GALÁPAGOS ISLANDS - 5 DAYS CRUISE

HEJ! Valdigt lange sedan jag uppdaterade, men sa fort vi landade har pa Galapagos i torsdags sa motte vi Michael (vi har seriost sprungit in i varandra pa varenda stalle sen jag landade i Sydamerika typ, haha)! Han skulle aka till en kryssning direkt fran flygplatsen och han sa att den verkade jattebra, guiden till baten hade plockat upp honom fran flygplatsen och gav da mig och Louise ett bra sista minuten-pris om vi ville folja med! Vi tanke i nagra minuter och hakade sedan pa! Aker man hit till Galapagos sa ar det nastan ett maste att ta en 4-5-eller 8dagars kryssning mellan oarna, man far namligen inte tillgang till att se allt det fantastiska pa de har oarna om man gor det pa egen hand!

Vi hoppade i varje fall pa baten och fick en liten hytt att dela pa med vaningssangar och ett litet badrum! Det var vi och 14 andra plus 8 crew members pa en charmig bat som var lagom stor! Sa fort vi kom pa baten hann vi inte mer an att slanga in vara vaskor i hytterna och sen satta oss i de mindre batarna for att aka pa dagens forsta utflykt! Denna utflykt var pa on Santa Cruz for att titta pa Tortoises, vilket ar ENORMA landskoldpaddor! Dom vager runt 200 kg och kan bli upp till 180 ar, helt galet!!

Vi vandrade runt omkring dom i nagra timmar och bara tittade pa dom, jag maste saga att dagen jag satte min fot har sa har det kants som jag har akt tillbaka till dinosauriernas tid! Faglarna har ar helt enorma och manga av landvarelserna ser ut som miniatyrer av dinosaurier, aven naturen omkring dem ar sa fantastisk och helt ren fran manniskoskrap och annat. Alla har ar sa duktiga pa att inte slanga skrap nagonstans, det finns lixom inte ens soptunnor pa oarna dar bara djuren lever da inget som helst ska lamnas dar! Nar vi sedan kom tillbaka pa kvallen var det dags for middag och sen gick vi och la oss!

De resterande dagarna besokte vi flera oar i sodra Galapagos, motte tonvis av sjolejon som seriost ar vattnets golden rentrievers! De var sa underbara och simmade omkring oss nar vi snorklade, jag vill ta med bebisarna hem!! Utover besoken pa oarna sa snorklade vi med stora havsskoldpaddor, coola sma fiskar, rockor och aven med nagra hajar som dock simmade 20-30 meter fran oss! Det var sa himla haftigt och vattnet har ar sa kristallklart att man ser rakt genom det och HELT blatt, har aldrig sett nagot sa vackert!

Pa kvallarna hade vi en helt fantastisk stjarnhimmel over oss , det coola var nar solen gick ner pa kvallarna och vi hade en stor horisont framfor oss.. Kande mig som Jack Sparrow da; bring me that horizon! ;) Igar kvall satt jag och Sarah (fran England) pa taket av baten och tittade pa solnedgangen och pratade om uppskattning, hur viktigt det ar att faktiskt stanna upp och uppskatta vad man gor i stunden och var man ar! Det ar sa latt att ta allt for givet nar man reser, men vi satt faktiskt pa en bat i Oceanen mellan Galapagosoarna en helt vanligt sondagskvall.. dags att borja njuta!

I det stora hela var resan helt fantastisk, forutom att jag blev sjuk i 1,5 dag och lag inne sa jag missade ett par utflykter! Dock missade jag inget speciellt sa det var lugnt, forsta dagen lag jag i hytten och at inte pa 20 timmar men sedan kunde jag sitta ute pa dack och lasa med sjolejon som hoppade runt i vattnet kring mig, inte helt fel! Igar kvall var den sista kvallen och da lag Louise sjuk istallet, smittad av mig haha! =( da blev det i alla fall lite dans och sang pa baten med crew membersen sa jag, Sarah, Mike, Michael och nagra till dansade lite men sen gomde oss uppe pa dack i morkret under stjarnorna for vi inte orkade dansa mer, haha!

Jag later bilderna beskriva mer om mina fantastiska senaste fem dagar, BILDBOMB:

(Alla bilder ar mina, som jag tagit med min egen kamera)

Nar man landar pa Galapagos maste alla ta en buss, sedan en bat i nagra minuter over
till en annan o! On man landar pa har namligen typ bara flygplatsen och lite till dar! Sa
denna bilden ar tagen fran bussen, jag satt med ansiktet fastklistrat mot fonstret haha!




Vid hamnen hamtade en kille oss for att ta oss med en liten bat till baten vi skulle bo pa!


The boat!


Var lilla hytt!


Dags for forsta utflykten, detta da i torsdags - Tortoises!



Var guide hade en liten genomgang forst om tortoiser innan vi kunde ga runt, detta ar
ett skal som tillhorde en av dom innan hon dog.. forstar ni hur stora dom ar??



Riktig tjockis!


De la sig garna i leran for att de bar pa manga fastingar som slutade klia av leran!



dag 2, fredag - dags for snorkling!






Fantastiska sjolejonen!






Vi stannade pa den har stranden nagra timmar och snorklade, men innan det gick vi
in pa on en bit for att finna en gammal brevlada! Dar kan man lamna ett vykort man
har skrivit och kommer det sedan nagon som bor i samma land/stad sa kan man ta
med sig det och lamna det i deras brevlada igen. Det ar en cool idé men vi hade inga
vykort med oss att lamna tyvarr, det lag nagra svenska dar i sa vi tog med oss ett!




Efter snorklingen vandrade jag runt vid det grunda vattnet, bredvid mig hade jag en
enorm havsskoldpadda som softade runt! Han var sa lugn och gled bara runt omkring!




Dags att aka tillbaka till var bat for att ata lunch!


Utan tvekan min favoritplats pa baten! Ni anar inte hur harligt det var att sitta dar ute
och lasa medan alla mojliga varelser simmade under en och en fet horisont och berg
som klattrade kring en.. ah!



Time for lunch! Efter denna maltid kom mina magproblem! Jag minns hur jag bara
reste mig upp utan att saga typ nagonting, gick ner till var hytt och gick pa toaletten!
Sedan la jag mig i sangen och lag dar i ca 20 timmar framat, fyfan vad daligt jag madde
och det direkt hjalpte inte att ligga pa en guppande bat i en liten instangd hytt!



Dag 3, lordag! Dessa bilder ar alltsa tagna ca 24 h senare, nar jag lyckats ta mig ur var
hytt for att fa lite frisk luft! Jag la mig i soffan och blev serverad te och soppa fran de
som jobbade i koket, det var bara jag och dom pa baten da resten av ute pa utflykter!




Jag gick ut pa dack och satte mig pa min favoritplats och laste i nagra timmar!





Dag 4, sondag - Promenad pa annu en ny o for att se landleguaner och sedan snorkla!
Detta ar precis vid var stora bat innan vi skulle ta de mindre batarna till on, coola fiskar!


De morka konturerna ni ser i vattnet ar hajar! 



Annu fler sjolejon! Dagen jag var sjuk hade resten softat en hel dag pa en strand med
massa sjolejon sa alla var ganska vana vid dom, jag var dock fortfarande nykar haha!
De ar sa "tama", blir inte alls radda nar vi gar i land eller vandrar omkring dem!



Den har pelikanen hangde ocksa vid oss utan att verka det minsta radd!



I AM IN LOVE!







Nar vi (las: jag) lyckats slita oss fran sjolejona borjade vi vandra upp for berget for
att besoka landleguanerna! Pavagen dit gick vi in i en uggla, tankte pa dig da pappa! :P
 
 

 



Stolt Tillan som klattrade upp for berget pa forsta utflykten efter att ha varit sjuk!


Landleguaner, de ser ut som miniatyrer av dinosaurier!


De kande sig hotade nar vi stod vid dom sa da reagerade hanen (vanster) genom att ga
runt honan i en stor cirkel och skaka hans huvud samtidigt som tungan hangde ut! 




Vi akte sedan tillbaka till baten for lunch och sedan snorklade vi direkt fran baten!



Snorklingen var helt fantastisk, vi simmade med sjolejon och jag sag en rocka!




Louises "tur" att bli sjuk =(


Louise foljde anda med pa eftermiddagsutflykten till en asball o, den kryllade av land-
leguaner och (saklart) sjolejon! Sjalva on i sig var riktigt vacker ocksa denna gang!











Se de enorma kakusarna, de vaxer sig tydligen stora som trad har for att overleva att
leguanerna ater pa dem! Dock pa en annan o var de mycket mindre da det inte fanns
djur som at pa dem dar, sa da behovde de inte vaxa sig sa stora. Coolt, va?








Pavagen tillbaka till baten horde vi ett konstigt skrik, da upptackte vi att ett sjolejon
precis hade fott och den lille ungen skrek efter mat! Dock ser de knappt nagonting
precis nar de fotts sa ungen borjade suga pa mammans oronsnibb innan den hitta ratt!





Tillbaka pa baten, sista kvallen!





Senare pa kvallen sjong vi for en av passagerarna som fyllde ar och fick sedan coctail
och tarta! Efter middagen blev det dans, mest salsa vilket vi vasterlanningar SOG pa :P







Det ser ut som det blev sent men vi gick och la oss typ kl 9 haha :P Vi skulle upp kl sju
och aka pa utflykt igen, denna gang for att se de haftiga faglarna med "den roda ballongen"
hangandes under deras hakar! Hanarna har dem for att blasa upp och imponera pa honan
sa ska hon sedan valja vem hon vill ha! Dessa ar inga sma faglar kan jag saga er..







Avslutar med en bild pa en snutt som sov pa on!


AK TILL GALÁPAGOS, ar allt jag kan saga! Alla oar (som ni ser) har sin egen charm och ar helt harmless fran manniskan, naturen har verkligen fatt behalla sitt orginal vilket gor att det kanns som att aka tillbaka i tiden nar man besoker platserna! Valjer ni att aka hit sa TA EN KRYSSNING, det kostar pengar men det ar vart det! Nu ska jag leta upp Louise och kaka banan till middag, haha vara magar pallar inte mer just nu! Vi har fem dagar kvar pa Galápagos att bara chilla, sen flyger vi tillbaka till fastlandet. BESOS!

Postat av: sara

Ser så härligt ut! Och gud vilka söta sjölejon :D

2011-11-22 @ 00:12:50
URL: http://germanottas.devote.se
Postat av: IDA - En drömmande TH-tokig blivande frisör

Måste säga att jag tycker det är superroligt att följa din resa!! Ni verkar ha det awesome, hoppas det fortsätter i den stilen :)



Har du fått någon hemlängtan än? :)

2011-11-22 @ 00:20:38
URL: http://ikwallman.blogg.se/
Postat av: Mandy - En Musikblogg

asså tillan, sånt här sitter jag bara o drömmer om framför Viasat Nature. vilka bilder :D xxxx

2011-11-22 @ 09:37:52
URL: http://mandybeem.blogg.se/
Postat av: Annika

Fantastiska bilder Tillan!! Älskar den med jättesköldpaddan som flinar rakt in i kameran =)

2011-11-22 @ 22:15:37
URL: http://lydellan.wordpress.com

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0