NORTH KERALA

Tjuuuu! Nu ar det inte ofta jag uppdaterar bloggen for tillfallet men det finns verkligen inte tid for det! Nar jag val fixar ett inlagg sa tar det i alla fall 2 timmar och vi gor saker hela tiden! Jaaja, mycket har hant sen vi senast hordes har i norra Kerala att det har inlagget kommer bli laangt! I alla fall, norra Kerala ar inte sa turistigt och Lonely Planet tipsar mest om sodra Kerala men vi tycker om att resa till oturistiga stallen! Sa den 19 januari akte Moran, Ben, Filip och jag vidare fran Mysore till Kerala!

Vi tog 2 olika bussar (lokalbussar hela tiden saklart, sa billigt!) och kom fram till Kalpetta! Vi borjade leta efter Guest Houses men det var fullt overallt! Anledningen till att vi akte dit var for att hitta ett bra trekk och enligt vara bocker sa skulle det vara en bra plats! Till slut tog vi en annan buss som tog oss till Mepadi, en annan liten stad dar det fanns enkla trekks som vi tankte borja med! Aven dar var det nastan omojligt att hitta Guest House men efter en timme eller tva sa fann vi for ett okej pris!

Det storsta problemet med Guest housen i dessa oturistiga stader ar inte att de faktiskt ar fulla (de flesta ar tomma), problemet ar att de inte tar emot utlanningar! De har inte fatt tillstand av polisen sa bara indier far bo dar, hur rasistiskt ar inte det? Hur som helst, vi checkade in pa ett Guest house och gick sen for att ata mat och boka vart trekk for dagen efter i Mapedi, en enorm naturpark som heter Chembra Pick! De har enorma te & kaffeplantager och bergen runtomkring med en fantastisk natur (se bilder nedan)!

Sa pa morgonen efter at vi frukost tillsammans och tog sedan en richa till stallet dar man kopte biljetter! Nar vi kommer dit sa far vi reda pa att vi behovde betala 1000 rupees for oss fyra for att klattra upp pa det hogsta berget med en guide! Vi sa att vi inte behovde en guide men det var man tvungen att ha, sa tillslut bestamde vi oss for att kopa besoksbiljetten for 10 rupees istallet och se hur langt vi kom utan en guide! Vi gick in och foljde vagen och naturen var som sagt helt otrolig!

Pavagen upp motte vi en kille fran Alaska, Grady som var pavag ner fran berget, vi stannade och pratade lite med honom och sen bestamde jag mig for att folja med honom ner igen! Vi hade redan vandrat i ca 2 timmar och hade minst lika lang tid kvar for att klattra upp pa berget och jag var jattehungrig och hade lite ont i magen! Sa jag och Grady gick ner tillsammans och at lunch pa ett indiskt hak, vi satt dar i ca 3 timmar och pratade och at masala dosa (jag fick nastan i mig 2 stycken, sa hungrig var jag!) 

Jag trodde Filip, Ben och Moran skulle vara borta i flera timmar och Grady bodde i Kalpetta (ca 20 minuter med buss fran Mapedi) sa vi bestamde oss for att hitta ol! Vi var i en totalt oturistig stad men vi lyckades hitta en liten affar dar de salde ol sa vi kopte en varsin och satte oss pa trappan vid mitt och de andras hotell! Efter ett tag kom det 2 killar med backpackingvaskor in pa hotellet sa jag ropade pa dom fran trappan, det var 2 killar fran England som hade rest runt varlden i 5 manader redan! Jag sa at dom att joina oss for middag sa de gjorde dom! 

Vi blev ett gang pa 10 pers som at middag tillsammans sa det var jattetrevligt men vi la oss ganska tidigt anda da vi skulle aka vidare dagen efter! Dagen efter bestamde vi kl 8 i receptionen och ingen skulle forsova sig, jag vaknade upp vid 7 for att packa allting sa jag skulle vara i tid och klockan 8 sitter Moran och jag i receptionen! Filip kom ut 10 over 8 och Ben typ 20 i 9, gissa om vi var tjuriga! :P Hur som helst, vi at frukost tillsammans och tog sedan bussen till Kalpetta igen for att Filip skulle mota upp sin kompis Priscilla som han traffade i Mexico for 2 ar sedan! Hon ar i Indien i 6 veckor och joinar oss nu ett par dagar! 

Vi motte aven upp Grady igen for han ville oxa gora trekk i djungeln sa vi sa att han kunde hanga pa oss! Nar vi alla var samlade sa tog vi fler lokalbussar som till slut tog oss till Thrinelly (stavning), nar vi gar av bussen sa star vi alla dar och ser oss omkring helt snopna! Det som fanns dar var en busshallplats och ett hus dar det fanns en restaurang, ett hotell och en kiosk i.. That's it! Plus ett gang pa 10 indiska killar som fyllde busshallplatsen vi satt i for att stirra pa oss! Grady och Ben gick ivag for att hitta ett hotell men det ar omojligt sa lange du inte var indier, i andra lag kvar i busshallplatsen och vaktade vaskorna!

Vi kunde inte finna nagon information om trekks heller sa till slut pratade vi med en jeep-chauffor som tipsade om ett stalle i narheten sa vi akte med honom! Han tog oss till ett stort hus mitten av ingenstans dar vi kunde bo och de hade trekks inbakat sa guiden bodde med oss i huset! Vi fick ett rum med 6 sangar (kandes som de 7 dvargarna) och vi lagade var mat sjalva under en oppen eld! Moran och Filip akte med jeepen och handlade ris, gronsaker, bonor och annat sa lagade vi alla pa kvallen! Dock ar Moran kock sa hon tog befalet (paminde sa mycket om dig, Bonnie :D) och maten blev god! Vi gjorde t o m egna chappatis! 

Sen gick vi och la oss da vi skulle sta klara for trekk klockan 8 pa morgonen! Dagen efter fixade vi oss for trekk och vantade vid ingangen for att ga ut i djungeln, saklart var det ca 30 minuter forsenat men tillslut kom vi ivag, 2 amerikaner gick med oss oxa! Jag var sa nervos for att ga ut i djungeln med tanke pa att man faktiskt kan ga in i en tiger eller elefanter (som ar valdigt aggresiva), dock sag vi bara tigerspar och elefantspar i marken! Vi gick dock hela dagen i den enorma varmen, 1,5 mil totalt! Det var sa coolt att vara ute och vandra i djungeln och uppe i bergen, jag trodde aldrig jag skulle gora nagot sant! 

Vi kom tillbaka pa eftermiddagen igen och var da helt slut, alla tog en varsin dusch och sen la vi oss for att sova lite! Jag trodde verkligen inte jag skulle somna men jag slocknade nastan pa en gang och vaknade upp 7 pa kvallen (ca 2,5 timmars somn) och det var morkt ute! Det var bara jag och Grady kvar som sov sa jag kladde pa mig och gick ut till koket, dar stod Ben och Filip och lagade mat med Moran bakom som sa vad de skulle gora! Jag satte mig pa golvet och tittade pa, alldeles for trott for att hjalpa till haha! Det blev en jattegod middag i alla fall med ris och agg med gronsaker! 

Senare pa kvallen tog vi en jeep for att aka runt bland vagarna i djungeln i 2 timmar i hopp om att se vilda djur da vi inte sag nagra under trekket pa dagen! De 2 amerikanerna som gick med oss under trekket pa dagen tipsade om det sa klockan nio kom jeepen for att hamta oss! Vi sag en vild katt, flera hjortar och 2 vilda elefanter! Det var sa coolt med elefanterna for de stod precis vid vagkanten, helt enorma och bara stirrade pa oss! Det ar sa annorlunda att se en vild elefant an att se dom pa typ zoo, sa coola djur!

Nar vi kom tillbaka pa kvallen somnade vi nastan pa en gang, aven om vi sovit siesta! Dagen efter checkade vi ut och tog en buss vidare mot Kannur! Hela bussvagen satt jag och Grady och tittade pa Ace Ventura pa hans Ipod, alska!! Vi stannade i Kannur en natt for att det hade blivit for langt att aka direkt till Paranassi Kadavu, pa hotellet i Kannur motte vi en tysk tjej som reste ensam sa vi fragade om hon ville hanga med oss till middag och det ville hon! Jag madde dock lite daligt den kvallen sa jag var inte sa jattesocial, sen gick jag och Moran och la oss tidigare an resten!

Anledningen till att vi akte till Paranassi Kadavu var for att vara bocker tipsat om en hinduisk trance-cermoni i ett hinduiskt tempel dar och nastan inga turister aker dit men det skulle vara en cool upplevelse! Man fick gratis mat och boende i templet for den natten sa vi akte dit! Nar vi kom fram sa lamnade vi in vara vaskor i ett rum och satte oss sedan pa langa bankar utanfor da alla fick lite snacks och chai, vi satte oss alla tillsammans som vanligt men insag sen att vi maste sitta kvinnor och man separerat!

Efter nan timme sa borjade cermonin, det var bland det konstigaste jag sett! Det var 2 man i mitten av det stora templet som var malade i orange, rod, gul och hade alla mojliga konstiga plagg pa sig! De gjorde en ritual i borjan och sedan var tydligen Gud i dom, som ett medium! Templet var FULLT med indier plus oss 7 och det var otroligt att se hur indierna ar sa troende till detta, de tryckte sig fram till mannen senare for att fa rora honom och fa en blessing eftersom deras Gud var i honom! Vi gick ut nar blessingen borjade och motte upp killarna, vi satte oss ute och at middag istallet for att ata i templet da vi fick enorma mangder ris dar vi anda inte skulle ata upp!

Efter det var det dags for oss att ga och lagga oss, mannen sov pa nedervaningen pa en enorm matta ihopkurade! Kvinnorna sov 2 trappor upp pa samma sorts mattor pa golvet, fullt med skrikande barn overallt! Nar vi kom in i templet och sag detta sa stod vi alla tysta, sen sager Grady "haha, have fun girls, sleeping with loads of screaming babies"! Jag vander mig mot honom och ba "Well Im not the one sleeping with the guy touching himself, have fun!" Sa pekade jag pa en man som lag mitt pa mattan med handen innanfor sina byxor, hahaha! Vi tjejer gick upp sen och la ut vara lakan och tog sedan vara tandborstar och gick ner for att fixa oss, vi sa god natt till killarna som hade det snappet varre an oss haha!

Nar vi gick upp for att lagga oss sa kunde jag inte somna sa jag bestamde mig for att ga ut och ringa hem! Pavagen ut fick jag ett sms fran Grady "So the guy next to me hasn't stopped staring at me yet. It's nice. How u doin", hehe sa vi mottes ute och snackade i typ 2 timmar och aven Priscilla joinade oss efter en stund! i stod vi toaletterna som var SA ackliga, fullt med bajsblojor fran alla barn overallt och kiss... Jag sov inte mycket denna natt, ca 2 timmar som mest eftersom vi var tvungna att vakna klockan 5 pga morgoncermonin! Nar vi tog oss upp och gick in i salen for cermonin sa borjade de trumma pa trummorna sa hart att mitt huvud nastan exploderade!

Denna upplevelsen var sjukt vard aven fast det var konstigt och ackligt, det ar inte mycket jag inte gjort pa den har resan! Vi akte fran Kannur direkt efter cermonin mot Bekal som ligger hogre upp i norra Kerala, enligt bockerna skulle det finnas paradisstrander dar! Nar vi kom dit sa separerades vi for att hitta hotell och tillslut hittade killarna ett jattebra stalle som vi checkade in pa! Vi tog oss sedan ner till stranden och herregud vilken paradisstrand, vi var ensamma pa hela stranden med vit sand och delfiner som hoppade i havet! Filip klattrade upp i en palm och hamtade nagra kokosnotter som han sedan oppnade upp med fickkniv och sten sa delade han ut till oss alla!

Sa harlig dag pa stranden, vi tog oss sedan in till stan for att ata lunch och mota upp Moran som tog en siesta under dagen! Vi akte sedan tillbaka till stranden och spenderade hela solnedgangen dar, helt magiskt! Jag och Priscilla satt pa stranden och pratade nar Filip och Simone badade, da ser vi en stor delfin i vattnet ca 5 meter fran Filip, SA nara stranden! Jag och Priscilla FLOG upp och springer mot Filip och skriker och pekar att han ska vanda sig om, det ar typ en av Filips storsta drommar att simma med delfiner! Han springer upp mot oss for att hora vad vi sager, nar han forstar sa vander han om och springer fort ner till vattnet igen men da hade delfinerna tagit sig ut igen!

Nar solen nastan gatt ner tog vi oss tillbaka till stan och kopte lite vin och ol for kvallen och sen gick vi till hotellet for att duscha och vila lite! Vid 8-tiden mottes vi for middag, jag hade lite ont i magen men fick te som var bra for magen av Simone sa jag madde battre sen! Efter middagen sa gick Moran och la sig, Grady lag fortfarande och sov sa det blev jag, Priscilla, Filip, Ben och Simone som tog vara ol och vart portvin och tog oss till stranden! Vi gick ner till stranden narmast vart hotell och det var kolsvart sa vi fick ta med ficklampor for att kunna ga ner dit! Stjarnhimmelen dar nere var helt otrolig sa vi satt dar och lyssnade pa musik och vagorna och pratade om allt mojligt till halv ett pa natten!

Jatteharlig kvall men jag var saa trott och somnade direkt jag la huvudet pa kudden pa hotellrummet, sov ju bara ca 1,5 timme natten innan! Idag vaknade jag av vackarklockan 9 imorse, vi skulle ga och lamna in smutstvatt och sen ata frukost innan vi alla gick till datorerna! Nu har vi suttit har i tre timmar och mejlat, bloggat, fixat bilder etcetc sa vi alla spyr pa datorer nu! Jag ska ta en richa ner till paradisstranden och bara njuta och ta det lugnt!!

Mapedi!
 

Chembra Pick!










Time to move on, mot Kalpetta igen!
 

Filip och hans van Priscilla!

 

Framme i Thrinelly, middle of no where!!


 

Huset i djungeln vi bodde i en natt!


Dags att gora middag!





 
 
 

Last cigarette of the day!
  

Dags att sova!
  

Frukost dagen efter!  

 

Dags att borja vart trekk!




 
 






 
 



 
 
   

Nar jag vaknade upp efter siestan lagade killarna redan middag!

 

Efter middagen hade vi bokmote om vart vi skulle resa harnast, for att branna lite tid
innan jeepen skulle komma och hamta oss for djungeltrekk!
 

2 timmars kvallsrunda i en jeep for att se vilda djur i djungeln!
 

Vi stannade pa vagen for snacks haha :P
 
 

En vild elefant haha, bilden blev helt svart sa det var fail.. Men det var saa coolt!
 

Frukost dagen efter pa den enda restaurangen vi kunde hitta!
 

Pa G vidare igen!
  

Framme i Kannur!  



 

Vi var dom enda turisterna pa stranden sa vi blev ganska omringade fort!
  

Priscilla och jag pavag ut pa middag pa kvallen!


 

Dags att aka vidare igen, mot Paradissi Kadavu (Haha, vi slog vad om 10 rupees att ingen
skulle komma ihag det namnet nar vi skulle aka dit :P Jag stavade det nog fel nu oxa..) Vi
skulle precis hoppa pa bussen nar vi sag Baskin Robbins, Moran som ar GALEN i glass blev
helt overlycklig sa vi gick dit och bestallde en varsin glass och det var sa vart det!
 

Hjarta dig!
 

Pa vagen till templet, Moran koper alltid de rosa menthos sa fort hon ser dom!
 

I Templet, nar vi kom dit fick vi sitta pa bankar (man och kvinnor separerat) och sa fick
vi chai och lite snacks vilket bestod av bonor och kokosnotsbitar!
 
 
 

Utanfor templet, haha sa Indien!



Pa kvallen och morgonen sa tvattar sig indierna i sjon utanfor templet, full av skrap!
De gor den har ritualen varje dag, 2 ganger om dagen tror jag..
 

Redo att ata middag i templet, vi satt med 100tals andra indiska kvinnor och barn i nagot
som kandes som en enorm fangelsecell!
 

Vi skippade da middagen som templet skulle gett oss och at pa en indisk restaurang utanfor
istallet, i templet skulle vi fa massa ris och det ar vi alla ganska trotta pa! Dock var maten
pa den har restaurangen allt utom god, alskar indisk mat men brodet kandes gammalt!
 


Grady, Priscilla och jag borstade tanderna utanfor templet pa marken :P
 

Min och tjejernas sovplats, jag och Priscilla sov i ett horn och Simone & Moran la sig en
bit bort dar de hade mer plats!
     

Moran smygfotade mig och Priscilla!
  

Soluppgangen pa morgonen var sa vacker, dock hade vi sovit typ 1 timme sa det var
svart att njuta av den! Eller for mig i alla fall med mitt morgonhumor :P
 
 
 

Framme i Bekal, vart hotell!
 
 

Mitt, Morans och Simones rum!

Var paradisstrand!
 
 
 
 
  

Filip klattrade upp i en palm och plockade ner nagra kokosnotter at oss som vi drack & 
at, Ben kampade med denna kokosnot i typ 30 minuter sa den var helt massakerad :P 
   
 

Pa eftermiddagen at vi lunch i stan och akte sen tillbaka till stranden igen och sag solned-
gangen och massa delfiner hoppandes i havet, helt underbart!
 

Priscilla och jag satt pa stranden och pratade medan Grady sov pa vara handdukar,
Ben och Moran var pa en strandpromenad & Filip och Simone var i vattnet! Mitt i min
mening sa flyger Priscilla upp och skriker och pekar, jag tittar dit hon pekar helt forvirrad
men da ser jag delfiner i vattnet, sa HIMLA nara oss! Vi skriker pa Filip som skulle do for
att fa simma med delfiner att han har en delfin ca 5 meter bakom honom! Vi hoppar och
skriker sa han springer upp fran vattnet for att hora vad vi sager, nar han hor vad vi sager
sa vander han om och slanger sig i vattnet igen och simmar ut, tyvarr borjade delfinerna
bege sig utat igen men det var SA haftigt!
 
 
 

Ben larde Filip nagra moves fran kampsporten Capoera och vi tittade pa!  
 

En harlig kvall pa stranden under stjarnorna med vin och ol, jatteharlig kvall!
  
  

Jag maste saga att jag ar sa tacksam att jag valde att folja med Filip och Ben fran Arambol for typ 3 veckor sen, annars hade jag aldrig besokt alla dessa platser vi nu besokt! De reser pa ett sa roligt och oturistigt satt och vi har mott sa manga underbara manniskor som jag alskar! Nu ska jag ner till paradisstranden och ata kokosnotter, stranden ar enoormt lang och helt tom sa strandpromenad dar ar helt otroligt!! Ha det bast alsklingar ♥


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0