Hampi - Bangalore - Mysore

Halloo! Nu befinner vi oss i Mysore i Karnataka! Senast vi hordes var jag i Hampi men vi reser fort och effektivt ;) Tankte beratta lite om de senaste dagarna nu.. Nar vi tog baten over till andra sidan i Hampi sa markte vi att det var FULLT med folk som skulle ta baten (nu pratar vi om en liten motorbat), da det var nagon speciell hogtid den dagen! Filip kom pa forsta baten men jag, Moran och Ben vantade pa nasta! Det var ganska lugnt att ga pa baten da vi inte var sa manga som skulle lamna var sida, dock nar vi kom fram till andra sidan sa mots vi av sakert 500 indier som star ihoptryckta och slass om vem som ska pa baten forst!

Jag trodde helt klart att jag skulle aka i vattnet, indierna TRYCKTE sig pa baten samtidigt innan nagon av oss hunnit ga av! Tack vare 2 brittiska tjejer som TRYCKTE sig framat och tog min hand i farten sa kom jag av, en indier fick fanga mig pa andra sidan sa jag inte ramlade i! Det var helt galet i alla fall och det ar ett mirakel att ingen ramlade i! Hur som helst, efter det tjaffsade vi med 10 richa-chaufforer om ett okej pris till Hospet dar var buss skulle ga ifran! Alla tog lojliga overpriser pga hogtiden men vi lyckades komma ner over halften i alla fall innan vi gav oss!

Nar vi kom till Hospet sa hade vi ca 3 timmar till godo sa vi satte oss pa en indisk restaurang och at middag, jag laddade aven pa min mobil med pengar sa jag antligen kunde prata igen! Hampi har nastan ingen mottagning och det ar typ omojligt att ladda pa med pengar oxa! Sen gick vi i alla fall och satte oss pa buss-stationen och vantade, de andra har bocker att lasa men jag har inte hittat nagon bra sa jag vart sjukt uttrakad! Jag satt och storde Ben sa han inte kunde lasa i typ 1,5 timme tills han gav upp haha! Jag startade aven konversationer med flera indiska man som skulle med samma buss som oss, de var i alla fall lite mer pratglada! :P

Bussresan var jattebekvam, Moran somnade efter ca 5 sekunder men jag lag och lyssnade pa Skainsmate i repeat i ca 2 timmar och tittade pa stjarnorna, alskar faktiskt nattbussarna nar vagarna ar raka! Hur som helst, vi kom fram over en timme for tidigt till Bangalore sa vi blev alla vackta ur djup somn och fick praktiskt taget slanga oss av! Jag kom av och gick och satte mig pa sidan i ett par sekunder, da kommer Filip gaendes med chai.. Han hittar chai var vi an ar pa sekunder, helt galet!

Vi tog sedan en richa till main street och hittade ett okej hotell dar vi fick ett bra pris om vi alla fyra stannade i samma rum! Vi lamnade vara vaskor och gick sedan ut for frukost, dock var typ allting stangt forutom ett 4-stjarnigt hotell som hade en grym buffe for 200 rupies! Haha, Ben tittade forvanat pa dem och fragade "oh, 200 rupies eller dollar??" Efter vi atit upp satt vi alla tre jattenervosa och vantade pa notan, det kandes sa sjukt att det bara skulle kosta 200 rupies men det stamde i alla fall! Det var en underbar frukost men jag tror jag at lika mycket som jag atit pa 3 dagar totalt sa jag vart PROPPmatt!

Filip ville inte ata pa buffen da han anser att sa lange han ar i Indien ska han njuta av deras mat, sa han satte sig vid ett gatuhorn utanfor hotellet och bestallde chai och en macka for 18 rupies totalt.. haha alskar honom! Vi gick sedan tillbaka till hotellet for att ta en dusch och vila lite, Ben Moran och jag somnade pa nagra sekunder och sov i 2 timmar! Filip vart uttrakad sa han gick ut pa stan och kom tillbaka i lagom tid till vi hade vaknat upp! Eller jag vaknade inte av mig sjalv utan av Moran och Ben som fragade om jag ville sova vidare eller folja med dom ut pa stan, jag var fortfarande helt slut men ville inte missa var enda dag i Bangalore sa jag slet mig upp!

Vi gick runt i staden ett par timmar och kollade oss omkring, Bangalore ar Indiens mest moderna och utvecklade stad! De har alla vasterlandska matkedjor och manga av vara kladesaffarer ocksa, Ben och jag kopte horlurar med bra marken och vi lunchade senare pa Mcdonalds! :P Vi satte oss aven i en park mitt i staden (vi hade lite forhoppningar om att det skulle vara som central park eller hyde park men hehe, vi ar fortfarande i Indien!) Det var jattemysigt att sitta dar och prata nagon timme innan vi drog oss for mat!

Vi gick sedan tillbaka till hotellet for att vila lite igen (vi sover ju knappt pa natterna da vi reser sa intensivt sa siestas ar ett maste), jag kunde dock inte somna igen sa jag borjade fixa mig infor kvallen, Filip drog ut pa stan och Moran satte sig i lobbyn och laste sin bok! Ben somnade som en stock i ca 45 minuter och nar han vaknade sa var han helt chockad och trodde det var en ny dag! Haha, de andra kom i alla fall tillbaka sen och da gick vi ut for middag, vi hittade en mysig restaurang mitt i city dar vi at god indisk mat innan vi gick vidare till en pub!

I Bangalore kan man hitta manga pubar sa vi gick till en rockpub, det var valdigt hog musik men annars var det grymt! De spelade allt fran Nirvana till P.O.D, jag pratade inte mycket utan satt mest och lyssnade och tittade pa skarmen dar de visade musikvideosarna samtidigt! Jag bestallde aven in ett glas vitt vin som var precis som hemma, soft kvall! Vi drog dock tillbaka till hotellet redan vid 11 da pubarna stanger vid den tiden har, dock var det bra eftersom vi skulle upp vid 8-9 dagen efter!

Vanligtvis sa ar Moran den som ar uppe forst och vacker oss andra men denna morgon vaknar jag upp av att Ben packar sin vaska! Filip och Moran sover fortfarande sa jag flog upp fort for jag var sa stolt over att inte vakna sist, haha! Vi packade ihop grejerna och at frukost pa hotellet innan vi checkade ut, sen tog vi en richa till tagstationen! Den richa-resan var allt utom bekvam, tank er 4 stora backpackingvaskor plus vara sma vaskor plus alla oss fyra i baksatet! Filip satt ihoptryckt langst in, Moran satt med sina knan upp i sitt ansikte och huvudet framat da hon hade en vaska bakom sig, jag satt i Bens kna med benen helt konstigt... Jaa vad gor man inte for att fa billigare pris :P

Vi kom fram till tagstationen och kopte biljetter, taget gick 30 minuter senare sa vi drack lite chai och hoppade sedan pa taget! Tag har i Indien ar sa himla smidiga och bekvama, det gar fort och ar jattebilligt! Vi kom fram till Mysore pa eftermiddagen och da slog jag ett sms till mina svenska polare (Theo, Tobbe, Jakob och Jenny) som oxa ar i Mysore, de sa da att vi kunde ringa en richa-chauffor som de spenderat 2 dagar med som var skitschysst! Vi gjorde det efter mycket om och men och fick ett bra och billigt guest house mitt i city! Vi checkade in och satte oss sedan pa en restaurang i narheten for att ata lunch!

Efter det ville Filip, Ben och Moran ta en promenad pa stan men jag kande mer for att ga tillbaka och ta en dusch, precis nar vi skulle ga sa hor jag "MATILDAA!" Da ser jag richa-chaufforen som Tobbe, Theo, Jakob och Jenny tipsade om stanna precis framfor oss och dar satt dom allihopa! Jag skrek rakt ut och sprang fram till dom och hoppade upp i deras famnar, sa sjukt kul det var att se dom alla igen! Vi stod och pratade ett tag innan vi alla akte tillbaka till vara hotell och mottes sedan upp for middag pa kvallen pa ett soft roof top! Jag tog med mig Ben, Moran och Filip sa satt vi alla dar hela kvallen och drack ol!

Jattetrevlig kvall, dock fick och gav jag manga slaps (vi bestamde att om vi pratar svenska ska vi fa en slap, da alla ska kunna forsta varandra :P)! Vi satt kvar till halv 12 innan vi gick tillbaka for att lagga oss! Jag sov i 11 timmar inatt, vaknade av att Moran skakade mig och sa att vi sovit till halv 12 pa dagen! 2 sekunder senare ringer Ben och fragar om vi vaknat an, aven Filip lag och sov sa vi drog upp honom och gick till Ben som satt pa en restaurang i narheten! Vi tog sedan en tur pa stan i marknader och akte forbi ett stort slott, jag tror dock jag sov for mycket for jag var helt slut hela dagen!

Vi satte oss pa roof topet ett tag och gjorde ett misslyckat forsok att sitta dar hela dagen och dricka ol, det var bara Ben som var peppad sa det dog ut efter en halvtimme! :P Vi gor ett nytt forsok ikvall istallet med Theo, Jakob, Tobbe och Jenny! Jag gick sedan tillbaka till hotellet tidigare an dom andra for jag kande mig sa seg, jag tog mig en kalldusch och tog mig sedan hit till internetcafet! Eftersom vi aker vidare imorgon sa ville jag hinna kolla min mejl och uppa bloggen!

I vantan pa bussen i Hospet!


Moran och jag i vart skona bas!


Framme i Bangalore, ett rum for fyra!


Lyxbuffe for 200 rupies, yeay!



Nar Moran, Ben och jag atit upp gick vi ut och gav sallskap till Filip som hellre drack chai
och kopte indisk mat ur nagot litet gatuhorn, haha alskar honom!


Vi tog oss en promenad pa stan och satte oss sedan i en park! 




Pa kvallen gick vi ut for middag och drog sedan vidare till en sjukt nice bar dar jag drack
ett underbart glas vitt vin! Det var en rockbar vilket gjorde allt annu battre =) Har dock
inga bilder darifran tyvarr..



Dagen efter pa tagstationen, vidare mot Mysore!



Igar kvall innan vi gick till restaurangen och motte upp mina svenska vanner, har tyvarr
inga fler bilder fran kvallen har! =(


Idag i Mysore pa marknaden!




Imorgon aker vi vidare till Kerala for trekking ett par dagar sa jag vet inte riktigt nar vi hors igen, men inom en vecka skulle jag tro! Nu ska jag ga till ett roof top vi hangde pa igar och mota upp Theo, Jakob, Tobbe och Jenny =) Hatar btw att min kamera ar sonder, jag tar Morans bilder men jag vill fota sjalv buhu! Ha det bastast!

Postat av: jossan

flera helt UNDERBARA bilder på min tös!! blir alldeles glad i själen av o se dig!!

2011-02-09 @ 11:07:30
Postat av: Travel in Uzbekistan

Thank you very much for that big article

2013-03-15 @ 07:09:29
URL: http://travel-in-uzbekistan.com

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0