MACEIÓ

Halluu! Nu ar vi i staden Maceió, vi kom hit sent pa kvallen i fredags! Var resa fran Pipa till Maeció gick inte sa smidigt som vi trodde, vi trodde att vi bara kunde ta en buss fran Pipa till Recife (man maste byta buss i Recife, det ar den stora staden emellan Pipa och Maceió)! Istallet behovde vi forst behovde vi ta en jeep fran Maceió till busstationen vilket tog oss ca 40 minuter (alla taxibilar ville att vi skulle aka med dom for sjukliga priser nar jeepsen var 3 reals, lojligt!) Nar vi kom fram till busstationen sager kvinnan att bussen kostar dubbelt an vad som star i lonely planet, sa vi tar en annan buss till en stad halvvags till Recife och byter dar till en buss till Recife!

Darifran tog vi annu en buss till Maceió och kom fram dit halv tio pa kvallen, inget att rekommendera! Busstationen var som ett ghetto och alla stirrade pa oss och vara stora vaskor, vi var sa sakra pa att vi skulle bli ranade! Vi vantade pa en buss in till centrum i over en timme men det kom aldrig nagon, tillslut tog vi en taxi som korde oss hela vagen till vart hostel! Vi insag inte forran efterat att vi bodde i ett Favela (Favela ar omraden i Brasilien dar de fattigaste manniskorna bor da de inte har rad med nagot annat, dar forekommer det aven mycket ran och annat)

Vi stannade dar tva natter men gick inte ut pa kvallarna, det var till och med kusligt pa dagarna! Exempelvis nar vi skulle ga till stranden en dag sa gick vi via smagatorna och skulle fraga nagra vakter efter var buss till stranden! De satt inne i ett rum och kvinnan sager till mannen att det ar farligt for oss att ta oss dit (vi forstod det pa portugisiska), mannen sager da till oss att det inte ar nagon fara och sager att han ska visa oss vagen! Innan han gar ut satter han dock pa sig sin skottsakra vast(!!) och foljer oss runt hornet, han vagar inte satta sa mycket som en fot runt hornet utan kikar forsiktigt fram och pekar pa busstationen at oss! Vi bara blanger pa honom som han ar dum i huvudet, som om vi kommer vandra ut dit om han inte ens vagar ga runt hornet MED sin skottsakra vast pa, haha! Sa vi valde att ga istallet och tog den stora vagen, helt sjukt!

Sa idag flyttade vi till Praia do Frances vilket ar som ett beach resort, det kanns pa priserna da vi betalar dubbla priset fran vad vi betalade inne i staden! Men det ar mysigt och mycket tryggare har, vi hade aven inget att gora inne i staden! Vi ska stanna har en natt nu och imorgon kvall tar vi en nattbuss till Salvador, ANTLIGEN borjar vi narma oss sodra Brasilien!

Mot Maceió, helt slut!

Vart fina hostel haha, med papegojorna precis utanfor var dorr som skrek varje morgon!

Dags for frukost, sen stranden!

Frukost pa ett supermarket, vi var sa hungriga att vi var tvungna att ata sa fort vi betalat!

Pa kvallarna blev det inomhus, hehe..

Dagen efter daremot, bade Kate och jag tog en varsin springtur innan frukost och
sedan gick vi runt HELA dagen for att leta efter internetcafé for att kunna boka boende
i Rio for carnaval, vi var helt sluut!

Praia de Frances, det ligger ca 20 minuter utanfor Maceió och var mycket trevligare!

Vi fann det mysigaste lilla hostelet, allrummet speciellt! Dock hade vi bara en sang men
det loste vi med att fa upp Monti (Kates hangmatta hehe, ja vi har dopt vara hangmattor)

Synd nog stannade vi bara en natt i Praia de frances da var buss till Salvador gick kvallen
efter, som samst backpackers i varlden vi ar sa tryckte vi oss pa lokalbussen till den stora
busstationen med alla vara vaskor och som vanligt far halva bussen hjalpa oss! :P

Antligen fick jag upp bilderna! KRAM pa er alla♥

Postat av: Pappa

Man får ju nästan hjärtstillestånd när man läser och tänker på vad som kan hända er.