Underbara dagar i Bhodgaya!

Hejhej! Jag har haft en helt underbar vecka här i Bhodgaya med meditation och yoga, guud vad vi behovde det här! I onsdags morgon kom vi inte upp vid 5-6tiden som planerat men vi gick till parken vid 11-tiden, Sandra gick och satte sig pa en plats och jag pa en annan och sa forsokte vi meditera med kunskapen som var guide Tasi gav oss dagen innan! Det är sa himla svart med meditation, du maste koppla bort alla tankar och vara helt nollställd!

Jag satt bredvid en munk och mediterade framfor templet och jag sneglade pa honom lite da och da och han satt stilla i samma position som en sten! Jag forstar inte hur dom gor det men det är sa coolt att titta pa! Jag kände mig i alla fall avslappnad pa min meditationskudde som jag kopt här, jag testade även pa ga-meditation da du gar runt med väldigt korta och koncentrerade steg och känner hur du far energi upp i kroppen fran marken med varje steg! När jag tillslut inte orkade forsoka mer for stunden sa satte jag mig under templet med min bok och läste!

Sandra och jag mottes sedan upp for lunch och sa akte vi till Den stora Buddha-statyn som ligger här i Bhodgaya! Den statyn av Buddha är helt enorm!! När vi kom tillbaka till vart omrade sa gick vi runt bland alla standen utanfor parken, de flesta standen är filtar pa marken sa alla sitter ner och bjuder pa chaite med lite musik i bakgrunden! Vi hittade en plats där en liten flicka pa nio ar salde smycken!

Hon hette Komkom och hade standet tillsammans med sin pappa, dock gick hon i skolan men var i standet när hon inte gick i skolan! Det later tufft men hon verkade trivas med det och pappan verkade otroligt snäll, sa där satt Sandra och jag i over en timme och kopte med oss jattefina halsband och fick aven lite gavor av dom! Efter ett tag ville Sandra och jag ga in i parken da det ar sa vackert dar inne med munkarna som gar runt med tanda ljus under Bhoditradet och belysningarna pa templet och runt omkring!

Komkom ville garna folja med men forst sa hennes pappa enj men da bad jag honom att saga ja och da fick hon! Vi lekte kull i graset och traffade massa andra barn som ville vara med pa bild! Efter det gick vi hem for att sova da vi ville vara pigga dagen efter! I vart hostelrum finns det ingenting forutom 2 sangar och ett badrum, inte ens ett bord sa vi gor inte annat an att sova dar inne! Jag har last sa mkt ur min bok under tiden har!

Pa torsdagsmorgonen gick Sandra och jag och at frukost och sen splittades vi igen, jag satte mig i meditations parken i ett litet minitempel gjord av sten och dar satt jag i 3,5 timme! Jag satt pa min kudde och mediterade, forst utan musik och lyssnade bara pa naturen omkring mig men sedan vart det for mycket ljud sa jag satte pa lugn soundtrackmusik i min ipod och da gick det mycekt battre! Man maste hitta sin grej inom meditation, det finns inget ratt eller fel!

Sandra ringde mig och sa att hon var redo for lunch och att jag skulle mota henne vid Komkoms stand, sa jag gick dit och tittade pa deras smycken igen! som vanligt fick vi en varsin Lassie (jattegod dricka har)! Efter lunchen akte vi till en jattefin plats dar de hade yogakurser for att fraga lite om tider och plats! Pa kvallen sa kvallsmediterade vi lite men det var svart da killar forfoljde oss och  det var sa mycket mygg! Jag la mig tidigt denna kvall ocksa!

Igar gick vi upp vid 9tiden for att ata frukost och stretcha lite, vi gick namligen pa ett yogapass kl 11! Det var Sandra, jag och en italiensk tjej som kom och tjejen som holl i passet var britt! Det var riktigt bra med yoga kande vi bada och eftersom jag var den enda nyborjaren sa fokuserade lararen mycket pa mig vilket var bra, synd att vi aker imorgon for vi hade velat ga igen! Dock finns det yoga pa nasta plats vi aker till sa da ska vi leta upp en kurs pa en gang!

Pa kvallen satte vi oss utanfor hotellet med nagra av de indiska killarna fran vart hostel som spelade kort! Sandra joinade dom att spela men jag stod bara nervos bakom pga alla smallare overallt, sma barn sprang runt och slappte sma raketer och smallare overallt bara ett par meter ifran en! Vi gick ganska fort darifran upp till Komkom istallet och drack lite Lassie med henne och hennes pappa! Lassien var iinte bra for min mage kande jag efterat, hade varit dalig i magen hela dagen och det dar var droppen!

Sen motte vi upp den italienska tjejen fran yogan, Roberta for att kaka middag tillsammans och fira Diwali (en hogtid har i Indien, som julafton i Sverige med massa musik och dans, darav alla vidriga smallare och fyrverkerier!) Jag hade sa ont i magen och madde daligt under middagen sa vi fick ga hem direkt efter, nar vi var utanfor vart hostel sa kommer ett fyrverkeri flygandes langs med marken mot oss! Jag hoppar at sidan men den traffar halvt pa Sandras hoft!

Det var samma killar som Sandra spelade kort med tidigare pa kvallen, javla galningar! Jag star bara och vralar at dom och fragar var de har sitt vett nagonstans, nar jag vander mig om ser jag Sandra springa runt i cirklar och halla for orat eftersom fyrverkeriet hade smallt sa hogt! Vi skrek at dom idiotiska killarna innan vi gick upp till rummet dar Sandra brister ut i tarar av chocken saklart, jag sitter pa toan resten av kvallen och kanner samtidigt som jag maste spy! Ingen bra kvall med andra ord...

Jag somnade vid 12-tiden med tacke plus filt, fros som en galning! Vaknade sen vid halv fyra av att jag behovde ga pa toa igen och sen somnade jag inte om forran halv 7 pa morgonen da indierna borjade spela musik sadar ashogt igen redan fran 5 pa morgonen, hela vart rum var helt dimmigt ocksa pga alla smallare (vi har ju bara ett natfonster vid taket). Ah gud sa arg jag var.. Nu ar vi vakna i alla fall och ska snart checka ut, vi ar latt redo for att resa vidare!!

Bilder fran senaste dagarna!

Sandra och jag pavag till The Great Buddha Statue!







Drack lite chaite efterat! 


Komkom!



Kopte en fotlank fran Komkom och hennes pappa! Har leker vi i graset vid templet!







Komkom och Sandra tande varsitt ljus












Komkom, Sandra och jag gick runt i olika smaaffarer och tittade pa smycken! 


Ett av halsbanden jag kopte av Komkom!  


Vi fick ett varsitt armband av Komkom och hennes pappa!


Vaknade vid 8 av att indier spelar SJUKT hog musik utanfor vart fonster (som da bestar
av ett myggnat sa det ar alltsa noll isolering), de spelar sa hogt att hogtalarna brusar!
Sa jag drog igang min ipod med mina nya grymma horlurar sa vart jag glad igen =P


Meditationsdag!





Har satt jag i 3,5 timme, sa underbart! 




Glomde tofs sa da far man vara kreativ, anvande min sjal och lindade in haret!




Sandra och jag mottes upp hos Komkom efter 3,5 timmes meditation!


Som vanligt samlades det en publik for att titta pa mig och Sandra nar vi satt dar.. :S




Kopte ett till halsband :P



Dosa, sa gott!!


Sandra hittade den har lappen inne vid templet!


Cykeltaxi, yeaaay! 


Yogaplatsen var helt underbar! 



Kopte ett meditationshalsband senare, helt enormt! 


Kopte lite blommor till Komkom pa kvallen! 



Sandra och jag mediterade lite under Bodhitradet! 



Satt sen pa kvallen med killarna fran hotellet, jag gick dock och la mig tidigare!


Redo for yoga!



San fin plats det ar!


Efterat gick vi till Komkom igen, dock kom det ett stort killgang som var jatteobehagliga
sa vi gick ganska fort darifran! De blev arga nar de inte fick fotografera sig med oss.. 


Sa vi gick ner till en annan forsaljare och fick sitta bakom hans stand och dricka chai!



Saa god mat!



Varrullar med spenat och ost, YUM! 



Kyckling med curry! 


Sandra spelade kort med killarna pa kvallen..


Sen gick vi upp till Komkom igen!



<3


Fina Roberta, italienska tjejen vi traffa pa yogan samma dag som vi sen at middag med!


Sandra var helt uppskakad efter att nastan ha blivit traffad av en smallare & jag hade
problem med magen sa vi tande lite ljus & rokelser & vilade i vara sangar redan vid 9!



Next up: Varanasi! Herregud, onska mig lycka till pa 4-timmarstaget med min mage...

Postat av: Curt

Hej Tillan, Det är verkligen kul att du funnit yoga. Det skulle alla behöva göra. Och alla nya människor som ni träffar på er resa. Fantastiska bilder också. Känns lite som om man själv var med på resan.

2010-11-07 @ 13:30:48

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0