THE W TREKK, CHILE

Chile! Jag hade inte ens planerat att aka till det har landet men allt ar mojligt nar man reser, jag ar sa glad att jag akte hit for annars hade jag ju aldrig upplevt den har nationalparken! Kate och jag tog en buss fran Argentina over till Chile och sa fort vi kom over var det enorma grona falt och skogar pa bada sidorna med vilda far, lamor och strutsar som sprang runt! Anledningen till att vi akte over till Chile direkt efter Ushuaia var for det kanda W-trekket som vi ville gora.

The W trekk i nationalparken Torres del Paine var mitt livs forsta (men definitivt inte sista) trekk, och det var fantastiskt! Det ska ta mellan 4-5 dagar, jag och Kate klarade det pa 3,5 dagar! Det var dock ett mycket lattare trekk an vad vi trodde, vi hade namligen hort talas om "varldens svaraste trekk", vi hade dock en extrem tur med vadret! Det regnade bara 1,5 dag och det var inte for kallt! Jag ska ta allt fran borjan, vi har vetat om den har enorma nationalparken lange da det ar ett valdigt rekommenderat trekk i Lonely Planet! Vi hade dock inte planerat att gora trekket och vi visste inte heller var i Chile det lag, dock motte vi en man pa var pingvin-utflykt i Ushuaia som berattade att det lag ca 10 timmar med buss fran Ushuaia och att han skulle gora ett trekk dar!

Vi blev bada peppade pa att gora det, trekket ar kant for att vara en utmaning och nationalparken Torres del Paine i sig en av varldens vackraste! Kate har trekkat mycket men for min del skulle det bli mitt allra forsta, jag var dock inte nervos over det da jag vet att jag ar bra pa att ga langa strackor och jag har taltat och lagat mat ute forut pa gaskok! Vi bestamde oss over en dag att vi skulle ta oss till Puerto Natales (staden narmast nationalparken) och fraga runt hur det fungerade. Vi ville veta om man var tvungen att gora 9-dagarsrundan eller om man kan gora en kortare rutt, vad allt kostar, var man startar osv. Man kan gora flera olika trekk, de tva kanda ar Circuit trekk pa ca 9 dagar och W trekk pa 4-5 dagar!

Vi hann knappt mer an komma hit sa hade vi allt bokat till dagen efter, vi hyrde allt vi behovde har (talt, sovsackar, gaskok, regnklader osv) i en av alla hundratals affarer som hyr ut! I torsdags begav vi oss ut, forst maste man ta buss upp till sjalva nationalparken som tar ca 2-3 timmar! Val framme var klockan redan 16 pa eftermiddagen, sa jag och Kate satte full fart pa en gang da man inte ar tillaten att trekka efter kl 20 pa kvallarna utan da maste man ha slatt lager! De har nagra campingplatser dar det kostar mellan 7-10 dollar att campa och nagra campingplatser ar gratis, enligt var mapp lag campingen som kostade ca 2 timmar fran var startpunkt och campingen som var gratis lag ytterligare 2 timmar langre bort.

Vi hade alltsa bara fyra timmar pa oss, och man kan bli stoppad pa vagen av guider som tar kvallsrundor for att se till att ingen campar nagonstans utanfor ett av alla campingplatser, att ingen roker eller gor upp en eld, ingen skrapar ned och speciellt att ingen ar ute och gar efter den tiden! Detta startade de med ar 2005 da en turist olyckligtvis rakade branna ner 10 % av nationalparken, den delen av skogen ar fortfarande idag svart och nedbrand. Hur som helst, tillbaka till var forsta dag! Vi kampade oss upp berg efter berg for att hinna, men vi ville verkligen hinna till den sista campingplatsen, inte bara for att den var gratis men oxa for att vi ville se den coola soluppgangen pa bergen morgonen efter! Det borjade bli morkt men som tur var hade vi ficklampor som satt pa vara huvuden sa vi kunde se nagot i morkret!

Det borjade bli lite kusligt, en gang trodde jag verkligen att jag sag en bjorn sa jag tvarstannade och bara stirrade framfor mig! Kate stannade bredvid mig och fros till tills jag lugnade mig da jag insag att jag sag fel, men da var vi tillrackligt uppskramda sa vi borjade sjunga hogt pa Wonderwall sa vi skramde bort alla djur som kunde vara i narheten haha. Helt plotsligt hor jag dock Kate bakom mig skrika "HOLY FREAKING FUCK!" Jag vander mig sakta om och tankte att detta ar mina sista sekunder i livet, men bakom Kate star en glad man som var en nattvandrare mellan campingplatserna och han ville bara folja oss resten av vagen da klockan snart var atta!

Efter att vara hjartan hade lugnat ner sig (han skramde skiten ur oss) sa tog vi sallskap till campingplatsen, slog upp vart talt och borjade laga middag! De flesta stannade pa de forsta campingplatserna men Kate och jag hann till det langst bort, vi var sa stolta! Vi var sa beredda pa att det skulle vara iskallt i taltet men vi har haft san tur med vadret dessa dagar, det var en av 4 natter som vi fros! Morgonen efter i alla fall sa vacker Kate mig kl halv 7 och sager att vi maste borja ta oss till The torres (tre berg bredvid varandra som ser likadana ut) for att se soluppgangen, vi hade hort att det var ett maste att gora sa aven om vi var helt slut drog vi oss upp! Vi var dock inte helt beredda pa hur langt det var, det var bokstavligt talat 45 minuter uppfor berg!

Det var kolsvart ute och vi gick i skogen med vara ficklampor och benen varkte nagot fruktansvart, nar vi kom ut pa ett berg var vinden sa stark att vi nastan blaste av! Vi var bada tvungna att satta oss pa alla fyra och halla i oss, men tillslut kom vi fram och da foll vi ihop som tva spagettis! Det var ett gang andra dar ocksa sa tillsammans satt vi alla och vantade pa soluppgangen som var heelt fantastisk, det var vart all kampan! Solen fargade de tre bergen till gula, oranga och roda under tio minuters tid, sen forsvann det!

Efter det tog vi oss ner, gjorde frukost vilket bestod av grot och sen packade vi ihop allting och fortsatte! Dagarna gick och vi vandrade mellan 1-2,5 mil om dagen! Vi har sett sa mycket fantastisk natur, jag skulle kunna bo ute bland bergen i naturen! Det var sorgligt dock att ga genom omradet som blev nerbrunnet ar 2005, det tar timmar att ga igenom och allt ar bara svart och dott! Sa synd att det skedde, det har anda gatt 7 ar och fortfarande ser det sa illa ut! Har kommer i alla fall en bildbomd fran vara dagar med mer berattelser narmre over bilderna!

I Puerto Natales, dags for W trekk! =)

Framme i nationalparken Torres del Paine, har startade vi!

Forsta natten pa campingplatsen !

Uppe halv sju pa morgonen for att klattra upp till El Torres for att se soluppgangen, med
andra ord var det 45 minuter uppfor i skog och over berg i kolsvart morker!

We made it!

Vi var en del som klattrade upp denna morgon!

El Torres precis innan solen nadde bergen!

Soluppgangen!

Lunchpaus!

Pa kvallen lagade vi middag som vanligt och sen laste jag for Kate, jag ville sa garna att
hon skulle lasa Jude Deveraux bok Fresterskan men jag har den bara pa svenska! Sa jag
bestamde mig en dag att lasa den hogt for henne pa engelska, jag oversatter alltsa den
svenska texten direkt till engelska i huvudet samtidigt som jag laser! Det var lite krangligt
i borjan men nu flyter det! =)

Dagen efter kunde vi lamna vart talt och de stora vaskorna da vi skulle sova pa samma
campingplats nasta natt, det var helt enkelt for langt att ga till nasta da man forst gor en
utflykt till bergen norrut fran campingplatsen vilket tar totalt 6 timmar!

Vissa delar av skogen var traden jattelaga sa det kandes som vi var tva jattar!

Det ar SA blasigt uppe bland bergen, dar traden inte kan skydda en!

Pa kvallen blev det samma vanligt middag: ris med tonfisk, ost och agg!

Dags att bege sig vidare till sista campingplatsen!

Det hade regnat hela natten sa alla vara grejer var blota, & det fortsatte in pa morgonen!

Den nerbranda delen fran branden ar 2005, en dum turist som eldade utanfor en camping-
plats och elden spred sig!

Lunchpaus i kylan!

Grey Glacier

Sista natten!

FINISHED!

Vi firade ikvall med tortillini, grillad kyckling och Clos! =)

Det har varit en helt underbar upplevelse, jag langtar redan till alla trekks jag ska gora i Bolivia och Peru! Nu maste vi soova, imorgon aker vi vidare till Calafate i Argentina! For er som inte forstatt det an sa reser vi just nu sicksack mellan vastra Argentina och Chile upp till Santiago innan vi aker tillbaka till Buenas Aires! Vi hors igen snart, BESOS! ♥

Postat av: Bonnie

åååååh Matilda vilka fantastiska bilder!

Blir så otroligt avis! Sjukt sugen på att åka dit å vandra nu ju, älskar berg!!

Saknar dig alldeles för mkt.