Flyttat till skolan!

Heej pa er alla! 2 dagar sen vi hordes sist och mycket har hänt här under den tiden! Igar fick vi var forsta riktigt soliga dag sa vi lag pa stranden och vid poolen hela dagen och stekte & badade, riktigt härligt! Vi akte även in till stan for att hämta vara beställda Savalkamis (kläder man bor ha här, spec om man ska jobba eller ga pa studiebesok) och sen akte vi hem, hämtade vara grejer och checkade ut fran Mamalla Beach Resort!

Vi akte hem till Father Thomas Kurian for att tillsammans med honom aka till skolan och träffa alla lärare och prästen där! Alla var jättetrevliga och sa fick vi ett fint rum bredvid dom andra lärarna! Vad vi inte hade forstatt var att Father Thomas Kurian presenterat oss som 2 väldigt utbildade människor som vill lära ut till barnen när vi egentligen bara vill ta hand om barnen, krama dom och bara finnas där!

Detta är en skola pa 500 elever, allt mellan 4-13 ar och de yngre kan ju knappt svenska men vi tänkte att vi ger det en chans! Sa imorse ringde vackarklockan kl 7 sa gick vi in till matsalen och at med pensionärerna! Allt jag kunde fokusera pa var en ENORM skalbagge ett par meter ifran mig som hade hamnat upp&ner, maten vi at var typ bara ris men det funkar! Det är bara att äta for det är vad som serveras, ingen ide att vara kräsen!

Vi fick typ ingen introduktion eller sa innan barnen borjade skolan sa vi gick bara dit och lärarna motte oss och tog upp oss pa utomhusscenen!! Där stod det ett par barn med en microfon och bad en bon, framfor oss var flera 100 elever som bara tittade pa oss med stora ogon! Father Thomas presenterade oss och fragade sen om vi ville säga nat, sa jag tog microfonen och introducerade oss och sa att vi sag mycket fram emot att umgas med dom i en manad!

Efter det fick vi ga in i varje klassrum tillsammans med Head Minister av lärarna och hälsa pa alla barnen! De var alla jättegulliga och skrek hogt MISS SANDRA, MISS MATILDA efter oss! Efter rundturen sa satte hon oss i ett klassrum fullt med 8-aringar och sa at oss att borja lära! Sandra och jag bara tittade pa varandra, vad skulle vi lära dom for nagot?? De kan knappt engelska och allt lararen sa at oss var att vi skulle sjunga ramsor och lära dom, haha?

Sa Sandra borjade rita saker pa tavlan sa fick de säga pa engelska vad det var for nanting, alla barn bara SKREK ut samtidigt sa vi sa at dom att räcka upp handen sa en i taget fick säga! Det var riktigt nervost for vi visste inte vad vi skulle gora sa den halvtimmen var laang! Efter det var det lunch for barnen sa da gick vi ocksa och at! Efter det var det dags for oss att umgas med de yngsta barnen pa eftermiddagen, som vi velat!

När vi kom in pa skolgarden sa mots vi av ca 20 elever som springer fram och alla vill skaka hand, prata med oss och fa autograf sa det vart heelt galet! Alla var framme samtidigt och ville bli sedda och vi forsokte verkligen ge alla uppmärksamhet, till slut ringde skolklockan sa da sprang de till sina lektioner! Kändes sa dumt att skriva autografer och sa men det fick jag gora när jag var här i Indien senast med min skola sa jag var beredd att barnen skulle vilja ha det!

Sen motte vi upp de sma barnen i deras klassrum, da skulle de precis flyttas ut till graset istallet for det var for varmt i klassrummen pa eftermiddagen! Nar vi kom in satt det tva barn och grat sa jag tog dom i handerna och foljde de ut och trostade dom, de ar sa himla sota och sma!!

Nar vi kom ut sa foreslog jag for en larare att vi kunde dela upp barnen i fem mindre grupper sa kunde vi larare ta en grupp var for det ar sa svart att fa 50 elever att fokusera! Sa delade vi upp dom men det var bara jag och Sandra som satt med var varsin grupp, de andra lararna gick bara runt och stod bredvid oss och de har ju jobbat med barnen i flera ar! Sa barnen i deras grupper satt bara och stirrade rakt ut, jag tror inte riktigt lararna forstod vad vi menade, allt ar sa ostrukturerat har!

Nar jag satt med min grupp fick jag en bok med massa bilder i sa jag fick dom att saga vad jag pekade pa, sen kunde de sjunga en ramsa pa engelska som heter Johnny Johnny! Det var typ vad vi satt och gjorde i 2 timmar, tillslut trottnade jag och borjade ta fram en elev i taget i mitt kna sa fick de rakna tillsammans med mig och se i boken! Sa bad jag lararen beratta lite for mig om eleven, det ar darfor vi ar har.. vi vill ge karlek till dessa barn och narhet istallet for att bara sitta och fa dom att saga Apple eller Tree 500 ggr om!

Ett tag satt jag bara dar och stirrade rakt fram, visste inte vad jag skulle saga eller gora eftersom ingen forstod mig och lararen stod bara bakom mig och sag pa mig som jag visste allt i varlden! Jag kande mig vilsen och ville bara springa darifran, men sen nar ett barn satte sig i mitt kna och log sa stort nar jag rorde vid henne och log mot henne sa insag jag att det ar darfor vi ar har! For att gora barn lyckliga och hjalpa de sa mycket vi bara kan, genom att ge dom narhet och karlek!

Forst lite bilder fran igar!

Vi kopte antligen vara fargglada myggnat!


Omelett till frukost!



Heldag pa stranden & poolen!



Vara nya savalkamis! 


Pa kvallen flyttade vi till skolan, har ar vart rum! 


Vi at pa en belgisk restaurang tvars over gatan for lararna hade redan atit middag!




Imorse, sa trotta vi var!!




Pa scenen innan barnen gick till sina klassrum!




Var forsta lektion haha, lagom lyckad! Sandra ritade ett far & barnen skrek GOAT! 


Efter lunchen nar vi motte alla elever som ville bli fotade och ha autograf..



Min lilla grupp pa eftermiddagen! 


Sandra med sin grupp!  


En snutteplutta i mitt kna!






Denna flickas ogon..!



De som inte hade papper skulle ha autograf i handen haha! 




Saaaaaaa! Nu har vi slutat jobba for idag alla fall och ar heeeelt slut, vi tog en taxi in till Mamallapuram i alla fall for att uppdatera er men nu kommer vi inte horas mer forran torsdag eller fredag da skolan ligger en ganska bra bit fran stan! Men ha det bast tills dess, kanske uppdaterar jag med bara text da vi har en seg dator pa skolan som jag far anvanda! Miss you all!!

Postat av: Elvira

Oh.My.GOD hennes ögon!!! JAG DÖR!!<3

2010-09-20 @ 18:02:15

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0