10-11e Januari, mot Indien!

Nu kommer äntligen inläggen om min underbara, häftiga upplevelse i Indien med skolan!

I min skola som jag gick gymnasiet i (Gångsätra gymnasium, Lidingö) så gör vi, såsom alla skolor, ett årsprojekt om vadsomhelst, men vi som gick samsam-linjen fick möjligheten (om man valde till att läsa kursen internationell praktik, hade bra närvaro och inte hade några ign) att göra ett projektarbete om Indien, så fick vi även åka till Indien i två veckor på fältarbete, möta människor att intervjua osv. Man kunde välja allt mellan kastsystem, hur skolorna där fungerar, kvinnornas rätt i samhället etc. Vi valde att skriva om den kristna minoriteten i Indien och om dess förföljelser. Det sker alltså mycket förföljelser efter de kristna i Indien eftersom Hinduismen är majoritetsreligionen (ca 85 % av Indiens befolkning är hinduer) och även Indiens kultur är präglad av hinduismen.

Jag var i samma grupp som en av mina bästa kompisar Sofia och en tjej som heter Emma. Ni som läst min bdb länge följde ju mig på den här resan och har redan hört hela storyn, sett alla bilder men det finns säkert nya läsare på min blogg som kanske vill höra, den är värd att läsa!

10 januari, mot Indien!

Den 10e januari, 04.00 på morgonen möttes vi alla på Arlanda flygplats, mamma och jag åkte och hämtade Johanna först så åkte vi tillsammans dit. Vi var så otroligt nervösa! Det var min första gång utanför Europa + att jag aldrig hade varit utomlands så länge utan mina föräldrar, speciellt inte i ett sådant annorlunda land som Indien. Vad resan gick ut på var att vi skulle smälta in i deras kultur. Därför lämnade vi mobilerna hemma, vi åt med händerna (bara höger hand, vänster hand torkar man sig i rumpan med, haha), vi hade på oss savalkamis som det heter, det är en viss dräkt som täcker inprincip hela kroppen (i 30 graders värme!!). I Indien är det hemskt fult av tjejer att visa knän och axlar och att ha utsläppt hår. Skulle vi ha det så skulle det vara brist på respekt mot deras kultur.

Vi flög först till Frankfürt, mellanlandade där i två-tre timmar innan vi flög vidare till Chennai, Indien. Vi var i Tamil Nadu, ligger i södra Indien, vilket är den kristna och mer fredliga delen av Indien. När vi var framme så var vi alla så sjuukt nervösa, men exalterade! När vi kommer ut från flygplatsen så står det 100-tals indier och tittar på oss, pratar och jublar för vi ser så otroligt annorlunda ut! Där utanför mötte vi upp Ramanan, en guide som hjälpt vår skola när vi kommit dit alla 6 år. Han tog oss till en skruttig buss som han skulle köra oss till vårt resort med, Mamalla Beach Resort som det heter.

Väl på bussen så satt jag hela resan med musik i öronen, vidöppna ögon och bara tittade ut genom fönstret. överallt sov det människor på gatuhörnen, barn som vuxna. Hundar sprang hej vilt överallt (det kryllar av vilda hundar i Indien, eller vilda är dom inte men hundar utan ägare, hemlösa) och det var skräp överallt! Det var så otroligt häftigt, en helt annan värld! Det vandrade (såklart) kossor överallt på gatorna (kor är ju heliga i Indien, de går fritt och de är i kastsystemet mer värda än människor!)

Väl framme vid Mamalla Beach Resort så var klockan runt 2 på natten, då kommer det fram flera indier, spelandes på roliga instrument och sjunger, som en välkomstgest! De går samtidigt runt och hänger ett halsband runt våra halsar och sätter nåt klet i pannan på oss (såg ut som senap och ketchup!), det hade någon speciell symbol! Efter det så gick vi ner till matsalen som såg ut som ett enormt lusthus och hade kvällsfika, pratade igenom hur de närmsta dagarna skulle se ut och så delade de ut rumsnycklar! Jag, Sofia, Emma och Linn sov i samma rum. Vi var såklart jättetrötta så vi gick upp till rummet, fixade oss för sängdags och somnade bums!

11 januari, Första dagen i Indien!
Vi vaknade upp vid 9-tiden, förstod först inte att vi faktiskt var på andra sidan jorden, i Indien! För att få vila upp oss fick vi första dagen ledig, att bara få finna sin själ i Indien! Så första dagen spenderades på den underbara stranden! Innan det gick vi ner för att äta frukost i det stora lusthuset som var restaurangen. Där fick vi vattenmelon, rostmackor, ägg etc. De stod även och stekte pannkakor och omelett, man fick gå och säga till vad man ville ha så gjorde dom det framför en, restaurangen ligger precis vid stranden och ååh, det var så magiskt! Jag tänkte passa på att förklara vad ett resort är, resort betyder ju att allt ingår, man skulle alltså kunna hänga på Resortet hela resan om man så ville. Resortet var helt underbart, det fanns pool, strand, en enorm matsal, jättefina lägenheter vi bodde i och jaa, ni kommer se på bilderna jag tagit!

Resortet blev vår fristad i Indien, överallt annars behövde vi ha våra savalkamis på oss (kläderna som täcker allt utom armar och ansiktet i princip), uppsatt hår och tänka på alla regler indier har som vi var tvungna att följa. Exempelvis inte visa fotsulor, bara äta med höger hand etc. På Resortet kunde vi ha på oss vad vi ville, göra vad vi ville! Det var lixom vårat hem! Jag måste bara nämna att vi hade en tupp och massa höns på vårt resort! Den där j*vla tuppen asså, den gol som jag vet inte vad! Vi tror att nåt fastnat i tuppens hals för den lät helt sjukt, tillslut stängde indierna in den pga det otroliga oljudet! Jaja, väl på stranden så tog jag, Sofia, Linn och Emma en morgonpromenad längs med stranden, det var magiskt vackert! Längs med stranden så satt det en kvinna som sålde vackra filtar, sjalar osv som hon gjort själv!

Efter ett par timmar på stranden så åkte vi in till Mamallapuram (den lilla staden med massa affärer osv) för att växla pengar (man kunde inte väsla till rupies i Sverige utan bara till dollar eller euro, så fick man växla till rupies i Indien) och ta en liten rundtur där för att lära oss lite kort om kulturen och se lite sevärdheter! Överallt på gatorna var det hemlösa hundar, små flickor och pojkar som sålde halsband och annat (antagligen åt företag som schasat ut dom på gatorna, 8-10åringar!) och de lät en inte vara. De drog i en och tjatade tills man fick lov att slå bort dom, det var hemskt! Små barn som egentligen ska vara ute och leka, sprang istället runt på gatorna, inpräntade med "sälj"-tankarna i huvudet och såg vita människor (vita människor=rika) och flög på oss som flugor på ljuset!

Vi gjorde lite shopping i staden, i alla små stånd, de har de vackraste sjalarna och ALLTING är så otroligt billigt. en middag med dricka kostar kanske 12 kronor, fina sjalar kostade typ 30 kronor som här skulle kostat typ 250 kronor, minst! Vi köpte även såna här prickar man har på pannan, indiska byxor och andra accesoarer för att se så "indiska" ut som möjligt! Efter det så åkte vi ut för att se på gamla berg där dom ristat in olika tecken som var flera 1000 år gamla. Sen satte vi oss på ett annat berg där det var massa små barn som åkte rutschkana ner för, den var så pass hal! På det här berget stod det en enoorm rund sten på, som står snett och ser ut att rulla ner när som helst. Men den är totalt omöjlig att rubba, det sas att den hade något att göra med gudarna Vishnu eller Shiva. Vi satte oss alla under den medan Kasper och Christoffer stod bakom och puttade på, utan resultat! ^^ haha, var ju tvungna att prova!

Sen tog vi en rundtur runt bergen, såg massa apor och andra roliga djur och en fantastisk solnedgång! Vi mötte även flera indier som ville ta foton med oss (en höll sin hand på min rumpa under tiden, haha), det är ett så otroligt vackert land! Efter ett par timmar så valde vi att åka hem igen. Vi hade några stycken vans (stora bilar) som vi åkte runt i, men några av oss kände för att testa att åka i en richa istället! En richa är som en liten moped-taxi (se bilderna längre ner) och dom är så otroligt roliga! De är så mobbade bara, eftersom i Indien så tutar bilar heela tiden! De tutar inte bara för att säga till att någon gjort fel i trafiken, som i Sverige. I Indien så tutar man typ för att visa att man finns, visa att man har en tuta. Det är ett otroligt oljud, men det är Indien!

På kvällen så hade vi våran första middag på Mamalla Beach Resort, så då hade de ställt ut långborden framför restaurangen på gräset mellan palmerna. De hade lite tal och vi åt en riktigt indisk middag: ris med nån sås (STARK), kött till det och såklart nambröd! Efter middagen hade vi cirkelmöte, som vi hade varje kväll innan läggdags då vi passade på att prata om dagen, vad vi sett och känslor kring det. Vi skrev även loggbok i Indien, det var som en av läxorna, att skriva om dagen, reflektera kring den och jämföra det vi sett idag med Sveriges kultur. Efter det så var det läggdags igen, nästa dag åkte vi in till Chennai, den stora staden! (Där kan man snacka kaos i en storstad!!)

04.00 på Arlanda flygplats!

Jag och Johanna på flyget mot Frankfürt!

Vandrade runt i Frankfürt

Framme i Chennai! :'D

Skabbiga jag, Katta och Louise^^

Jossan påväg ut från flygplatsen, ser ni alla indier som tittar? ^^

Mathilde, Lovisa och Johanna på bussen påväg mot Mamalla Beach Resort!

Äntligen framme, vi fick ju ett varmt välkomnande!

Halsbanden

Katta och Stina med "ketchup och senap" i pannan! x)

Kvällsfikat

Vårat rum!

Första dagen i Indien:

Trappan ner från våra rum!

En pigg Sofia mot ett morgondopp!

Jag påväg mot stranden!

Tuppjäveln!

Vägen mot stranden

Underbara Indien! (Visst ser min bild tecknad ut?)

Matsalen, även kallad lusthuset!

Liiinn! :'D

Kvinnan som sålde sjalar, filtar osv på stranden! =)

Jag vid vår pool!

Påväg in till Mamallapuram, kor på vägarna!

Små barn som stod och sålde halsband vid vägkanten, usch! :(

Hundarna! :/

Vi shoppade lite!

Linn och Emma! =)

Bergsväggarna! (Vi tog en liten kultur-runda)

Visst ser den här bilden tecknad ut? Jag har bara fotat lixom, ingen spec inställning!

Den stora stenen och barnen som åker rutschkana ner! =)

Paula, Jossan och jag på berget!

Klassen!

Vi sprang runt själva lite, se vad vackert!

Vackra Indien!

Richa! (Taxis i Indien! Det kostade ca 10 kronor och vi åkte typ i en kvart, ja vi tog taxin jämt!)

Tillbaka vid resortet var det dags för middag!

Min mat=)

Sofia kämpade med att äta med händerna!

Jag var bara tvungen att fota rakt upp, älskar palmer! =)

De hade klätt matsalen så fint! =)

12 januari kommer imorgon! =) Hoppas ni läser annars förstår ni inte bilderna lika bra!