PERU

Heeej, forlat for en vaaldigt sen uppdatering! Nu ar vi antligen i Peru, efter lite mer an en manad lyckades jag slita mig fran underbara Ecuador (dock endast med ett lovord om att jag ska atervanda dit i slutet av Sydamerikatrippen hehe). Jag och Kate lamnade Vilcabamba tidigt i lordags morse och har praktiskt taget rest konstant sen dess! Vi tog bussen redan kl 6 pa morgonen da kvinnorna som jobbade pa terminalen sa att vi inte skulle hinna till boarden i tid innan de stangde! Det var dock inte sant for vi fick sitta och vanta i timmar i alla fall, hur som helst hade Kates visum gatt ut 2 dagar tidigare sa vi var fast att argumentera med dom pa spanska i flera timmar!

Kate spelade den dumma som knappt forstod nagonting och jag bredde pa med min spanska (som gick ovanligt bra, haha funkar nar man maste skadespela) och till slut loste det sig och vi var i Peru! Dock fick vi sitta vid boarden (mitt i ingenstans) i flera timmar da vi behovde vanta pa fler manniskor att fylla "taxibilarna", det mest ironiska av allt var att bussen vi vantade pa var den senare bussen vi hade kunnat vara pa istallet, fran Vilcabamba.. Det slutade med att inga kom och bara jag och Kate akte med chaufforen i alla fall!

Vi akte till (enligt Lonely Planet) den basta staden att spendera natten nara boarden, sa vi akte dit! Anledningen till att vi valde den har boarden ar for att vi ska till djungelstaden Iquitos, majoriteten som aker mellan Ecuador och Peru anvander kust-sidans boarder istallet for att komma till Mancora i Peru eller Guayaquil i Ecuador! Staden vi kom till i alla fall hette San Ignacio, det kandes som att jag var tillbaka i Indien pga hur mycket alla stirrade! Det verkade inte som staden var sa van vid backpackers after all, hur som helst checkade vi in pa ett hostel (Peru ar fett billigt!!) och gick sedan ut pa jakt for att fa vara dollar vaxlade till soles!

Vi at middag (street food) och gick sedan in till vart rum och tittade pa TV resten av kvallen, vi var sa trotta efter over 12 timmars resande! Dagen efter checkade vi ut direkt nar vi vaknade (vi hade en SKRIKANDE unge utanfor dorren, vi holl pa att bli galna haha) och tog en jeep till en stad nagra timmar bort for att hitta ATM! Sedan tog vi en nattbuss over till Tarapoto dar vi bytte till en annan buss (pjuh, att ta sig till baten som gar till Iquitos ar ingen barnlek) som skulle ta sex timmar! Dock rakade vi ut for ett bergras uppe i bergen sa vi stod stilla i fem timmar, nar vi antligen borjar rulla igen sa fastnade bussen mellan tva enorma stenar sa vi fick ga ut i osregnet och vanta en timme till!

Bussen vi hade suttit pa hade noll air condition sa alla svettades sa mycket att det rann, det var ju inte direkt svalare utomhus heller hehe.. Dock sov Kate och jag de forsta 3 timmarna av nar bussen stod stilla sa det gick bra! Efter ca 12 timmar kom vi ANTLIGEN fram till Yurimaguas sa checkade vi in pa forsta hostel och tog en varsin lag dusch! Sedan gick vi ut for att finna en bra bat som skulle ta oss till djungelstaden Iquitos, vi fann den inom en timme och gick da direkt for att ata middag och lite glass! Senare pa kvallen lag vi inne och sag pa film, vi var helt slut efter den langa resan!

Dagen efter gick vi upp tidigt for att packa ihop grejerna, kopa en varsin hammock och sedan dra ner mot batarna! sa fort vi fick upp vara hammocks och la oss ner sa var vi hemma, i tre dagar har vi bara last och tittat pa film pa Kates minidvd! Vi har akt genom amazonas river sa utsikten var inte helt fel heller! Pa kvallarna kan man se ogonen lysa fran alla krokodiler i sjon, inte ett stalle man vill ramla i vattnet..! Forutom en creepy stalker sa var batturen sjukt bra, vi har 7 dagar till pa en bat for vagen mot Brasilien och det kanns som piece a cake! =) Nu ar vi ANTLIGEN framme i Iquitos i alla fall (har inte haft mottagning pa mobilen pa over 3 dagar), sa nu ska vi ta en dusch och bli manniskor igen!

San Ignacio!

Vi tog e minibuss i 3 timmar till nasta stad!

Nattbuss till nasta stad!

Direkt pa morgonen hoppade vi pa nasta buss!

Landslide, vi var fast i sex timmar!

ANTLIGEN kunde vi aka vidare!

Vart rum i Yurimaguas!

Pa baten, dags for tre natter i en hammock!

Nu ar vi framme i Iquitos och ska stanna har over helgen innan vi aker vidare till Brasilien, hors igen om nagra dagar! ♥

Postat av: Mandy - En Musikblogg

looks awesome. alltså på den bilden på bussen, ser det ut som att den blitt fastklämd av stenar. skönt att höra från dig igen.