Min New Moon-recension

Så, igår var jag och såg New Moon med Fredrik på Rigoletto och jag måste säga att jag gillade verkligen filmen! Den speglade boken bra (självklart har man många synpunkter på saker de kunde tagit med), jämfört med Twilight-filmen där jag tkr de tog med alldeles för lite från böckerna! Dock är det synd att filmerna alltid blir en snabbspolning av böckerna.. Scener som man, i boken tänker sig är jättelånga blir kanske 2-3 minuter på film. Till exempel flygresan hem från Italien fanns inte ens med, ena stunden är de påväg ut från The Volturi och i andra sekunden är de hemma i Bellas rum!

Men filmen är bra, dock tycker jag att man ska ha läst böckerna innan man ser den för de förklarar en hel del saker väldigt ytligt i filmen (t ex om the Volturi). Även när Alice kommer tillbaka och helt plötsligt är Bellas bästa vän, det har ju en process i böckerna hur dom blir närmre vänner men det får du inte se i filmerna! Läs böckerna och se sedan filmerna för då kan du förstå vissa saker i filmerna mycket bättre!

En sak som är synd med hela Twlight-världen är att det är näst intill omöjligt att få se några av filmerna på bio i lugn och ro, bara Robert Pattinson (Edward Cullen) kommer upp på screenen så (bokstavligt talat) börjar tjejer SKRIKA! Eller när Jacob tog av sig tröjan så hör man halva salongen ba "aaaaaaaaaaaah oooh myyyy", det blir så fånigt och det stör!! Absolut kan man reagera med ett andetag eller så, men ha mer respekt än att börja skrika rakt ut! Sen fick något gäng ett antal skratt-attacker många ggr under filmen och störde på så sätt också, synd tycker jag!

Filmen har blivit stämplad (och genom det även böckerna) till en riktig fjortisgrej, vilket jag tycker är jättetråkigt! Stephanie Meyer borde få mycket mer credit än så av alla som inte läser böckerna, flera av mina vänner väljer att inte ens ge böckerna en chans för de tycker det är så pinsamt med alla småtjejer som är så besatta att de skriker i biosalongerna, att de inte vill vara en del av det.. Böckerna är riktigt bra och de har så många fler målsgrupper än 14-15åriga tjejer som läser, ge inte bara filmen utan även böckerna en chans!