Eva Cassidy

Denna kvinnas röst har spelats i min familjs högtalare i alla år, här är lite allmän info om henne: Eva Marie Cassidy föddes 2 februari 1963 i Washington, D.C., och hon dog 2 november 1996 i Bowie, Maryland! Honn var en amerikansk sångerska som sjöng jazz, blues, folkmusik, gospel och pop, och trots sin begåvning var hon under sin livstid främst känd i hemstaden Washington, D.C. Hon blev känd först i Storbritannien där en radiokanal började att spela hennes musik.

2001 nådde hennes album de brittiska topplistorna och sålde i miljonupplagor. Hon var extremt blyg och hade svårt att uppträda inför mycket folk, vilket troligen bidrog till att hennes framgång blev främst postum. Eva Cassidy blev bara 33 år gammal. Hon avled i hudcancer (malignt melanom). Hon blev alltså inte känd förrän efter sin död, så hemskt!

Här har ni några av mina favoriter med henne, underbar röst!

Somewhere over the rainbow


Fields of gold


Wade in the water


Yesterday


True Colors
 

Time after time (live, här hör ni hur GRYM hon var..)  
 

Jag älskar hennes röst, jag älskar valen hon gjorde av covers (The Beatles, Phil Collins, Sting etc), jag älskar henne! Hennes talang var en gåva från Gud! Rest in Peace ♥

Postat av: Madde

Kikar in och önskar dig en fin fredag! Några planer för kvällen? Kram /M

2010-01-29 @ 15:41:48
URL: http://maddisenj.blogg.se/

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0