LAKE TITICACA

Jag visste inte att karibiska kusten fanns i mitten av Sydamerika ocksa.. Herregud, Lake titicaca ar helt obeskrivligt! Tank er en sjo, men en sjo sa stor att man kan se horisonten... Det ar varldens storsta sjo pa en san har hog alltitud (3800 meter over vattenniva), vattnet ar kristallblatt hundratals oar ligger utspritt i vattnet som i skargarden! De forsta tva dagarna spenderade vi i den kanda staden Copacabana, precis vid Lake titicaca! 

Det finns inte sa mycket att gora i Copacabana, det finns tva bergstoppar som man kan bestiga i staden for en fin utsikt/solnedgang! De har aven en kand katedral som ar vart ett besok, annars glider man mest runt pa gatorna men det vill man inte (som billig backpacker) heller gora for lange da det ar dyyrt i denna stad (i alla fall for att vara Bolivia) om ni inte bor pa det hostelet vi bodde pa dar vi betalade 12 kronor for tva natter(!!), Hostel Mariella. Det ar i alla fall den enklaste vagen att aka ifran om man vill ta sig till Isla del Sol, en o i Lake titicaca som definitivt ar vard ett besok! 

Vi var pa Isla del sol i tva natter, vart hostel lag precis vid stranden dar grisar, asnor och andra djur vandrar omkring i denna forklarbara natur! Det finns inte mycket att gora pa on forutom att besoka ruiner och annat fran Inca-tiden! Enligt Inca-folket var detta fodelseplatsen for solen, det finns aven en helig sten dar det sags att incalegenden startade! Vi gick i timmar och besokte platser som dessa och bara NJOT av utsikten, Isla Del sol ar ett maste om ni ar sa mycket som i narheten av Bolivia eller Peru! 

For att ta sig till Copcabana fran La Paz tar man forst en buss pa 3 timmar, sedan bat over
till andra sidan, hoppar pa bussen igen och aker ytterligare en timme! Det ar saa vackert!

    

Vart softa hostel, 8 kronor natten!! Aude och jag delade sang forsta natten sa da betalade
vi 4 kronor och natten efter 8 kronor, sa totalt 12 kronor for tva natter.. BILLIGT!

   
      

  
   

Aude och jag tog nagra timmars promenad vid Lake titicaca forsta dagen i Copacabana!
Forstar ni att detta ar en sjo, men ser ni samtidigt horisonten? Helt ofattbart, sa vackert!
 
  
    
  
  
        
        

Efter promenaden motte vi vara vanner fran Peru som bor pa samma hostel som oss!
De ar sa fantastiska, de har rest runt i 3-4 ar i Sydamerika och overlevt pa deras musik
som de spelar i tunnelbanor, restauranger osv!

  
   

Aude och jag klattrade upp pa ett av bergen i Copacabana pa kvallen for att se den 
fantastiska  utsikten och solnedgangen, PAIN att ta sig upp dock!

   
   
  

Mot Isla del Sol!
  
         
    
  

Man bor i den lilla byn i sma hostels, vi fann ett precis vid stranden! 
  
  
  
 
  
   

Nar vi kommit fram och checkat in la vi oss pa stranden utanfor och softade i solen!
  

 
   
  
 

Vi gick upp kl 6 nasta morgon for soluppgangen!
  
    
     

Langpromenad hela dagen pa on for att besoka incaruiner och se fantastiska utsikter!
    
    
 
    
  
   
    
   

Fran Incafolket; Fotsteg fran Gud!
  

Det heliga bordet, Matt offrade mig till Gudarna! ;) Det ar sa fantastiskt att besoka dessa 
gamla ruiner fran THE INCAS, vilken historia! Matt (killen pa bilden) plus ett aldre par
fran Tyskland traffade jag vid en av ruinerna och gick istallet runt med dom da Aude
och Morgane ville ta det lugnare!

  
   
     
            
 
 
 

Assa grisbebis!!
     

Nar jag kom tillbaka la jag mig pa stranden i vantan pa att Aude och Morgane skulle komma tillbaka med nyckeln! I 3 timmar lag jag dar och borjade bli orolig (och kall), da kom Leo (en av musikerkillarna fran Peru vi traffade pa hostelet i Copacabana) forbi och satte sig vid mig! Vi pratade i flera timmar (bara spanska, bra ovning) och at sedan middag tillsammans ocksa, han raddade min kvall! Tjejerna hade gatt ALLDELES for langt och kom tillbaka stenfrusna kl 20 pa kvallen och nastan grat, snuttar! Har ar i vart rum senare pa kvallen nar Leo lar Morgane hur man broderar bokstaver nar man gor macramésmycken!
     

Denna gjorde han i Brasilien for ett tag sedan, PAZ Y AMOR betyder fred och karlek och
han gav den till mig! :) Skulle kunna gifta mig med den har mannen, han ar helt fantastisk!



Dagen efter var det dags att lamna Isla del sol, sota Aude somnade pa baten!
     


Nu ar vi i Arequipa i Peru!! :) Helt fantastiskt att vara tillbaka i det har landet efter 6 manader, har glomt hur fantastisk deras billiga gatumat ar! ;) TA HAND OM ER ♥


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0