VOLCÁN VILLARRICA, PUCÓN

Hej pa er! Nu har jag nagot riktigt spannande och fantastiskt att skriva om, igar besteg jag namligen en vulkan har i Chile! Jag horde om den har vulkanen fran nagra jag motte i Brasilien, de berattade om en vulkan i Chile som man kan aka kana ner fran efter man bestigit den! Det lat riktigt coolt sa har haft det i bakhuvudet sedan dess, speciellt eftersom Kate pratade om den nastan varje dag som nagot hon verkligen ville gora! Sa nar jag och Natti kom hit till Pucón (det ar en riktigt harlig stad ocksa) i forrgar sa bokade vi direkt tva platser till att bestiga den har vulkenen, vad vi inte riktigt hade forstatt an var hur svart det var! Inte nog med att man konstant tar sig uppat, trekket tar 5 timmar (dock inklusive pauser) och borjar med att man gar genom grus/sand som kommer fran vulkanen sa varje steg du tar sa sjunker du ner!

Nar du gjort det i sicksack i ca 2 timmar kommer du fram till isen/snon, da far du satta pa spikar under skorna och anvanda en yxa for att halla balansen for aven har vandrar du uppfor! Det var det laskigaste pa hela trekket, man maste sla ner fotterna hart pa varje steg och ga sicksack upp och om du halkar sa glider du nerat riktigt fort! Guiderna visar hur man slar i yxan i isen for att stoppa farten om man faller men det ar inte latt att komma ihag nar man glider ner fort och i panik! Som tur var foll ingen av oss i alla fall, men mitt hjarta bultade sa hart under den forsta branta backen! Nar man antligen tagit sig upp (i var grupp var det tva stycken som valde att vanda om under isvandringen) far man vila i en halvtimme pa stenarna innan man klattrar vidare! 

Sista biten ar 2 timmar dar man klattrar upp for stenar och det ar sa himla brant! Det laskiga ar att de flesta stenarna ligger losa sa man kan inte satta mycket kraft pa de stenar man klattrar pa da man inte vill skapa ett ras, an mindre ramla sjalv! Vi behovde dock stanna ganska ofta under dessa 2 timmar da det var sa manga i var grupp som gick langsamt, Natti och jag var hela tiden framme bakom var guide och jag tyckte synd om dom dar bak som kampade jarnet och anda var efter! 

Men till slut, efter mycket kampande kom vi upp och det har aldrig kants sa bra att lyckas med nagot forut! Guiderna gjorde hand fives med mig och Natti och var jattestolta att vi hade tagit oss upp sa bra, en kille fran Australien kom till och med fram till oss och sa "You girls are mighty fit..", han var en av dom som hade gatt langst bak och kampade med att halla var takt! Det kandes sa bra att inte bara klara det utan klara det bra, speciellt nar flera vande om eller gick med oss men grat och var sa radda! Det ar verkligen en bra utmaning for att se hur starkt psyke man har, for allt sitter i huvudet! Det var aven en kick att klara det da den senaste gruppen som hade lyckats bestiga vulkanen var for en vecka sen och de forsoker bestiga den varje dag! 

Manga ggr maste de namligen vanda om efter halva vagen om det ar daligt vader, vadret ar sa forutsagbart dar uppe sa de kan aldrig saga att det ar 100 % chans att man far komma upp! For en manad sen dog 2 killar da de bokstavligt talat blaste av vulkanen for de valde att fortsatta upp aven om vadret var riktigt daligt, de hade med andra ord en riktigt dalig guide! Det dumma ar att trekket kostar runt 500 kronor och borjar man trekket men maste vanda om sa far man inte tillbaka pengarna, enda chansen att fa tillbaka pengar ar om de ser redan vid botten att det inte kommer ga att ta sig upp till toppen. Da ger de antingen pengarna tillbaka eller bokar en ny dag! Hur som helst hade vi san HIMLA tur med vadret att vi tog oss upp! 

Det ballaste med hela trekket tyckte jag var att det ar pa riktigt! Det finns inga kiosker eller annat pa vagen upp, allting ar pa riktigt och du ar ute i vildmarken! Halkar du pa isen och glider over en kant sa ar du kord, gar du for nara vulkanen och snubblar in ar du kord.. Det finns inga stangsel vid kanterna eller transportmedel som du kan valja om du ar for trott, det ar ett riktigt aventyr! Manga trekks som blir riktigt kanda blir forstorda av turismen, ta Machu Picchu till exempel som nu har 2-3 olika trekks att ta sig upp dit med guider som lagar din mat och slar upp ditt talt! Tank vad haftigt om man skulle trekka upp dit ensam och sedan finna den har forsvunna staden, vilket aventyr va?  

Framme vid vulkanen kl 7 pa morgonen, vi borjade vandra innan solen gatt upp!




Man kan ta en lift upp forsta biten vilket nastan alla av oss tankt gora da vi hort att forsta
biten ska vara varst och ar onodig att ga om man inte behover! Dock nar vi kom fram
till vulkanen sa var liften sonder, det var bara bra for det var inte alls sa jobbigt som alla
sagt att ga den forsta biten, plus att vi sparade 100 kronor var!


Forsta stoppet! 

Detta var en skidlift forr i tiden, da borjan av vulkanen anvandes som skidbacke, men
vulkanens utbrott 1971 forstorde liften och tog aven manga liv! Den har vulkanen har
dock inte haft ett utbrott sedan 1984, sa vi kande oss trygga!


Val framme vid isen tog vi den andra pausen och tog ur all utrustning vi hade i vara
ryggsackar for att kunna klattra upp for isen!




Var guide visade oss hur man skulle gora om man ramlade, vilket var att man skulle sla
i yxan hart och bestamt en gang i isen och halla sig fast!


Det var sa manga grupper som klattrade vulkanen igar, dessa tva grupper gick upp
fore oss! 

Jag var nummer tva att stiga pa isen i var grupp och jag var sa nervos! Man behovde
ta i hart varje steg man tog sa spikarna fastnade i isen, sedan kan man inte ga rakt utan
snett uppat hela tiden sa man inte slar i sitt eget ben eller sin fot med spikarna fran den
andra foten! Jag minns att i den forsta brantaste backen sa bultade mitt hjarta sa hart
och allt mitt fokus lag pa stegen jag tog, men jag kunde inte hjalpa att hora guiderna
ropa "NATALI" var femte sekund, haha! "NATALI, YOU CANT WALK LIKE THAT", "NATALI,
YOU CANT WALK LIKE THAT EITHER", "NATALIE WALK PROPER!!" haha sen hor jag bara
Natti skratta hogt bakom mig och ba "OBVIOUSLY I don't get this, what could I possibly
do more wrong!!" med hennes brittiska accent hahaha! Jag ville bara skratta och grata
pa samma gang! =P Hon hade namligen blasor pa hela fotterna sa hon forsokte typ ga
pa ta, det var darfor guiderna var pa henne! Det roliga ar att guiderna skuttade runt
omkring oss som de vandrade pa land medan vi andra typ kampade for vara liv, haha..
De hoppade runt och ba "NATALY, this is how you walk, you are trying to do balett??"
och harmade hennes gastil infor oss andra hahahaha! Natti sa till mig efterat att hon
tittade ner nar vi vandrade pa isen och ba "ah well, there is my death bed haha!"

En av vara guider!

Over en timme senare var vi klara med isen for uppvagen! 


Den sista riktigt branta biten vi klattrade tog tva timmar, det var riktigt anstrangande da
stenarna ligger losa overallt och ar svara att fa balans pa och samtidigt var det SA brant!



UPPE, WE MADE IT!!!

Detta var den forsta gangen i mitt liv som jag statt pa en vulkan och tittat ner!







Pa grund av roken som kom upp fran vulkanen fick vi alla torra halsar och det var svarare
att andas!

Tva snapshots med Nattis systemkamera pa vulkanen!

Tva harliga tjejer fran vart hostel som vi larde kanna pa trekket upp till vulkanen! Tjejen
till vanster heter Inga och ar fran Holland och den andra tjejen heter Stephanie och ar
fran Australien!


Efter redan en timme var det dags att ga ner igen! 


Favoritdelen, vi akte kana ner for hela is/snodelen av vulkanen!! Vi var alla lite stressade
over det i borjan da guiderna sa att det skulle vara mer is an sno och det ar latt att glida
at sidan och aka in i en sten eller nagot da men nar vi kom ner var det nastan bara sno! 
Hur som helst, jag var nummer 2 pa att aka ner och en av vara guider ba "MATILDA, you're
next!", jag blev sa stressad att jag bara hoppade ner dit och akte direkt (GUD, vad kul det
var!!) men sa fort jag borjat aka insag jag att jag glomde min ryggsack dar vi pausade
innan vi borjade aka kana! Jag skrek till en av vara guider att jag glomde ryggsacken
och de blev SA irriterade haha, dumma tjej! De kunde iaf ringa till deras vanner som hade
andra grupper och var pavag ner och fick tillslut tag pa nagon som kunde ta ner den! Jag
fick sa daligt samvete men de skrattade bara och drev med mig! "Okay everybody, you
can take off your helmet and gloves now! Matilda why don't you take off your stuff too
and put it in your backpack?" haaaaaaha =P



Vi behovde ga en bit mellan varje backe, det ar sa obeskrivligt vackert dar uppe!




Sista backen att aka ner fran innan vi kom tillbaka till stenarna, denna var sa brant att
jag flog ut pa sidan av banan och nastan rullade innan jag slangde mig in i ratt bana
igen haha! 





Sista delen ner var sa rolig! Det kandes som jag var tillbaka i sandoknen i Brasilien da
man kunde hoppspringa ner i sanden och sa sjonk man ner for varje steg! Det ar mig
ni ser narmst pa bilden!




MADE IT DOWN! 



Nar vi kom tillbaka till Pucón lamnade vi all utrustning som vi hyrt och sa fick vi ol av
guiderna som berom haha!


Hela harliga gruppen som klarade sig bade upp och ner! Haha, vi maste varit den gladaste
gruppen de haft pa lange som ville ha gruppbild och gjorde tusentals hand fives haha! =) 
Vi hade tva stycken i var grupp som hade forsokt ta sig upp 2 dagar i rad men behovt vanda
om bada gangerna pga vadret, sa detta var deras 3e och sista chans da deras flyg gick
dagen efter, sa gissa hur lyckliga dom var!


En av mina high lights i Sydamerika sahar langt! =) Efter trekket gick vi tillbaka till
hostelet, tog en  dusch och hangde lite  med killarna pa hostelet som sa att de ville
aka till de varma  kallorna och bada  hela natten under  stjarnorna, klart var  vi pa
sa  det gjorde  vi till halv  tre imorse!  Imorgon slanger jag  upp ett inlagg om  den
underbara natten! =) KRAM!

Postat av: Annika

Tillan, jag sitter här och är alldeles hänförd av bilderna och din berättelse. Galet grymt gjort, vilken upplevelse det måste varit!!

Du är så cool!



Vilka bilder! Vilka ställen det finns i världen! Känns helt sjukt att du står uppe på en vulkan samtidigt som jag står här hemma i mitt vanliga kök och gräddar plättar =)



Skönt att allt gick bra och att du kan fortsätta ditt äventyr.

KRAM!!

2012-04-24 @ 12:07:59
URL: http://lydellan.wordpress.com

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0