LENÇÓIS

Hej pa er alla! Det ar ett projekt for mig att blogga varje gang anda sen jag tappade bort min kamerasladd, sa himla irriterande! Det ar anledningen till de langa pauserna mellan inlaggen, nu har jag i alla fall lyckats och ska antligen fa beratta for er om den fantastiska platsen Lençóis som ligger ca 5 timmar med buss rakt in i landet fran Salvador!  Eftersom jag och Kate har bestamt oss for att fira Carnaval 2012 i Salvador istallet for i Rio de Janiero sa hade vi mycket tid att branna (Carnaval borjar inte forran 16 februari), da fick vi idén att aka till Lençóis! Samma kvall satt vi pa vart hostel och pratade med nagra killar fran sodra Brasilien i vardagsrummet som ocksa skulle dit med samma buss som oss, sa vi bestamde oss for att aka tillsammans! Aven var van Michael dok upp igen (som han alltid gor, haha) och hangde ocksa pa! 

Vi akte dit i fredags (3 februari) och kom fram kl 5 pa morgonen! Staden var sa himla fin, marken ar kullersten och man kan se pa husen att de ar byggda for langesen! For att komma in i staden gar man over en liten bro med en sjo under och runt om staden klattrar bergen! Lençóis ar en stad fullt med aventyr, staden ar kand for dess stora nationalpark (Chapada Diamantina) dar man kan trekka i dagar i bergen och besoka vattenfall och annat i naturen! Vi gick mellan olika turistinformationer i dagar for att hitta en bra deal for ett trekk som inneholl det vi ville se! Vi insag tillslut att det vi faktiskt ville se var inte inne i parken utan runt omkring, for att ta oss dit behovde vi gora ett 5-dagarstrekk och anda bara hinna se halften av det vi ville se! 

Till slut bokade vi in oss pa en endagstripp med bil tillsammans med killarna fran Brasilien (Gabriel och Rafael), Michael tyckte det var for dyrt och stod da over! Den dagen besokte vi sa sjukt manga platser, allt fran vackra vattenfall som vi simmade under (hoppade aven fran klippor bredvid vattenfallet ner i vattnet), grottor med lysande blatt vatten inuti och sa klattrade vi hogst upp pa berget Camelo e Pai Inácio! Berget hade en san otrolig utsikt, det kandes som sagan om ringen-filmerna att sitta dar uppe! Vi kom tillbaka till Lençóis sent pa kvallen och bestamde oss da direkt for att boka in en till biltur dagen efter, en 2dagars till det mest fantastiska vattenfall jag nagonsin sett, plus en till grotta dar vi fick simma i! Det vattnet ar det tredje klaraste vattnet i varlden!

Kate och jag var lite fundersamma over att ta en biltur istallet for att trekka, men det visade sig vara perfekt! Vi gick tillrackligt omkring varje plats vi besokte och med varmen pa dagarna orkade vi inte mer! Det var aven perfekt att vi var fyra stycken for vi fyllde da precis upp en bil tillsammans med var guide! Jag beskriver mer om platserna vi besokte och vad de heter nedan vid bilderna! Det var ett helt fantastiskt fyradagarsbesok, men iforrgar kvall var det dags for mig och Kate att lamna Lençóis for att ta oss till nasta underbara stad (snarare en o) dar vi ar nu - Morro de Sao Paolo! Mer om det i nasta inlagg, har kommer en fet bildbomb fran fantastiska Lençóis! =) 

Vart Pousada (eller hostel, samma sak men har i Brasilien sager de pousada oftare)




Pa kvallen kom killarna in till vart rum sa drack vi vin & pratade innan vi gick ut en svang!
Kate och jag korde forst en vanlig pose..


..Sen ville Kate kora en roligare pose sa hon holl upp sitt ben mot mig och rakade da sla
till vinflaskan jag holl i handen sa den akte i marken och gick sonder! Detta var min och 
Kates reaktion, helt i chock haha och da tar Mike den har bilden pa oss.. Jag alskar att
vi bada reagerar exakt likadant, vi ser likadana ut haha!


Dagen efter var vi uppe redan klockan atta for att fa i oss frukostbuffén innan vi tog oss ut en svang! Denna dag gick vi in i nationalparken och besokte ett sorts vattenfall med en sjo nedanfor som vi badade i mellan de hoga bergen! Vattenfallet gled ner fran ett berg som man kunde aka rutschkana ner for, det gjorde sa ont i rumpan men Kate tvingade anda upp mig med henne 2 ggr!! :P








Mandagen den 5 februari var det dags for en heldagstur for mig, Kate, Gabriel och Rafael
till vattenfallen och de fantastiska bergen! Forsta stoppet var vattenfallet Poço do Diabo!


Vacker utsikt fran bilturen!



Stopp nr 2 var Lapa Doce!



OBS! Man far absolut inte bajsa i grottan!!


Vi fick en varsin ficklampa innan vi gick in och var aven strangt tillsagda om att inte
prata for hogt i grottan (alla kollar pa mig) da stalaktiterna (det ar en droppsformation
i grottor som bildas av vattendropparna som rinner ner fran "taket", det tar mellan 33-
45 ar for dem att vaxa en cm och vissa var trippelt sa stora som jag.. Da kan man tanka
sig hur lange de funnits dar inne! Det finns aven Stalagmiter dar inne, det ar egentligen
samma sak som stalaktit forutom att de vaxer fran marken istallet fran taket! Hur bildas
de da undrade jag? Jo, grottor som dessa (aven kallade droppstensgrottor) finns speciellt
i omraden dar marken bestar av kalksten! Fran taket i dessa underjordiska halrum kan
det droppa kalhaltigt vatten, som avsatter sin kalk. Det tuffaste var nar vi slackte vara
ficklampor sa det blev HELT kolsvart, dar satt vi i en enorm grotta och kunde inte se
ett knyst.. Det kandes som man var helt ensam pa hela jorden !


Stopp 3 - Pratinha!


Gratis fotpeeling ;) de har sma fiskarna var overallt i den har sjon, jag hoppade runt som
en sal i vattnet i 2 h tills vi var tvungna att ga! Kate satt som en mamma vid kanten! :P


Det var sa vackert att ga omkring runt Pratinha!


Sista stoppet - Camelo e pai Inácio!

Pa varje berg finns det ett kors dit manniskor har gar upp och ber, da de kanner att de
ar narmre till Gud vilket gor att Han hor dem battre da!


Har kommer bilder fran var andra guide tour pa 2 dagar till Ibicoara, Poço Encantado
och Poço azul! Forsta dagen startades med 2,5 timmars bilfard till Poço Encantado! Det
ar en vattenhala (eller natural swimmingpools som de kallas har till besokarna) i en
grotta med lysande blatt vatten! Vattnet ar egentligen inte blatt utan kristallklart, fargen
bla bildas av solens stralar som kommer in fram ingangen till grottan! Vi var tvungna att
ha hjalmar har och klattra langt ner i en grotta for att komma fram till poolen som man
fran ar 1996 absolut inte far simma i, snyft!







Vattnet ar sa genomskinligt att man tror att marken under vattnet ar spegelbilden fran
grottvaggen! Var guide berattade att hans bror hade hoppat fran kanten ner i vattnet
har och gjort ansiktsplask sa han brot nasan, man ser lixom inte nar ytan startar for det
ar sa klart vatten! Det var dock lagsasong pa detta nar vi var dar, i juni-juli lyser solen
in sa pass mycket att till och med vaggarna och taket i grottan lyser blatt sa man kan
verkligen inte skilja pa vad som ar vatten och inte!


Stopp tre, annu en grotta dar man FAR simma i det klara vattnet! Dock med flytvast
for man far inte simma runt och roja runt med allt damm pa stenarna sa vattnet blir
grumligt! Vi var aven tvungna att ta en dusch innan vi var tillatna att ga ner i vattnet!


Saklart var jag forst i, haha! Ser ni hur genomskinligt vattnet ar? Det ser ut som vi flog
runt i luften for det ar sa klart, det var en sjukt cool upplevelse!






LUUUUNCH! Tror aldrig jag varit sa hungrig forut, haha.


Sen var det dags att aka till ett pousada for att sova dar en natt, dagen efter hade vi
det sista och stora aventyret kvar - Ibicoara!






Dags for att ta oss till Ibicoara! Det har var latt det coolaste pa dessa 3 dagar, forst fick
vi ga genom den snariga skogen tills vi kom fram till Ibicoara!






Framme! Harifran fick vi antingen ga ner till vattnet eller hoppa fran klippan eller bradan,
bradan var 7 meter upp over vattnet och klippan var 5 meter! Jag tvingade Kate att
hoppa ocksa sen hon tvingade mig att aka vattenrutschkana ner fran det dar berget! :P



Var guide klattrade pa bergsvaggen till vattenfallet medan vi andra fick simma med flyt-
vastar!




Jag tappade typ hakan nar jag simmade runt hornet och sag detta! Ibicoara - Brasiliens
hogsta vattenfall! Sjon ar omringad av bergsvaggar som ar ca 60 meter hoga over vattnet!




Vi hade en san himla cool lokal guide (det ar strikt forbjudet att ta sig in till vattenfallet
utan en lokal guide), han tog oss in under vattenfallet! Forst drog han in oss sa vi hade
vattenfallet over oss, man kunde varken se eller hora nagonting och strommen var sa
stark att nar guiden slangde in mig i vattenfallet hoppade jag direkt i nagons famn och
klamde mig fast! Jag tror det var Gabriel haha, sorry bout that! Efter det fick vi klattra
pa bergsvaggarna sa vi satt innanfor vattenfallet, det var som egen varld dar bakom!



Efterat klattrade vi upp till toppen av vattenfallet och sag ner!



Sen efter det var det dags for lunch (de hade packat lunchpasar at oss fyra, haha det
kandes som en skolutflykt! ;) 





On our way home..





Vilka fantastiska tre dagar vi hade i Lençóis, det basta var att det inte ar sa turistigt an
sa vi var nastan sjalva pa varenda plats! =) Nu ar vi pa den underbara on Morro de sao
Paolo och ska stanna har till mandag eller tisdag, nu ska jag ga ner till stranden och
snorkla i det bla vattnet! Puss och karlek till er alla!

Postat av: Mamma

Vilka fantastiska bilder!! Så härligt att följa din resa på bloggen men jag längtar galet efter dig! Tusen pussar & kramar från oss här hemma!

2012-02-10 @ 20:40:42
Postat av: Annika

Makalösa bilder Tillan, vilka platser det finns! Och du låter oss se dem =)

Kram!

2012-02-12 @ 20:51:51
URL: http://lydellan.wordpress.com

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0