Videoblogg fran Guayaquil!

Har ar vi pa flygplatsen i Guayaquil, precis kommit tillbaka till fastlande efter 10 adgar pa Galápagosoarna! Har taggar vi jarnet infor Breaking Dawn p1 som vi skulle se pa kvallen! =)

Sweet home Montañitaaaaa lalala!

Hallluuuu! Jahapp, da var man tillbaka i Ecuadors mest populara surfingstalle, den platsen Lonely Planet sager att folk latt fastnar i.. Well it is true! Louise och jag kom tillbaka fran Galapagos i sondags, landade i Guayaquil och bestamde oss for att spendera en natt dar! Vi akte till ett soft hostel som Lonely Planet tipsade om, det paminde lite om Secret Garden i Quito och hade ett bra pris! Vi gick pa bio pa kvallen och sag Breaking Dawn p1 och hangde i det stora shopping mall:et for middag ocksa, samma sak som Sandra och jag gjorde i Chennai!

Dagen efter (igar) var det dags for mig att ta bussen till Montañita! Louise kande sig namligen ganska klar med Ecuador medan jag ville stanna langre, och jag kanner nagra i Montañita nu plus att jag glomde mina alskade bocker har fran senast sa jag valde att aka tillbaka hit! Jag tog bussen igar eftermiddag och kom fram hit runt 19-tiden och mottes direkt av en amerikan, han hade ett hostel en bit darifran sa jag gick med honom! Pa hostelet bor det aven ett par (killen fran skottland och tjejen fran ungern), jattetrevliga!

Jag checkade in och lamnade grejerna pa mitt rum, fick en stoor sang for mig sjalv! =) Efter det gick jag ut for att kaka middag och valde att ga direkt till Kim och hennes killes restaurang, det var det forsta stallet Louise och jag gick till nar vi kom hit till Montañita forsta gangen och dom ar helt underbara! Jag satt hos dom i flera timmar och pratade och de berattade om deras framtidsplaner och sa! Efter det var kl typ 21 sa da tankte jag ga tillbaka till hostelet, da ser jag Keenan komma gaendes sa jag ropar efter honom! han stannar och tittar noga och ba what the fuck?! :Dhahaha, sa jag foljer honom hem for han skulle ta en 2 timmars powernap innan reggaefesten som skulle vara pa stranden senare pa kvallen!

Jag sa att jag inte skulle komma da jag inte hade hittat Kate an (Kate ar en tjej som var pa samma bat som mig och Louise pa Galápagos, hon ar ocksa i Montañita nu) och ville inte glida ner dit sjalv! Dock hann jag inte mer an komma tillbaka till hotellet sa motte jag det dar paret och satt i receptionen med dom (sa mysigt med massa hammocks och kok som vi far anvanda bast vi vill) I alla fall, sa vi hangde vi och drack dar i nagra timmar och de fragar om jag ville med dom ner till strandapartyt, sa jag hakade pa!

Val dar nere motte jag Keenan och sitter med honom plus paret fran hostelet och nagra till vid elden, riktigt soft och asbra satt att mota folk pa! Sen efter nan timme hoppar Kate fram och ba I KNEW YOU WOULD COME!!! Haha, sa vi satt tillsammans och snackade ett tag sa kom fler och joinade in ocksa! Keenan skulle sen ga och kopa ol till oss, och da marker jag att killen som sitter PRECIS bredvid mig ar samma person som tog Louise pa rumpan senast vi var har! Han ba hola bonita! Jag ba ooohhhhh nej, forsoker ignorera honom och sen typ slet jag ner Keenan nar han kom tillbaka och ba talk to me!!

Haha hur som helst, vi alla satt till typ 2 pa morgonen men da drog jag tillbaka for jag var fett trott! Keenan foljde mig hem och sen slocknade jag typ direkt nar jag la mig i min sang! Idag sov jag ut till halv tolv och gick sedan ut for att ata frukost, sedan tog jag en runda for att leta efter mina bocker jag glomde har senast OCH JAG HITTADE DOM!! Jag hittade dom dar vi hade lamnat och hamtat var tvatt senast, jag blev sa lycklig!! Sa har ska lasas!

Sahar sag vi ut pa Galápagos typ varje eftermiddag, laste bocker i timmar efter timmar!

Vart hostel i Guayaquil, vi bodde i dorm har!

Shoppingmall, bio time! =)

Bussresan mot Montañita, fin utsikt fran bussarna har! =)

Det har lilla barnet strackte sig till mig och ville ta min hand och drog i mina byxor! :P

Mitt softa rum har i Montañita!

JAG HITTADE MINA BOCKER!!

Efter tre timmar vi datorn med skypedates och bloggande ar jag antligen fardig! Nu ska jag glida och hitta lite folk att hanga med pa stranden, annars satta mig och lasa min bok! Vi hors om nagra dagar igen, far se hur lange jag ska hanga har i Montañita! PUSS

Bybye Galapagos, hello Montañita again!

Tjoho! Vi har haft nagra riktigt chilla dagar har i Puerto Ayora pa Galapagos, jag ar fortfrande orolig i magen (saklart) och har behovt vila! Louise har dock varit ute en hel dag och dykt med tre meter langa hammarhajar, ar hon tuff eller vad?? Jag sket typ pa mig halvt nar vi matte upp i vart rum hur stora hajarna faktiskt var, tank da att simma med dom.. NEJ TACK! Hur som helst sa bor vi i ett stort rum med en varsin dubbelsang, val behovligt for oss bada!

I ovrigt har vi bara hangt pa en enorm strand har i Puerto Ayora som heter Tortuga Bay, helt underbar strand med vit sand och klarblatt vatten! Jag har tagit timmars strandpromenader dar med min ipod i oronen, det ar inte sa mycket folk pa stranden da surfingen inte ar pa topp just nu sa man har mycket space! Sen kan jag aven ga sjalv pa stranden i bikini utan att bli filmad, fotad eller fa tusentals fragor av man som bara vill ha en ursakt for att stirra pa mig - som i Indien som jag anda alskar av hela mitt hjarta! ;)

Lite bilder fran de senaste dagarna har pa on Santa Cruz!

Vart rum, kostar 10 dollar per person vilket ar bra pris har pa Galapagos!

Charles Darwin foundation!

Nar Louise var ute och dok sa tog jag mig en promenad till den fantastiska stranden,
tog inte med mig kameran men det var klart vatten och kritvit sand! :) Jag gick tillbaka
efter nagra timmar for att ata lunch och tog sedan en lang dusch! Sedan tog jag mig
en promenad runt i staden, tycker om den har platsen vid vattnet att softa pa bankarna!

Tortuga bay!

Dessa kaktustrad vaxer endast pa Galápagosoarna, de ar sa coola!

I Indien vandrar det kossor pa stranden, har vandrar det leguaner istallet!

Imorgon beger vi oss som sagt till Guayaquil igen, da ska vi ga pa bio och lite sant i storstaden och aven sova dar en natt! Dagen efter kommer vi faktiskt splitta pa oss ett tag, jag ska dra tillbaka till Montañita i nagra dagar och leta efter mina alskade Harry Hole-bocker och bara softa lite! Saknar Montañita sa det passar bra, sedan kommer jag dra till sodra Ecuador och vidare till Peru! Louise och jag ska sedan motas upp om nagra veckor igen :) Puss pa er, vi hors om ett par dagar!

Videoblogg från Santa Fe, Galápagos!

Detta spelade vi in forra veckan nar vi var pa utflykt med baten vi akte runt med i fem dagar har mellan oarna pa Galápagos! :)

GALÁPAGOS ISLANDS - 5 DAYS CRUISE

HEJ! Valdigt lange sedan jag uppdaterade, men sa fort vi landade har pa Galapagos i torsdags sa motte vi Michael (vi har seriost sprungit in i varandra pa varenda stalle sen jag landade i Sydamerika typ, haha)! Han skulle aka till en kryssning direkt fran flygplatsen och han sa att den verkade jattebra, guiden till baten hade plockat upp honom fran flygplatsen och gav da mig och Louise ett bra sista minuten-pris om vi ville folja med! Vi tanke i nagra minuter och hakade sedan pa! Aker man hit till Galapagos sa ar det nastan ett maste att ta en 4-5-eller 8dagars kryssning mellan oarna, man far namligen inte tillgang till att se allt det fantastiska pa de har oarna om man gor det pa egen hand!

Vi hoppade i varje fall pa baten och fick en liten hytt att dela pa med vaningssangar och ett litet badrum! Det var vi och 14 andra plus 8 crew members pa en charmig bat som var lagom stor! Sa fort vi kom pa baten hann vi inte mer an att slanga in vara vaskor i hytterna och sen satta oss i de mindre batarna for att aka pa dagens forsta utflykt! Denna utflykt var pa on Santa Cruz for att titta pa Tortoises, vilket ar ENORMA landskoldpaddor! Dom vager runt 200 kg och kan bli upp till 180 ar, helt galet!!

Vi vandrade runt omkring dom i nagra timmar och bara tittade pa dom, jag maste saga att dagen jag satte min fot har sa har det kants som jag har akt tillbaka till dinosauriernas tid! Faglarna har ar helt enorma och manga av landvarelserna ser ut som miniatyrer av dinosaurier, aven naturen omkring dem ar sa fantastisk och helt ren fran manniskoskrap och annat. Alla har ar sa duktiga pa att inte slanga skrap nagonstans, det finns lixom inte ens soptunnor pa oarna dar bara djuren lever da inget som helst ska lamnas dar! Nar vi sedan kom tillbaka pa kvallen var det dags for middag och sen gick vi och la oss!

De resterande dagarna besokte vi flera oar i sodra Galapagos, motte tonvis av sjolejon som seriost ar vattnets golden rentrievers! De var sa underbara och simmade omkring oss nar vi snorklade, jag vill ta med bebisarna hem!! Utover besoken pa oarna sa snorklade vi med stora havsskoldpaddor, coola sma fiskar, rockor och aven med nagra hajar som dock simmade 20-30 meter fran oss! Det var sa himla haftigt och vattnet har ar sa kristallklart att man ser rakt genom det och HELT blatt, har aldrig sett nagot sa vackert!

Pa kvallarna hade vi en helt fantastisk stjarnhimmel over oss , det coola var nar solen gick ner pa kvallarna och vi hade en stor horisont framfor oss.. Kande mig som Jack Sparrow da; bring me that horizon! ;) Igar kvall satt jag och Sarah (fran England) pa taket av baten och tittade pa solnedgangen och pratade om uppskattning, hur viktigt det ar att faktiskt stanna upp och uppskatta vad man gor i stunden och var man ar! Det ar sa latt att ta allt for givet nar man reser, men vi satt faktiskt pa en bat i Oceanen mellan Galapagosoarna en helt vanligt sondagskvall.. dags att borja njuta!

I det stora hela var resan helt fantastisk, forutom att jag blev sjuk i 1,5 dag och lag inne sa jag missade ett par utflykter! Dock missade jag inget speciellt sa det var lugnt, forsta dagen lag jag i hytten och at inte pa 20 timmar men sedan kunde jag sitta ute pa dack och lasa med sjolejon som hoppade runt i vattnet kring mig, inte helt fel! Igar kvall var den sista kvallen och da lag Louise sjuk istallet, smittad av mig haha! =( da blev det i alla fall lite dans och sang pa baten med crew membersen sa jag, Sarah, Mike, Michael och nagra till dansade lite men sen gomde oss uppe pa dack i morkret under stjarnorna for vi inte orkade dansa mer, haha!

Jag later bilderna beskriva mer om mina fantastiska senaste fem dagar, BILDBOMB:

(Alla bilder ar mina, som jag tagit med min egen kamera)

Nar man landar pa Galapagos maste alla ta en buss, sedan en bat i nagra minuter over
till en annan o! On man landar pa har namligen typ bara flygplatsen och lite till dar! Sa
denna bilden ar tagen fran bussen, jag satt med ansiktet fastklistrat mot fonstret haha!

Vid hamnen hamtade en kille oss for att ta oss med en liten bat till baten vi skulle bo pa!

The boat!

Var lilla hytt!

Dags for forsta utflykten, detta da i torsdags - Tortoises!

Var guide hade en liten genomgang forst om tortoiser innan vi kunde ga runt, detta ar
ett skal som tillhorde en av dom innan hon dog.. forstar ni hur stora dom ar??

Riktig tjockis!

De la sig garna i leran for att de bar pa manga fastingar som slutade klia av leran!

dag 2, fredag - dags for snorkling!

Fantastiska sjolejonen!

Vi stannade pa den har stranden nagra timmar och snorklade, men innan det gick vi
in pa on en bit for att finna en gammal brevlada! Dar kan man lamna ett vykort man
har skrivit och kommer det sedan nagon som bor i samma land/stad sa kan man ta
med sig det och lamna det i deras brevlada igen. Det ar en cool idé men vi hade inga
vykort med oss att lamna tyvarr, det lag nagra svenska dar i sa vi tog med oss ett!

Efter snorklingen vandrade jag runt vid det grunda vattnet, bredvid mig hade jag en
enorm havsskoldpadda som softade runt! Han var sa lugn och gled bara runt omkring!

Dags att aka tillbaka till var bat for att ata lunch!

Utan tvekan min favoritplats pa baten! Ni anar inte hur harligt det var att sitta dar ute
och lasa medan alla mojliga varelser simmade under en och en fet horisont och berg
som klattrade kring en.. ah!

Time for lunch! Efter denna maltid kom mina magproblem! Jag minns hur jag bara
reste mig upp utan att saga typ nagonting, gick ner till var hytt och gick pa toaletten!
Sedan la jag mig i sangen och lag dar i ca 20 timmar framat, fyfan vad daligt jag madde
och det direkt hjalpte inte att ligga pa en guppande bat i en liten instangd hytt!

Dag 3, lordag! Dessa bilder ar alltsa tagna ca 24 h senare, nar jag lyckats ta mig ur var
hytt for att fa lite frisk luft! Jag la mig i soffan och blev serverad te och soppa fran de
som jobbade i koket, det var bara jag och dom pa baten da resten av ute pa utflykter!

Jag gick ut pa dack och satte mig pa min favoritplats och laste i nagra timmar!

Dag 4, sondag - Promenad pa annu en ny o for att se landleguaner och sedan snorkla!
Detta ar precis vid var stora bat innan vi skulle ta de mindre batarna till on, coola fiskar!

De morka konturerna ni ser i vattnet ar hajar!

Annu fler sjolejon! Dagen jag var sjuk hade resten softat en hel dag pa en strand med
massa sjolejon sa alla var ganska vana vid dom, jag var dock fortfarande nykar haha!
De ar sa "tama", blir inte alls radda nar vi gar i land eller vandrar omkring dem!

Den har pelikanen hangde ocksa vid oss utan att verka det minsta radd!

I AM IN LOVE!

Nar vi (las: jag) lyckats slita oss fran sjolejona borjade vi vandra upp for berget for
att besoka landleguanerna! Pavagen dit gick vi in i en uggla, tankte pa dig da pappa! :P

Stolt Tillan som klattrade upp for berget pa forsta utflykten efter att ha varit sjuk!

Landleguaner, de ser ut som miniatyrer av dinosaurier!

De kande sig hotade nar vi stod vid dom sa da reagerade hanen (vanster) genom att ga
runt honan i en stor cirkel och skaka hans huvud samtidigt som tungan hangde ut!

Vi akte sedan tillbaka till baten for lunch och sedan snorklade vi direkt fran baten!

Snorklingen var helt fantastisk, vi simmade med sjolejon och jag sag en rocka!

Louises "tur" att bli sjuk =(

Louise foljde anda med pa eftermiddagsutflykten till en asball o, den kryllade av land-
leguaner och (saklart) sjolejon! Sjalva on i sig var riktigt vacker ocksa denna gang!

Se de enorma kakusarna, de vaxer sig tydligen stora som trad har for att overleva att
leguanerna ater pa dem! Dock pa en annan o var de mycket mindre da det inte fanns
djur som at pa dem dar, sa da behovde de inte vaxa sig sa stora. Coolt, va?

Pavagen tillbaka till baten horde vi ett konstigt skrik, da upptackte vi att ett sjolejon
precis hade fott och den lille ungen skrek efter mat! Dock ser de knappt nagonting
precis nar de fotts sa ungen borjade suga pa mammans oronsnibb innan den hitta ratt!

Tillbaka pa baten, sista kvallen!

Senare pa kvallen sjong vi for en av passagerarna som fyllde ar och fick sedan coctail
och tarta! Efter middagen blev det dans, mest salsa vilket vi vasterlanningar SOG pa :P

Det ser ut som det blev sent men vi gick och la oss typ kl 9 haha :P Vi skulle upp kl sju
och aka pa utflykt igen, denna gang for att se de haftiga faglarna med "den roda ballongen"
hangandes under deras hakar! Hanarna har dem for att blasa upp och imponera pa honan
sa ska hon sedan valja vem hon vill ha! Dessa ar inga sma faglar kan jag saga er..

Avslutar med en bild pa en snutt som sov pa on!

AK TILL GALÁPAGOS, ar allt jag kan saga! Alla oar (som ni ser) har sin egen charm och ar helt harmless fran manniskan, naturen har verkligen fatt behalla sitt orginal vilket gor att det kanns som att aka tillbaka i tiden nar man besoker platserna! Valjer ni att aka hit sa TA EN KRYSSNING, det kostar pengar men det ar vart det! Nu ska jag leta upp Louise och kaka banan till middag, haha vara magar pallar inte mer just nu! Vi har fem dagar kvar pa Galápagos att bara chilla, sen flyger vi tillbaka till fastlandet. BESOS!

BYEBYE MONAÑITA, HELLO GALAPAGOS!

Nuuuuuuu ar det dags! Idag hade jag min sista spanskalektion (det gick jattebra, satt och diskuterade allt mojligt med min larare pa spanska) och har precis kakat med Louise! Hon ar nu pa apoteket och ska kopa lite grejer vi behover infor Galapagos och jag uppar bloggen fort och skriver ut flygpapprena infor imorgon, sa taggade vi aar!! Igar var vi ute for sista gangen har i Montañita och det var jattekul, vi dansade salsa med vara vanner fran Chile och Colombia och kramade dom hejda!

Idag har jag hangt med Keenan hela dagen innan spanskalektionen, typ kakat frukost och gatt lite pa stranden! Dessa manniskor kmr vi nog inte traffa igen da de inte har facebook och sant men aja, det har varit kul sa lange det varat! Nu ar det dags for oss att rora oss vidare, vamos a galapagoooooos amigos! wooho :D

Lite bilder fran igar!

JAG VILL HA EN MAJSKOLV TILL (dock med ost och majonas pa denna hahaha)

Bilder fran utekvallen igar!

Basta sista lunchen pa var favorit, Wipeout! Trevligaste mannan fra Peru som ager det!

Hors nar vi hittar en dator pa Galapagos, BESOS!

Svar till kommentar Mia!

Du verkar verkligen live the life to its fullest!! blir såå sugen på att resa till sydamerika nunununu! Älskar dina blogginlägg med hur dina dagar ser ut och dina bilder! har varit i chile en gång och det var verkligen UNDERBART ska jag säga dig, ett sådant otroligt vackert land! Ska verkligen återvända dit någon dag, kan slå vad om att Peru är lika vackert, har vänner som kommer därifrån och det ser underbart ut (och allt är mycket billigare där också). Om ett år har jag förhoppningsvis pengarna för att också göra en sydamerika-resa, längtar! Har läst din blogg ett bra tag nu men jag minns inte riktigt hur mycket pengar du samlat ihop för denna resa (om du ens skrivit det?!) och vet inte om du skulle vilja skriva hur mycket? Tacksam för svar :) och ha det nu så underbart i vackra sydamerika, var rädd om dig och var försiktig med brottslingar/tjuvar!/Mia

Svar: Tja! Vad kul att du blir paverkad att ocksa vilja sticka ut och resa, det ar ju sa underbart! =D Ah, Chile vet jag inte om jag hinner forbi tyvarr men skulle vilja se det, dock har jag nog inte rad for som du sager ar det mycket dyrare an t ex Peru och Bolivia! Det ar lite individuellt med budgeten for en langresa har i Sydamerika beroende pa vad du vill gora: t ex Machu Pichu i Peru, Galapagos i Ecuador, Brasilien och Chile i allmanhet osv kostar mycket! Men for 5-6 manader att resa runt som jag gor skulle jag tipsa 60-70.000! Indien daremot klarade jag mig allt som allt pa ca 40.000 och snalade inte alls, sa detta ar definitivt dyrare! Kram och tack for omtanken!

AMIGOS

Aaah vad vi trivs har borta! Vi har varit i Montañita i sex dagar nu och har fatt ihop ett litet gang nu med vanner, mest killar! Igar hangde vi forst med 2 killar som festade med i lordags och hade en liten dubbeldejt haha, sen motte vi upp vara andra killkompisar ocksa! Keenan (en kille fran Santa Cruz som vi larde kanna forsta dagen vi kom hit) hangde med oss en stund men skulle sen dra hem da han har spanskalektion idag pa morgonen!

Eftersom jag har brant mig pa ryggen sa behovde jag nan salva for att fa det att lagga sig och Keenan har ett litet hus har i Montañita uppe pa en kulle dar det vaxer aloe vera, sa jag och Louise foljde med honom hem och kletade in hela min rygg! Efter nan halvtimme lat vi honom ga och lagga sig och sa drog vi ner till mainstreet igen och motte upp Vlad, Dave, Ceasar och Frank och tog en lang strandpromenad pa natten!

Vi hade 4-5 hundar efter oss ocksa som ville vara med och foljde efter oss var vi an gick, dessa sma liv vill ju bara ha karlek! Ceasar ar fran Chile och ar jatteduktig pa att lara ut spanska, sa jag har smyglektioner med honom och fragar om massa ord pa spanska haha! Frank ar fran Colombia och ar en san hyper kille, men helt underbar! Vid 1-tiden holl jag pa att somna i Louises kna sa da gick vi hem, vi somnade sa fort vi la oss i sangen! Idag ringde mitt alarm kl 10 da vi inte ville sova bort dagen! Vi gled ner till Holaola och at en varsin stor frukost och laste vara bocker, det ar sa himla avslappnande att starta dagen sa! Senare idag ska vi hanga med killarna som ska ha fotbollsmatch pa stranden, och sa ska jag pa min spanskalektion!

Igar tog Louise och jag en strandpromenad och da sag jag nagra kossor ga forbi. Forst tankte jag inte pa det da jag ar sa van fran Indien, men nar jag kom pa att jag ar pa andra sidan jorden nu sa fatta jag inte alls varfor de kom vandrandes for haha! bra flash back till underbara Indien dock! =)

Igar kvall med killarna, Louise satt och smygfotade mig och Keenan haha!

Haha, han ar egentligen typ 1,90 men ser har ut som typ 1,60 ^^,

Frank, Louise och Ceasar!

Medan Louise och jag gick hem till Keanan med honom sa satt resten och vantade pa
gatan, nar vi kom tillbaka satt dom alla kvar haha sota! Sa da gick vi ner till stranden!

En av hundarna har i Montañita saknar ett framben, hon ar dock ratt popular da typ
alla kanner igen henne! Pa klubben i lordags lag hon i en soffa dar inne med en man
bredvid sig som klappade pa henne! =)

Dagens underbara frukost for 25 kr!

Tengo que ir a la escuela pronto para aprender mas esopañol, ciaaaaao! ♥

Living life!

Tjaaa! Hoppas allt ar fint med er :) Har ar allt bra, dock gor vi typ samma saker varje dag att det inte har blivit av att jag har uppdaterat mycket! Igar hade vi i alla fall den BASTA utekvallen har so far, vi dansade till salsamusik med massa skona manniskor hela natten! Forst motte vi upp tva brittiska tjejer som vi traffade i Quito forra veckan, vi at middag och drack lite drinkar tillsammans men efter nagra timmar (runt midnatt) gick dom hem for de var trotta! Jag och Louise gick daremot vidare till en typ utomhusklubb (Holaola heter den, samma klubb vi var pa i torsdags med poolen).

Det var ett brolopp dar igar men vi tog oss in anda och dansade som galningar! Vi motte nagra bekanta och traffade aven pa massa nytt folk, jag har nog aldrig skakat sa mycket rumpa haha! Efter det gick vi vidare till en till klubb dar vi dansade vidare och motte nagra harliga amerikanare.. Jag tror vi till slut somnade runt 6 imorse, haha! Sa idag gick vi till en restaurang for att kaka och da motte vi 2 killar som vi festade med igar som joinade oss och pratade om gardagen!

Om 4 dagar bar det av till Galapagos (ANTLIGEN har vi kopt biljetterna =D) dar vi ska vara i tio dagar innan vi flyger tillbaka till Ecuador och sedan tar vi buss in mot Peru! Vi tycker verkligen om Montañita (det ar ungefar som Indiens Goa) men det racker med tre natter till och sen vill vi vidare, vi har sa mycket kul framfor oss.. Tank att detta bara ar en borjan!! =)

Bilder fran senaste dagarna!

Vi tog en strandpromenad igar och hittade liten dod skoldpadda, vi begravde honom

Sahar sag vi ut igar, tog inte med kameran ut sen for jag vill inte att den ska forsvinna!

Livet leker har med andra ord, ha det bast dar hemma sa hors vi nasta vecka ♥

UNA SEMANA

Holaaaa! Dagarna rullar pa bra har i Ecuador, jag har redan varit har i en vecka! =) Dock kanns det som jag varit har mycket langre, trivs som fisken i vattnet! Vi skulle egentligen aka vidare till Galapagos redan i helgen men nu har jag checkat in mig pa en spanska-
skola i fem dagar, sa vi ska stanna har tills pa torsdag! Spanskan gar battre men det flyter inte helt an, hoppas pa att det ger resultat om nagra manader iaf! ;D

I ovrigt har vi festat loss har, atit god mat och hangt med trevliga manniskor! Igar bytte vi aven hostel da det vi bodde pa byggde om sa man vaknade kl 6 varje morgon av allt oljud, dar vi bor nu vaknar man istallet av havets vagor! Det ar helt magiskt, solned-
gangen igar var som en drom! Vart rum ar helt vitt och ligger pa hogsta vaningen precis framfor stranden, nar jag hade duschat sa oppnade jag var dorr for att hanga ut min handduk pa tork och den synen jag fick da av en lila sonledgang.. det var helt magiskt!

Vi var ute och dansade till morgontimmarna igar och hade jattekul, jag hade aven nagra konversationer pa spanska med nagra killar som gick sisadar haha! I slutet av kvallen sa badade jag och en killkompis i en pool som fanns pa klubben och jag red runt pa hans axlar.. haha med andra ord blir det en inomhuskvall ikvall!

Bildbomb fran senaste dagarna har i Montañita!

Piña colada och banana colada, bada 2 for 28 kronor!

Vart nya hostelrum!

Min spanskaskola!

Utsikten fran skolan!

Efter lektionen motte jag upp Louise for en strandpromenad i SOLEN!

Ceasarsallad till lunch, yum!

Nar jag kom ut fran duschen mottes jag av det har, det kandes som en drom!

Fixad infor kvallen, orhangena kopte jag av en gatuforsaljare igar! Det dar kladdet pa
mig ar fran min indiska olja som jag inte hade smetat ut an hahaha!

Hade inte med kameran ut sen men har ar fran imorse, nar vi vaknade var vi saa
uttorkade och hungriga! Da offrade sig Louise och sprang ut for att kopa mat & vatten!

Nar jag kom in till spanskalektionen idag fragade min larare que tal, chica? Jag tittade bara pa honom och ba estoy muuy chuchaqui haha! Han ar asskon och tjatade pa mig att jag skulle med ut ikvall men nej, Louise och jag ar helt SLUT efter gardagen! I helgen far vi se om vi hanger kvar har i Montañita eller om vi aker pa nan utflykt da jag anda ar ledig fran skolan! Besooos ♥

En videoblogg fran Montañita!

Denna ar filmad i mandags nar Louise och jag pluggar spanska vid stranden har i
Montañita! =) Fran och med imorgon (torsdag) borjar jag pa spanskalektioner har
med en privatlarare i fem dagar framat, wish me luck! ♥

MONTAÑITA

Hola! Nu ar vi pa en valdigt turistig del av kusten, ett stalle som heter Montañita! Louise och jag akte hit igar eftermiddag och checkade in pa ett jattesoft hostel! Sedan tog vi nagra spanskapapper och satte oss pa den enormt langa och vackra stranden och pluggade spanska nagra timmar, jag ska nog hoppa pa en endagskurs imorgon! Pa vagen upp fran stranden traffade vi en kille (Keanan) fran USA som vi borjade prata med lite, han reste ensam och vi sa da att han kan joina oss pa middag den kvallen!

Sa vi motte upp honom och kakade middag och sen drog vi vidare till barerna (har ar det Happy Hour innan kl 12 pa natten, 2 drinkar for 30 kronor) och drack lite dar medan vi tittade pa nar ett gang jonglerade med eldfacklor! Senare kom nagra killar som vi hade traffat i Quito och joinade oss ocksa, eller Louise hangde med dom och jag med Keanan! Sen gick vi forbi den stora klubben dar reggaesnubbar spelade hardrock hahahaha, det var en syn! Vi hangde dar en stund men sen var bade jag och Louise sa trotta att vi gick hem igen!

Idag ska vi bara ta det lugnt och aven stanna inne ikvall, imorgon ar namligen Full Moon party sa da blir det antagligen en galen natt! Har ar lite bilder!

I bilen pavag till Montañita, utsikten var helt otrolig!

Nar vi kom fram satte vi oss pa ett litet fik och at lunch, dar jobbade det varldens finaste
par (kvinnan var fran USA och mannen fran Ecuador men aven halvamerikansk! De gav
oss massa tips om hostels och annat har omkring och sa aven att om nat krisar for oss
sa kan vi ga till dom och fa hjalp, hur trevliga som helst och valdigt god mat och te!

Vart hostel!

Utsikten mot havet!

Vi tog en svang pa stan innan vi gick ner till stranden!

Har satte vi oss och pluggade spanska!

Vi forade lite pa rummet (las: delade pa en ol haha) innan vi gick ut!

Nu ska vi boka biljetter till Galapagosoarna och sen dra till nat fik och lasa, det kommer nog upp en videoblogg senare som vi filmade igar pa stranden om jag lyckas ladda upp! Hasta luego mis amigos!

PUERTO LOPEZ

Hej pa er! Vi bestamde oss for att stanna i Puerto Lopez en natt till och bara vila, jag har inte varit sahar avslappnad pa jag vet inte hur lange! I forrgar gick jag och la mig redan kl 9 och sov till halv 7 igar morse, sedan lag jag och laste i 3 timmar tills Louise vaknade! Da gick vi till frukosten som ar i ett litet trahus med utsikt over havet, dar fortsatte vi att lasa i nan timme! Efter det tog vi en skon strandpromenad med nagra hundar som forfoljde oss haha, innan vi satte oss for lunch pa en uteservering!

Senare gick vi tillbaka till stranden och satte oss pa tva solstolar och laste tills solen nastan gatt ner, da gick vi tillbaka till hostelet for att hamta varmare klader och lamnade bockerna! Sedan gick vi tillbaka till baren vid stranden igen, placerade oss under en palm bredvid en lampa som los i massa olika farger och bestallde in drinkar som Mojito, piña colada osv med en enorm horisont framfor oss! Dar satt vi och pratade i flera timmar tills vi till slut drog oss hemat for att sova! Jag kan saga att det ar minst sagt ett lyckorus att sitta sa en kvall i november, ahh!

Idag hade vi planerat att dra till en finare strand har i Puerto Lopez men kanner nu att vi inte orkar, vi ska fan till Galapagosoarna och kommer fa mer an nog av vackra strander dar! Hotellagaren ar sa himla snall pa det har hostelet sa han ska skjutsa oss till Montañita da han anda ska aka den vagen idag! =) Sa nu har vi 1,5 timme att branna och da valde vi att skriva av oss och fa in lite bilder i datorn, har kommer en bildbomb fran de senaste dagarna!

Pa nattbussen mot Puerto Lopez, fyFAN vilken hemsk bussresa haha!

Pa morgonen vaknade man till och sag landskap och byar som dessa, sa vart det!

Vart hostel, man bor i Bungalows & alla har en hangmatta utanfor pa en liten veranda!

Har ater man hostelfrukosten, sa himla avslappnande! Det ar typ bara jag och Louise
som bor har forutom ett gang pensionarer haha, sa det ar valdigt tyst och lugnt!

Vi gick en svang langs alla butiker och barer vid stranden!

Igar kvall gick jag hem lite tidigare an Louise och saklart kom hotellagarens hund Ova
springandes med sina stenar, haha hon ALSKAR stenar istallet for pinnar! Jag la mig i
hangmattan medan hon sprang upp och ner och la stenen vid mig, sen sprang hon ner
och vantade ivrigt pa att jag skulle kasta stenen! Dock ville jag inte kasta da hon kunde
bli for upphetsad och kanske bita for hart sa tanderna gick av, men jag la den vid mig
och da SPRANG hon upp haha! Tillslut somnade hon bredvid sig och en sten vid sig :P

Louise hade aven en photo shoot pa mig igar med sin systemkamera!

Nu ska vi glida vidare mot Montañita som sagt, dar ska jag ta ett par dagars spanska-
lektioner for det har gar ju inte! Louise pratar nastan flytande nu efter hennes 4-dagars-
kurser sa det ska jag ocksa fixa! PUSS pa er mina finaste, hoppas ni mar fantastiskt och
jag alskar er!

Svar till kommentar "Anonym"

sååååå grymt att du vågar ta dig ut i världen! Men jag undrar bara en sak, hur började du med backpacking? Är det svårt att komma igång och är resorna dyra?

Svar: Allt borjade efter jag besokte Indien sista aret i gymnasiet i tva veckor for ett projektarbete, jag kande en stark kansla av att vilja aka tillbaka och gora nagot for barnen dar borta! Sa 3,5 ar senare gav jag mig ivag pa en 5,5 manaders backpackerresa och startade med att volontararbeta pa en skola en manad! Jag blev kar i backpackerlivet sa nagra veckor efter jag kommit hem fran Indien borjade jag spara for nasta resa (den jag ar pa nu i Sydamerika)!

Du kan gora det nastan hur billigt/dyrt du vill, beror helt pa vilken sorts resa du vill gora! I Indien ar det vaaldigt billigt (ca 20-30 kronor per natt for ett rum), Sydamerika ar dock lite dyrare men da far man snala lite mer eller helt enkelt dra med mer pengar! Ett halvar i Indien ar du helt saker pa att du klarar dig om du har med dig 50.000! Kolla in backpacking.se, dar finns det massa tips och aven resekompisar du kan finna att aka med! Jag akte till bade Indien & Sydamerika med folk jag traffat dar =) Lycka till och kom ivag med dig, det ar helt underbart att resa!!

Nu ar jag och Louise i Puerto Lopez som ligger vid kusten har i Ecuador, vi har spenderat dagen pa en strand med piña colada och softa bocker! Imorgon tar vi oss vidare till Montañita, woop! PUSS vi hors imorgon eller pa tisdag ♥

QUITO, ECUADOR!

Holaaaa mis amigos! Det ar helt otroligt, jag mar sa HIMLA bra har borta! Ar varken seg over jetlagen eller for att vi ar flera tusen meter hogre upp OCH mitt vid ekvatorn (brande axlarna lite idag dock)! Sa fort jag satte foten i Quito sa kande jag hur gjord jag ar for backpacking, jag gar bara runt och ler hela tiden haha! Jag har nu traffat Louise i alla fall och hon ar helt underbar, vi bor pa ett sjukt soft hostel ocksa som kryllar av backpackers som sitter uppe pa roof topet med en fantastisk utsikt och spelar gitarr, dricker ol och snackar skit!

Idag har Louise och jag gjort lite sightseeing i Quito (hennes typ tredje gang haha) och lart kanna varandra mer! =) Sen tog vi en taxi till flygplatsen och hamtade min vaska(♥!!) och nu softar jag lite vid datorn efter en laang dusch och rena klader! =D Manniskorna pa vart hostel har varit sa himla hjalpsamma med att lana ut datorer, pratat med flygbolaget nar de ringt och pepptalkat mig som varit sa stressad over vaskan, TACK!

Ikvall ska vi kaka middag pa roof topet med alla andra softa manniskor innan vi tar nattbussen mot Canoa vid kusten, sol och bad och party mina vanner =) Sen om ca 10 dagar beger vi oss mot Galapagosoarna, jag skulle kunna leva sahar forevigt!! Jag langtar aven sa mycket till vara aventyr vi har framfor oss i Peru och Bolivia, det innehaller bergsvandring och trekking i djungeln!

Lite bilder fran gardagen pa vart hostel!

Min forsta maltid har i Sydamerika: en vegetarisk bonrora med ris & guacamole! =)

Louise! =)

Har ar lite bilder fran idag, frukosten imorse! =)

KOLLA MARCELLO, LEVANDE SMURFAR!!! hahahahah
Det finns manga kyrkor har i Quito, denna ar nog mest speciell! Louise hade redan
varit inne 2 ggr sa hon vantade utanfor med min Lonely Planet medan jag drog in!

ANTLIGEN nyduschad i frascha klader, nu kmr jag vaga krama folk hahah! ;)

Det ar knappt nagra bilder pa mig men jag har ju gatt runt i samma klader sa pass lange och varit acklig, hehe men nu nar jag har min vaska igen sa blir andring pa den saken! ;) Nu ska jag upp och kaka pizza till middag med resten innan jag och Louise drar mot busstationen, KARLEK ♥

FRAMME!

Heej pa er, nu ar jag ANTLIGEN framme i VACKRA Quito i Ecuador! Ja herregud, vad vackert det ar har! Jag satt och log hela vagen i taxin och pratade med taxichaufforen pa min knackliga spanska och skrek ME ENCANTA ECUADOOR! Hahaha, men ah det ar sa vackert och de enorma bergen runt omkring som nar upp till molnen, woow! Solen lyser har och det ar latt 20 grader, NICE!

Dock tog det mig en himla tid att komma hit, over 26 timmar for att vara exakt! Det var tre jobbiga flyg med langa mellanlandningar, under den sista mellanlandningen raddade Amandas bok Frastelsen mig hahaha Amanda jag typ dor vad het boken aar!! Hur som helst, nu ar jag framme i alla fall och kanner typ bara lycka i kroppen, forutom att min vaska inte kom fram!!!!!!! Den ska dock komma ikvall kl 22.30 men da maste jag betala tur&retur-resa till flygplatsen igen vilket ar 24 dollar, ORKA att detta hander mig igen (hande ju nar jag landa i Indien ocksa!!)

Bilder fran vagen hit och lite i Ecuador!

Nu ska jag tillbaka till hotellet och vila lite, Louise som jag ska mota har halsade receptionen att hon ar ute en svang sa vi mots senare pa hotellet! sa forutom min feta ilska for vaskan sa mar jag fett bra! =) Ha det bast ni med sa hors vi i helgen, PUSS ♥

I think I'm quite ready for another adventure..

SOUTH AMERICA, HERE I COME! Bloggar när jag kommer till Ecuador på fredag, kom
ihåg att Ecuador ligger 6 timmar bakom Sverige i tid så mitt inlägg dyker nog upp vid
22-tiden eller nåt! Ha det bäst Stockholm, Sverige så ses vi nästa år ♥

Torsdag 3 november 2011

Nu är den här, dagen när jag ÄNTLIGEN ska få ta mig ut i världen igen med endast 2 ryggsäckar! =) Det har varit så många om och men kring den här resan men nu är det dags, woooop! Jag vaknade imorse och ba "jaha, då ska jag snart ut och flyga i väldigt många timmar", när jag skulle till Indien var jag helt skakis men nu känns det som piece a cake (den kanske ändras om en stund :P)

Det är soft dock att hostelet jag har bokat i Quito har en svensk ägare och verkar vara riktigt backpackertätt, jag såg några bilder och då var det en fantastisk utsikt över bergen! Nu måste jag fixa klart här hemma men vi hörs mer under dagen, PUSS!

2 bilder jag snappa i förrgår innan utgången!

Myskväll med min familj!

Heej! Vilken lång dag jag har haft på stan idag, haft gråten i halsen nästan hela tiden då jag har kramat så många vänner hejdå för några månader! Jag saknar folk så lätt att det blir så himla jobbigt för mig när jag ska ut och resa längre, men sen vänjer jag mig! Först lunchade jag på Helmers med Bonnie, Erica och Sandra och kramade sedan sönder Erica och Sandra när de skulle gå! Senare kom Marcello och Dilay och joinade mig och Bonnie, dock skulle hon och jag vidare till örondoktorn efter en stund!

Vi fixade det och så växlade jag pengar, efter det gick mamma och jag till apoteket och köpte det sista behövliga inför Sydamerika! Sen gick Bonnie och jag till café 60 för att jag skulle krama Kenza, Dilay, Nadia och Marcello hejdå! Pussade även sönder lille Mani som äntligen börjat bli bekväm med mig, haha lagom till jag åker! ;) Sen var det dags att krama min bästaste vän Bonnie hejdå, uscha! :( Haha, varför är jag så himla blödig?? Jag ska vara borta i några månader.. Dock ser jag verkligen fram emot massa backpackeräventyr igen, det är så fett jäkla underbart!!

Nu är brorsan här och ska äta middag med oss, så jag får krama på honom också innan jag åker! Denna kväll består av mys med min familj och PACKNING, jag är så sämst på att packa utan tar det alltid i sista sekund istället! Håller på att lägga fram allting jag ska med mig så jag ser om jag missar något, och så har jag kört igång en tvätt med alla orena kläder som ska med!

Såhär ser det ut just nu, visst är det organiserat och bra?

JAG ÄLSKAR DIG

Igår på Mest så  fick jag en present  av Bonnie att ta med mig till Sydamerika som hennes
mamma har  healat så jag  kommer vara  trygg, JAG ÄLSKAR DIG  står det på den och jag
kommer ha den vid mig heela tiden! Förra året innan jag åkte till Indien fick jag en berlock
med en bild på henne  och  en bild på mig, dock gick  den sönder  i Indien  men jag behöll
den  ändå!  Nu ville  jag dock ha  något  nytt  med mig som  påminner om  henne och som
håller  mig säker, så  får jag  denna! Ahh  världens  bästa  bästis, nu  hänger  den i säkert
förvar bredvid mitt älskade kors ♥

Onsdag 2 november 2011

Dan före dopparedaaan!! Imorgon gäller det, då åker jag äntligen iväg till Sydamerika för underbar backpacking i några månader! :) Jag och mina vänner hade det så himla kul igår btw, vi pubade på Mest på Götgatsbacken i några timmar innan vi drog vidare till Soap bar för att dansa! Jag kommer sakna dom alla så himla mycket, precis som förra gången dock denna gång hoppas jag blir lättare! Jag har ju rest såhär förut och med tiden blev det verkligen lättare, jag var van vid att ha mina nära och kära via internetkontakt istället!

Amanda och jag sov hos Sandra men ska snart bege oss, Amanda ska hem och jag ska in till stan och möta upp min bästis Bonnie (som också var med igår såklart)! Vi ska även möta upp Kenza, Nadia och Marcello så jag får krama dom hejdå med, sen ska jag möta upp min mami och gå till örondoktorn som jag inte hann med igår! Efter det är det verkligen dags att åka hem och packa ner det sista och VARVA NER, har varit så spänd den senaste tiden att jag bara måste slappna aav!

Några bilder från igår!

Love you, my friends!

Last pub night for 2011

Nu åker jag in till stan för att möta upp mina vänner, vi ska ha en hejdå-pubkväll på Söder innan jag åker! Jag minns förra året innan jag skulle åka till Indien.. Vi hade 3 utekvällar som var "sista" haha varje gång sa vi att det skulle bli sista (en av dom var ett surprise party de hade fixat för mig, snyft), så sista blev typ kvällen innan jag åkte haha!

Den kvällen blev dock inget party, ingen drack knappt utan vi satt bara och pratade och vartefter någon skulle gå så gick vi bort tsm en stund och pratade och kramades! HAHA, så sjuukt dramatiskt det var, denna gång kmr det bli mer "so long my loves!", orkar inte det där tearful goodbye igen! =(

Lite bilder från överraskningsfesten de hade för mig innan Indien, SÅ överraskad jag
blev!! De frågade mig flera ggr om jag anade nåt men NEJ! Jag ÄLSKAR er mina fina!

Dom här bilderna får mig att verkligen sakna Niklas och Mika, mina underbara vänner!!
Så mkt kärlek! Nu ska jag till Söder och umgås med dessa människor, hörs imorn igen ♥

Skön dag på stan!

Tjoho! Nu är jag hemma igen efter en lunch på stan med Kenza, vi satte oss på Coffee på Östermalm och käkade sallad och pratade i flera timmar! Elvira kom förbi efter ett tag och joinade oss också, vi åkte hem vid 17-snåret och nu måste jag börja fixa mig inför kvällen!

Skönt att vi bara ska puba för jag orkar verkligen inte fixa mig nåt speciellt, kmr krama sönder allihopa ikväll så mycket jag kommer sakna dom! Hann inte ens krama på Kenza för mig buss kom haha, så kanske möter upp henne och Nadia imorgon för lunch och kramas då!

Brudsen på Coffee idag!

Hörs igen innan jag sticker till Söder!

Ut och luncha på stan!

Nu kilar jag iväg mot stan för att luncha med Kenza & sen köpa lite sista minuten-stuffs!
Senare i eftermidag kanske jag ska förbi örondoktorn också med mamma, jag hade ju
problem med öroninflammation i Indien (fick det tre gånger, antog att det berodde på
saltvattnet).. Vi ska se om det finns något jag kan göra åt det för jag vill verkligen
kunna simma runt och snorkla! =) Vi hörs under dagen, kram på er! ♥

Några bilder på oss från en utekväll förrförra helgen, kommer sakna dig vännen♥

Tisdag 1 november 2011

Godmorgon! När klockan ringde imorse så flög jag upp i sängen och tänkte "när börjar jag? när börjar jag jobba idaag?!" Tills jag insåg att jag inte jobbar mer detta år, så föll jag skönt ner i sängen igen! Vet ni att detta har hänt varje ledig dag jag har haft sen typ.. april! Rätt arbetsskadad man är haha, men det ska det bli ändring på detta halvår då jag ska glömma allt som har med jobb att göra!!

Jag ska inte åka in till stan förrän vid 1-tiden så nu har jag tid att packa och städa rummet! Pappa hjälper mig med att skriva ut lite papper på vaccination och annat som jag behöver ha med mig, och imorgon kommer brorsan på middag så vi hinner hänga lite också! Det känns som alla bitar faller på plats nu, att allt detta kommer ju gå så himla bra och det är VÄLDIGT skön känsla efter all denna stress med var jag ska åka och VEM jag skulle åka med! Solo is the thing!

Time to begin ;P

Svar till kommentaren Sara: Jag ska resa runt och uppleva Sydamerika helt enkelt! :) Får se om jag stannar nånstans för att plugga lite spanska eller volontärarbeta någonstans, länderna jag hoppas att jag hinner med är Ecuador, Peru, Bolovia, Uruguay, Argentina och Brasilien på ca 5 månader! Jag kan grunderna i spanska så jag kan nog ta mig fram helt okej, sen lär man sig väldigt fort! KRAM!