! =)

Escadaria Selarón! Kandisar som U2, Snoop dogg, Elton John etc har besokt trappan for
att ha i deras musikvideos!

Mannen till hoger ar han som konstruerade trappan, han ar fran Chile men valde att
flytta hit och da kom han upp med den har idén!

Santa Teresa!

I fredags firade jag och Kate 3 manader tillsammans med bakelser!

Dags for Hang gliding, GAH det var sa laskigt! Man bokstavligt talat springer over kanten
och sen flyger man, det kandes som en drom!

Sugar loaf mountain!

Christo i solnedgangen fran Sugar loaf!

Sugar loaf mountain blev omringat i ett stort moln pa kvallen sa det kandes som att sitta
i ett stort rum da man inte kunde se nagonting utanfor berget!

Vi tog oss ner en niva (Sugar loaf ar 2 berg) sa vi kom under molnet och kunde se
Rio pa kvallstid!

Alla tjejerna!

Utgang i mandags! Natasha overtalade mig och Kate att folja med ut pa ca fem min! ;)

Turistbesok till Cristo, vi madde saa daligt efter partykvallen dagen innan men vi drog
oss upp dit i alla fall da det var sa fint vader! Molnen forstor ju hela utsikten annars.
Man tar ett tag upp till den stora statyn genom skogen, det kostar 45 reals tur&retur!

For att fa plats med hela Cristo i sin bild maste man satta sig pa marken!

Imorgon ar det dags for oss att aka vidare dock, forst ska vi till vackra Ilha Grande i en natt eller tva innan vi tar oss ner till Florianópolis vilket blir vart sista stopp i Brasilien! :) Hors igen om ett tag, KRAM!

Postat av: Lollo

hej!

jag har följt din blogg ett tag och du verkar ha en fantastisk resa på sjukt vackra platser!

jag har själv en dröm om att besöka flera länder i Sydamerika och i höst kanske den drömmen blir sann! men jag undrar om du någon gång känt dig rädd/otrygg där borta, med tanke på den kriminalitet man hör så mycket om? jag är liiite nervös för det, blond och blåögd oc inte så världsvan men jag hoppas att sunt förnuft räcker! :)

sen en liten undring, hur liten dagsbudget har du/ni? jag läser lite olika men du har ju färska siffror :)