Härlig helg i Puri!

Vanakkam! Sandra och jag har haft en grym helg här i Puri! Vi har hittat vår favoritrestaurang som ägs av en 18årig kille som heter Metoo (vet inte hur det stavas men man uttalar det som engelska me too hehe) som är jättetrevlig och hjälpsam! Han tipsade oss om var vi kunde hyra moped för att ta oss till soltemplet (vi tänkte först hyra cyklar men det var 3,5 mil dit och 7 mil cykling i den här värmen är rätt smärtsam!)

Jag beställde en sjukt god "Garlic Prawn with Noodles" (bild nedan), det fanns inte ens i menyn men han specialfixade det, så snäll som han är! På lördagen (igår) tog vi en richa till ett buddhisttempel här i Puri, vi vart dock besvikna på det då det var så turistiskt! Sen köpte vi tågbiljetter till Calcutta så imorgon kväll bär det av dit, woho!! Efter det gick vi på ring-jakt här i Puri för att se om det ar prisskillnader från södra Indien!

Jag blev totalt kär i en ring så jag var bara tvungen att köpa den även om den var dyr! Jag har hoppat över att köpa flera dyra saker här men känner man att man verkligen vill ha något så ska man köpa det, annars ångrar man sig bara! Den kostade 240 kronor så det är ju inte hela världen! Efter det drog vi till Metoos restaurang igen för att käka middag, han tipsade oss då om staden Biha som ligger över Calcutta!

Det är en riktig buddhiststad och sägs vara där Buddha växte upp och satt under trädet för att få insikt om livet! Så dit ska vi efter Calcutta, vi längtar jättemycket då vi har försökt finna det stället ända sen den tyska tjejen vi träffade på stranden vid Mamalla Beach Resort andra dagen vi kom hit, pratade om att hon skulle dit för att heala sig själv!

Idag gick vi upp redan vid 8 och käkade frukost hos Metoo så han kunde hjälpa oss att hyra en moped! Idag åkte vi nämligen till Soltemplet som ligger 3,5 mil härifrån, Sandra kan köra moped så jag satt bakom och såklart hyrde vi även 2 hjälmar! Det var riktigt härligt att hyra moped så vi kunde åka hur vi ville och nar vi ville, vägen dit var ocksa jättefin med stora sjöar och skogar!

Soltemplet var riktigt vackert, även området omkring så vi gick runt där i nån timme med en guide som insisterade att gå med oss hela tiden och berätta om byggnaderna! Vi tänkte köpa biljett till att gå in i soltemplet men vägrade sen när indier betalade 10 rupies var men vi turister betalade 250 rupies! Påvägen tillbaka stannade vi på vårt favoritfik som låg på sidan av vägen in the middle of nowhere, så glada vi blev!

r vi kom tillbaka till Puri så körde vi förbi Metoo för att fråga om det fanns något mer att se, det var ju så kul att åka moped! Han sa att vi kunde åka ner till en annan strand längre bort så det gjorde vi! Det är så roligt för Sandra blir som indierna här och tutar varenda gång hon ska varva någon haha men det måste man här! Hon körde så himla bra att till och med jag var lugn! =)

Vårt hotell!

Garlic prawn with noodles på Metoos ställe! Så gudomligt gott!!

Strömmen går lite då och då här i Indien, tur att det finns levande ljus!

God efterrätt med en varsin pannkaka!

Sen började det ösregna och blixtra, heelt galet! Det är regnperiod i Indien i oktober :P

När vi kom ut så bara ööste det ner, då sa jag till Sandra "kan det inte bara komma
en richa runt hörnet nu??" 2 sek senare kom det en runt hörnet haha, dock var vi plask-
blöta i rumpan i alla fall då det regnade in men han försökte torka bort det med trasa :P

Frukost igår!

I richan paväg till Buddhatemplet!

Efter Buddha-templet gick vi i lite affärer för att kolla smyckena i Puri!

LOVE the rings here!!

Min nya kärlek, denna ringen gick på 240 kronor men jag har inte betalat mkt alls för
mina andra 8 ringar & jag blev bara kär i denna! Nu ska jag dock softa med det ett tag!

Frukost idag!

Redo för att åka på mopedutflykt!

Vägen vi åkte till soltemplet!

Soltemplet, byggdes for 750 år sedan!

Vårt favoritfik, dök upp som en ängel!

Min efterrätt, allt är bara choklad! Sandra köpte en sån här i Chennai så jag behövde
bara testa en idag och den är heelt gudomlig!! Amanda du skulle dött för denna haha :P

Vi tog en sväng ner till en annan strand i Puri innan vi lämnade tillbaka mopeden
och gick hit till internetcafet, vi hade ju bensin kvar som vi själva tankat ju! :P

Nu ska vi dra oss och käka middag, nästa gång vi hörs är vi i Calcutta! =) Kärlek!