SALVADOR

Hola! Nu befinner vi oss som sagt i Salvador vilket ar en otroligt cool stad, jag har langtat efter mer kultur och historia ett tag nu och Salvador bestar av det! Salvador ar otroligt influerat av Afrika efter alla slavar de tog hit forr i tiden, egentligen innehaller hela Brasilien manga afrikaner pga detta men det ar mest i Salvador! Det finns ett torg har i omradet Pelourinho (dar vi bor), det var dar de hangde och torterade deras afrikanska slavar! Manga av er kanner nog igen torget av en annan anledning, det ar namligen torget dar Michael Jackson spelade in sin video They don't really care about us!

Pelourinho ar platsen dar de rika levde forr i tiden, for att komma hit maste man ta en hiss ca 20 vaningar da de ligger uppe pa en kulle! Detta omrade ar valdigt turistigt (nastan alla utlanningar som kommer till Salvador bor har) vilket gor att stallet ar fullt av poliser overallt for att beskydda turismen, runt om Pelourinho ar det namligen fullt av Favelas! Sa fort poliserna inte ser sa sniker det in flera fattiga manniskor for att tigga mat eller stjala fran turister, Kate och jag har kopt lite mat till nagra barn och sa men det ar sa manga manniskor att man kan inte saga ja till alla! I

bland hander det dock att polisen behovs pa andra platser (t ex nar den stora festivalen var i staden som jag skriver om stycket under detta) och da vimlar det av fattiga manniskor har som vill rana turister! Vi visste inte om att polisen inte var har den kvallen sa Kate hoppsar glatt ut for att kopa oss hamburgare, jag skulle mota henne dar for jag behovde hamta pengar forst! Dock fastnar jag med agaren fran hostelet i nagra minuter, 4 minuter senare kommer Kate springandes in genom var port igen! Hon bara stirrade pa mig och sa "vi gar iingenstans ikvall!" Hon hade bara kommit 2 kvarter och blev jagad av nagra barn och nan man, alla pa hostelet sa att ingen skulle ga ut den har kvallen da inga poliser var dar! Staden bara forvandlades till ett ghetto for nagra timmar! Som tur var ar vart hostel sa sakert sa vi stannade inne och fick mat av nagra av de andra som bodde dar da vi inte kunde ga ut och kopa!

Igar var Kate och jag pa en festival har i Salvador (Festa de Lemanjá), det ar den nast storsta i Salvador (den storsta ar saklart The Carnaval om 2 veckor)! Gator efter gator var FULLA av manniskor som dansade till trummorna som spelades pa gatorna, ol kostade 3 kronor burken och man kunde kopa all sorts street food man kan tanka sig! Kate och jag hagnde dar hela dagen och dansade pa gatorna, det ar sa coolt har for ALLA dansar. Det spelar ingen roll om du inte har "ratt former" eller om du kan dansa bra eller inte, ALLA ror sig! Det var lite obehagligt dock att fa hander OVERALLT, Kate och jag blev dragna i haret, klappade pa armar och ben osv. En man kom till och med gaendes mot mig, tog tag i mitt ansikte och forsokte kyssa mig! Kate droog undan mig och mannen tittade bara helt forvirrat pa mig, typ som "va? vill du inte? nehe.." haha, galet! Det ar dock sa tydligt hur influerat allt ar fran Afrika; deras danser, musiken, manniskorna, utseenden!

Vi gick pa en dansshow en kvall har i Pelo, det var minst sagt intressant! I publiken var det nagra stora turistgrupper och jag & Kate hehe, showen var en timme lang och en stor del av den var man och kvinnor som dansade runt i enorma klanningar till trummor som spelades i bakgrunden! Under tiden de dansade skrek dom och hade stora dolkar pa sidorna av klanningarna, vi forstod inget av detta forran vi gick in pa city museet dagen efter och sag alla dockor med dessa klanningar! Vi laste forklaringarna under och forstod da att det ar religiosa figurer som betyder olika saker beroende pa vilka farger klanningarna har och ifall de bar en dolk/skold eller annat!

I slutet av showen hoppade det ut 5 killar (bokstavligt talat, seriost de gjorde 3 volter i rad och flog i luften, my gosh) och borjade gora Capoeira! Capoeira ar en konstart som kan kallas en blandning mellan kampsport och dans. Den utvecklades av de afrikanska slavarna som kom till Brasilien på 15- och 1600-talet och har sedan dess utvecklats och spridits över hela världen! Sporten ar helt galen, de maste vara gjorda av gummi! Killarna som kom in var bara muskler och gjorde helt omanskliga moves! Manga av dom har san bra spanst att de kan hoppa over en fullvuxen man jamfota, helt galet!

Sa, det ar mycket haftigt har just nu! Jag alskar aven staden i sig med alla gatuspelare, killar som dansar capoeira pa gatorna och alla softa manniskor som glider runt har! Vi bor pa ett grymt hostel som Kates tyska van har tipsat oss om, hostelet har flera vaningar men det ar mer som loft! Fran receptionen far vi klattra upp pa en stege till var vaning dar vi sover pa hammocks, vaningarna over har oxa hammocks och dormrum! Pa forsta vaningen har de ett stort allrum som ar sa sjukt hogt i tak med coola sma lampor i taket, kuddar pa golvet med massa laga bord! Ute pa gatorna ar det kullersten och hus i olika farger, valdigt likt gamla stan fast det ar fullt med farger har!

Vart hostel i Salvador, annu en gang tack till Kates tyska van som tipsat oss om sa
manga platser och hostels! Vi sover pa ett loft i hammocks for 20 reals, det finns
aven ett stort allrum och softa manniskor omkring vilket ar perfekt for oss!





Allrummet pa hostelet! 



Mysiga allrummet pa kvallen!


Fran balkongen pa hostelet!


Pelourinho!


Capoiera pa gatan!






Favelas runt omkring Pelourinho!



Har spelade Michael Jackson in sin video till They dont really care about us! I Balkongen
over mig star Michael och sjunger en bit ur videon, resten ar fran torget jag star pa dar
de alla dansar runt och slar pa trummorna samtidigt som MJ dansar!









Street food for snacks!



De afrikanska klanningarna vi sag pa showen, detta ar fran muséet!


Pelourinho ligger som sagt uppe pa en kulle dar de rika bodde forr i tiden, har stod de
och hade utkik for om fiender kom med bat sa de kunde vara beredda!






Festa de Lemanjá







Jag och Kate har bestamt oss for att stanna har for Carnaval 2012 istallet for Rio de Janiero (klart vi ska till Rio senare men det blir efter Carnaval)! Nastan alla sager att den basta Carnavalen ar i Salvador och det ar aven billigare for oss! Ikvall tar vi en nattbuss till Lensois och trekkar lite i bergen med tva killar harifran (det ligger 6 timmar inat i landet fran Salvador) och sen kommer vi tillbaka hit igen! Vi hors efter det, KRAM!!


PS! Forlat for min daliga svenska, jag laser igenom mina inlagg och grammatiken ar ibland hemsk! Hoppas ni har forstaelse for jag har inte pratat svenska pa ca 2 manader sa det blir lite fel i huvudet ibland nar jag blandar ihop det med engelskan som jag pratar 24 timmar om dygnet nu! For att inte tala om spanskan och portugisiskan vi forsoker oss pa, gosh.. DS.


Postat av: marcello

Fan vad coolt babe!!! i miss you. <3

2012-02-08 @ 22:37:41

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0