USHUAIA PART ONE

Hej! Jag ar just nu i varldens sodraste stad, Ushuaia i Argentina! jag hann inte mer an landa har innan jag insag hur mycket jag alskar den har staden; jag alskar klimatet, naturen, bergen.. allt!! Kate och jag tog ett flyg hit fran Buenas Aires i lordags, pa 4 timmar gick vi fran 25 till 9 grader vilket var en enorm chock! Vi landade har i Ushuaia i vara flipflops och linnen, sa det var bara att kla pa sig rejalt pa flygplatsen! Jag glomde dock mina mjukisbyxor och min tjocktroja pa hostelet i Buenas Aires, det gor inget da vi ska tillbaka till BA om 1 manad, men jag hade inget att ta pa mig forutom mina legins! Jag har investerat i en ENORM bjorntroja har i alla fall sa nu ar jag varm!

Vi tog oss hur som helst till ett hostel direkt fran flygplatsen, vi hittade en mysig bla trastuga till hostel dar vi mottes av en trevlig tjej i receptionen! Huset kanns som att vara tillbaka pa mina morforaldrars landstalle i Stockholm, hur mysigt som helst! Vi bor i ett dormrum pa vinden med enorma tacken och sanglampor, hehe! De har aven ett kok sa vi har lagat mat varje dag har, varje morgon har vi gatt upp vid 9 och gatt och lagt oss runt kl 22 pa kvallarna! Vi ar helt slut efter alla aktiviteter pa dagarna!

Forsta morgonen tog vi oss upp till de enorma bergen runtomkring Ushuaia, man kan ta sig upp dit utan en guide sa vi valde att vandra upp dit med nagra mackor och vatten i ryggsackarna! Det ar sa otroligt vackert har, jag ar helt tagen varje gang jag vander mig om och mots av dessa enorma bergsvaggar, det kristallblaa vattnet och den grona naturen! Bade Kate och jag ar fran kalla lander (Sverige och Kanada) sa vi kande oss som hemma i den grona naturen med en liten back som rann under en bro, dock nar vi tog oss hogre upp var det bara berg och sten! En kand glaciar ligger dar uppe som vi oxa ville se, det var mest sorgligt dock da den har smalt sa otroligt mycket (pa grund av oss manniskor) att inte mycket ar kvar!

Vi kom tillbaka sent pa kvallen och la oss da tidigt efter middagen for att orka oss upp tidigt dagen efter! Nasta morgon var det dags for tva batturer, forst en pa morgonen dar vi akte runt till nagra oar och fick se massa vilda djur (albatross, sjolejon, pingviner mm), vi besokte aven en o dar man kunde se spar fran hyddor dar manniskor bodde for ca 7000 ar sedan! Senare pa eftermiddagen tog vi en annan battur for att besoka en o med pingviner, det kommer dock i nasta inlagg!

Dags att lamna BA!


Ushuaia fran flygplanet!   


Framme i Ushuaia, 9 grader var det och jag & Kate hade flipflops pa oss..  Alla andra hade
enorma jackor och boots haha, vi sag ut som tva dumma turister som gatt pa fel plan!




Framme i staden Ushuaia, varldens sodraste stad!


Hostel Torre al sur!



Vart rum ar uppe pa vinden som ett litet loft, jattemysigt!


Koket, vi har lagat middag varje dag!


Ostpasta med kott!


Morgon nummer 1, det ar allt svart att slita sig ur dessa mysiga sangar varje morgon!



Aventyr dag ett; Ta oss upp till glaciaren pa ett av de stora bergen runtom Ushuaia, det
var sa fantastiskt vackert dar uppe att jag inte kunde forsta det! Det var inte lika kul att
se glaciaren da den var sa liten, att se pa den fick en att inse hur mycket vi forstor den
har varlden da den var sakert 10 ggr sa stor forr i tiden!








Jag kopte en enorm troja idag for ca 400 kronor, jag har ju inga varma klader sa det var
val behovligt aven om min ekonomi ar valdigt knaper!


Middagen den kvallen blev nan slags pestosoppa med pastakuddar! 


Morgon nummer 2, har ar bilder fran den forsta batturen vi gjorde pa morgonen! 






Albatross, de ar verkligen lika klumpiga i verkligheten! Se for er sjalva har nedan pa
den korta filmen jag gjorde nar en av dem skulle forsoka ta sig upp i luften hahaha!
(det ar Kate, min van som pratar i bakgrunden haha, hon var sa excited!)














Ringen ni ser runt graset ar dar manniskorna la skrap runt hyddan (exempelvis delar av
djuren de inte at) for att skydda sig fran vinden och regnet sa det inte skulle glida in
mellan hyddans botten och marken!






Ushuaia part two kommer upp senare ikvall eller inatt for er del! Da kommer ni fa lasa om nar vi besokte on full med vilda pingviner som vandrade runt precis bredvid en och om den fantastiska nationalparken har i Ushuaia, stay tuned!


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0