AREQUIPA (COLCA CANYON), PERU

Hola hola! 6 manader senare ar jag tillbaka i Sydamerikas mest populara land, Peru! Jag hade glomt vad billig och GOD gatumat de har har, nice att vara tillbaka! Vi anlande for 4 dagar sedan och de tva forsta dagarna hangde vi bara runt har i Arequipa som ar Perus nast storsta stad! Det ar en riktigt harlig stad med ett stort vackert plaza i mitten, runt omkring har du langa gator med affarer, restauranger och cafèn!

I forrgar begav vi oss ut till den kanda ravinen Colca Canyon av floden Colca, den är mer an dubbelt sa stor som Grand Canyon i USA pa 4160 meter djup och ar kand som "varldens djupaste canyon", aven om bergsvaggarna inte är sa lodrata som Grand Canyons. Den enorma ravinen ar en valdigt fargstark dal bland Anderna med rotter fran Incafolket och stader grundade under den spanska kolonialtiden, fortfarande bebodda av manniskor av Collagua och Cabana kulturer. Den lokala befolkningen vill an idag behalla sina gamla traditioner genom Incafolket. 

Det var en harlig upplevelse, forsta dagen gick vi i 4-5 timmar i nedforsbacke for att komma till botten av ravinen och sedan vandrade vi ytterligare 2 timmar till den lilla byn dar vi skulle spendera var forsta natt! Det ar verkligen traditionellt levnadssatt dar nere, omkring oss sprang getter, far och honsfritt pa den lilla tradgarden! Det var mysigt men gor ni turen (som vi gjorde) pa tva natter har ni valdigt mycket fritid, nastan for mycket for min smak! Man gar bara 4-5 timmar per dag och resten av tiden kan man chilla, dag 2 ar det dock riktigt vart da byn man sover i den natten har pooler (med naturligt vatten i) som man kan simma runt i med blommor runt omkring och de fantastiska bergsvaggarna som klattrar omkring oss!

Pa kvallen ser man den mest fantastiska stjarnhimmelen, jag och Janina (en tjej fran Kanada) lag i graset och tittade upp pa kvallen och det kandes som vi var pyttesma manniskor som sag pa stjarnorna genom en flaska da bergsvaggarna lag omkring over oss! Det ar sa galet att vara sa langt ner under marken, nar man tittar upp pa de ENORMA bergsvaggarna och tanker att det ar marken dar staderna ligger sa ar det helt ofattbart!

Sista dagen (idag for oss) ar varst dock, da gar man upp halv 5 pa morgonen och ska da ga upp fran ravinen... 8 km uppforsbacke! Det gick bra dock, vanligtvis tar det 3 timmar for grupper men jag klarade det pa 2.25! Jag tankte bara att klarade jag vulkanen i Pucòn klarar jag det har utan problem haha, men jobbigt var det definitivt!

Arequipa!
      
  
  
  
   

Har borjat inse att min laundry "outfit" ar valdigt hippie style, varit har for lange kanske?
 

Pa vagen till Colca Canyon stannade vi pa en plats hogt upp bland Anderna for att se
Condors pa nara hall! Condors ar nagra av varldens storsta faglar, de kan bli tre meter
med vingarna utslagna och kommer fran samma slakte som gamarna! Condors ar valdigt
kanda i Sydamerika da de garna haller sig till Anderna!
       

Colca Canyon-trekk startar!
    

    
  
  
   
  

Antligen nere, det ar 1000 meter mindre i alltitud har pa botten an pa toppen av ravinen!


Har stannade vi forsta natten!
  
   

      

Dag 2, 4 timmars trekktid denna dag! Var guide gav mig en av hans hattar mot solen,
haha jag sag ut som en akta turist!
    
  
  
  

Det finns ett par sma byar nere i ravinen, varje by har en skola men dock 2-5 studenter
i varje da det bor ca 40 personer (max) i varje by!

    

Deras kyrka ar stangd varje dag utom en(!!) per ar, da kommer en prast ner till ravinen
och de har en stor fest efterat!

  
     
   

By nummer tva vi sov i, paradis!
  




Vem tror ni var i langst? ;)
  

Pa eftermiddagen blev det chilltid i hammocks, det kandes som jag var tillbaka i Brasilien
tills solen gick ner (vilket hander redan kl 15-16 da vi ar langt nere i en ravin) och det
blev kallt!
  

Det finns ingen elektricitet i rummen sa vi fick anvanda levande ljus, mysigt!



Vagen ni ser upp for berget, det ar den 8 km langa uppforsbacken vi klattrade denna
morgon! (denna bilden tog jag dagen innan).
  

Halvvags, PJUH!
  

Soluppgang runt kl 6.30!
   

2,5 timme senare var vi uppe, VICTORY!
   
  

Gruppbild fran vanster: jag, Aude, Janina, Rafael (guide), franska paret & Morgane!


Dessa falt ar ca 1000 ar gamla och ar nastan helt overgivna, endast nagra anvands an
idag for att odla potatis och annat!



Man kunde ta bild med en lama och 2 fantastiska ornar, forst tankte jag "wow vad ballt
att ta foto med en orn" men herregud sa hemskt att de har ornarna fastbundna sa de 
inte kan flyga! Varje dag sitter de dar for att bli fotade med hundratals turister, sa jag 
ville inte stodja det! Att ta ifran vingarna fran faglar ar som att ta ifran benen fran oss!

   

Nu ska jag faktiskt ga till Burger King och kopa middag haha, Morgane och jag har
planerat detta lange! ;) Efter det ar det dags for nattbuss mot Sydamerikas turist-
tataste stad (aven dar kanda Machu Picchu ligger), Cuzcooooooo!


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0