HAMPI

Goddag mina fina! Vi har haft softa dagar har i Hampi, dock hade jag sa hoga forvantningar pa att komma hit da jag har traffat sa manga manniskor genom resan som har namnt Hampi som en av varldens vackraste och underbaraste platser! Jag tycker det ar jattefint har och det ar en mysig kansla att ga omkring har, men det ar inte ett av mina favoritstallen i Indien!

Hampi ar en by som uppdelas av en sjo och vi bor pa andra sidan av den, man maste ta en bat over som kostar runt 15 rupies men Moran som varit har tidigare sa att det ar vart det da andra sidan ar finare! Sa det finns nagra platser man ska se nar man kommer till Hampi, ett av dom ar ruinerna som inte pa var sida av sjon! Moran hade redan varit dar sa Ben, Filip och jag akte dit igar for att se det!

Det var en riktigt haftig plats, fullt med tempel och gamla byggnader fran manga arhundraden tillbaka! Aven om jag borjar bli valdigt trott pa tempel vid det har laget sa ar jag glad att jag foljde med! Vi vandrade runt i flera timmar, at indisk lunch vid ett litet stand och var allmant turistiga! Vid halv sex borjade vi ta oss tillbaka mot baten da den sista gar kl halv sju! Dock lyckades vi missa den med 1 minut i alla fall da vi stannade for lite dosa och chai pa vagen, sa vi satte oss for att vanta!

Dock fick vi sedan reda pa att baten inte gick mer, sa vi + typ 15 andra satt dar stumma och vantade! Istallet kom det en liten rund "bat" som mer sag ut som en enorm korg efter typ 30 minuter! Dock ville dom ha 100 rupies per person sa det gick ingen med pa, sa de vande tillbaka igen! Efter ytterligare 20 minuter kom de tillbaka igen och gick med pa 50 rupies sa da hoppa vi in!

Vi kom tillslut tillbaka till vart hotell vid typ 7 pa kvallen, helt slut! Vi tog en snabbdusch och mottes upp igen for att se pa film! Manga restauranger har visar filmer pa kvallarna pa big screens, jag drog dit med Ben & Filip da Moran inte hade nan lust! Vi sag Inception som jag redan sett men den ar sa sjukt grym att det inte spelade nagon roll! Efter det gick vi tillbaka och la oss och jag somnade pa en gang, helt slut efter den langa dagen!

Dagen efter hyrde vi cyklar for att ta oss till sjon, sa otroligt vackert det ar dar! Aven vagen dit ar genom en by och fina landskap, se bilder langre ner! Vi spenderade flera timmar dar pa nagra stenar i solen, badade i sotvattnet och lyssnade pa musik! Vi kopte med oss mackor och lite frukt sa vi kunde spendera hela dagen dar, jatteharligt! Det ar sa skont att vi fyra gar sa bra ihop och ar sa bekvama med varandra, det ar galet hur fort man blir nara nar man reser ihop!

Vid 4-tiden tog vi cyklarna och tog oss tillbaka, dock ett stopp pa vagen for att dricka chai! Jag bestallde en hink med varmt vatten (vanligtvis har i sodra Indien sa far man stalla ut sin hink utanfor dorren sa fyller dom det med varmvatten, annars duschar man i iskallt) och tog en dusch och vilade en stund! Vid halv sju var det dags for oss att ga till den judiska motesplatsen! Hehe, har glomt namnet pa det men det finns over hela Indien, det ar en plats dar judar (99 % israeler) mots och far gratis mat och kan bli omhandertagna om det behovs!

Det ar en riktigt fin plats och pa fredagar (som kristendomen har sondag som en helig dag) sa mots alla for middag, ber boner och sjunger sanger och far middag! Manniskor som inte ar judar ar oxa valkomna sa jag och Filip foljde med Moran och Ben dit, det var verkligen intressant! Jag kande mig lite misfit da alla pratade hebro forutom jag och Filip och jag satt pa kanten sa jag hade inte nagon att prata med, och aven om alla ar valkomna sa kandes det lite konstigt att vara dar!

Hur som helst, efter middagen gick vi tillbaka till vart hotell for att kolla datorerna, efter det tog vi en kvallste och pratade! Vi hamnade i en ganska het diskussion om religion och fri vilja, jag anser att religion ar nagot jattevackert men det ska vara sjalvvalt! Jag tycker inte om nar manniskor fods in i en religion och inte har ett eget val om de vill vara troende till religionen eller inte, speciellt eftersom manga inte vet battre!

Vi gick och la oss vid 12-tiden och jag slocknade ganska fort igen, jag sover sa bra har i Hampi! Idag checkade vi ut fran vart hotell och gick till en restaurang for att testa en typisk judisk frukost som de troende ater in princip varje lordag! Det var en jattekonstig maltid och jag citerar Filip "Thanks guys for showing us the worst israeli meal ever, when you come to France I will show you our worst as well!" Haha, det var en bit deg som legat i ugnen hela natten och till det krossade tomater och ett agg... Yuck!

Vi satt kvar efter frukosten och pratade i 1,5 timme och nu har Filip, Moran och Ben hyrt cyklar igen och tagit sig upp till aptemplet som tydligen har en grym utsikt, jag kande dock inte for att cykla idag och behover lite tid for mig sjalv sa jag stannade har! Ikvall ta vi natt-bussen till Bangalore vilket ar Indiens mest industriella och moderna stad! Vi ska spendera en natt dar innan vi tar oss vidare till Mysore dar vi kommer spendera 2-3 dagar och sen ska vi gora trekk!! =)

Detta ar Bens, Filips och Morans bilder da min kamera ar cp!

Pa baten i Hampi pavag till andra sidan!

Mitt och Morans rum!

Ruinerna och templena i Hampi!

"Baten" som gar pa kvallarna tydligen :P

Pa vag till sjon med cyklarna!

Framme, sa vackert det var!

Drack chai pa tillbakavagen!

Frukost imorse!

Vi hors i Mysore nasta gang skulle jag tro, puss och KARLEK!