SALKANTAY TREK TO MACHU PICCHU

Hola amigos! Jag har upplevt sa mycket de senaste fem dagarna att jag inte vet hur jag ska fa ner allt, jag ska i alla fall blogga pa samma satt jag gjorde om Salar de uyuni; forst gor jag ett inlagg om treket till Machu Picchu och efter det lagger jag ut ett inlagg om dagen i staden Machu Picchu! I onsdags borjade allt, jag blev upphamtade kl 04.30 vid mitt hostel av agenturen for att hoppa in i en buss i tva timmar som tog oss till starten av treket, 8 mil hade vi framfor oss att vandra! 

Forsta dagen var treket lugnt, vi gick i ca 7 timmar totalt och forsta biten var pa en sandig vag med de fantastiska grontackta bergen omkring oss! I borjan kande jag ingen av dom i min grupp sa jag holl mig for mig sjalv i borjan och fokuserade pa att halla en bra takt! Efter nagra timmar blev det kallare och kallare, sno borjade tacka topparna av bergen och da var vi framme vid var forsta campingplats! Vi campade nedanfor snotackta berg dar temperaturen gick ner till minus fem pa natten!

Jag delade talt med en kille fran Australien som heter Jason som var riktigt harlig! Pa kvallen at vi alla middag tillsammans och drack hundratals koppar te, vi sov innanfor plastfiltar som de hade hangt upp pa trapalar for att skygga oss fran vinden! Nar jag gick ut for att borsta tanderna holl jag pa att tappa borsten, aldrig har jag sett sa manga stjarnor forut.. Jag sag till och med the milkyway! Det var sa haftigt att jag struntade i om jag nastan fros ihjal, jag satt dar ute i sakert 30 minuter och bara stirrade, som tur var traffade jag en harlig dansk tjej som joinade mig!

Vi gick sedan och la oss vid atta pa kvallen, jag somnade direkt men vaknade upp (som alla andra) mitt i natten av att jag fros sa mkt! Kl fem pa morgonen vackte vara guider oss, gav oss te och sa at oss att packa ihop allt. Det har treket ar sa lyxigt jamfort med nar Kate och jag trekade i Chile, har satter de upp talten at oss, lagar mat och vacker oss! Dock betalar jag sakert tredubbelt for det har treket sa det ar val logiskt! Hur som helst, dag tva var den svaraste dagen pa hela treket, vi borjade med att vandra 9 km uppforsbacke (750 meter upp i alltitud) mellan snobergen!

Det var sjukt jobbigt, man kunde dock valja att betala 300 kronor for att fa rida hast uppfor hela backen men NEJ jag sa till mig sjalv att treka hela vagen sa treka skulle jag! Det var sjukt jobbigt, speciellt med den hoga alltituden men nar vi kom upp (var det iskallt) kandes det sa sjukt grymt att vi klarade det! Efter det vandrade vi ca 2 timmar till for att komma till var lunchplats dar hastar sprang runt pa en enorm grasyta med berg omkring oss tackta av sno! Dock efter lunch vandrade vi inte mer an 10 minuter sa borjade bergen bli gronare och tillslut var de fulla av trad, vi var inne i djungeln!

Vi gick i nagra timmar till innan vi kom fram till tva bilar, darifran var vi tvungna att aka bil till nasta campingplats (annars hade jag gatt). Vi at lunch innan vi hamtade badklader och akte ivag till de varma kallorna med vin, det var sa sjukt harligt! Nar vi kom tillbaka igen var det dags for middag och sedan gjorde de upp en eld som alla satt runtom och sa spelade de hog musik.. Innan vi hann tanka var vi alla fulla av vin och dansade runt hela natten, klockan fyra stapplade vi alla in i vara talt och slocknade direkt! Sa sjukt kul vi alla hade men det var inte kul 2 timmar senare nar vi blev vackta och behovde vandra 6 timmar i solen!

Men vi klarade det, och det hjalper verkligen att det ar sa obeskrivligt vackert att treka har! 6 timmar senare kom vi alltsa fram till Aguas Calientes vilket ar staden narmast Machu Picchu, aldrig har jag sett en mer turistig stad! Vi at middag dar, fick vara Machu Picchu-biljetter och gick sedan och la oss i vara sangar och somnade direkt! Ja, sista natten sover alla treks pa hosteloch aldrig har jag sovit sa gott!

Dag 1, precis nar vi borjade vandra!








Har campade vi forsta natten, nedanfor snotackta berg!


5 minusgrader denna natt!!



6.30 pa morgonen dagen efter borjade vi vandra igen, 10 timmar framfor oss varav
forsta 9 km var uppforsbacke med sno till 4600 meters alltitud.. gulp!




Grym grupp! Fran vanster: Diago, Grace, Jason, Ashley, Sam, Alicia, jag, Selena & Jed!







3 timmar senare var vi pa toppen, vid Salkantay mountain!



Efter det var det ca 2 timmar plan mark att vandra genom innan lunch!




Nastan alla somnade direkt efter lunch medan jag laste min bok!





Naturens trafik i Peru, hastar!




Nasta campingstopp var i staden Santa Teresa, vi campade fortfarande i vara talt utanfor
staden! Forst besokte vi varma kallor och drack massa vin, sedan var det dags for middag
innan de gjorde upp en eld.. Ingen av oss vet hur det hande men vi festade till 4 pa
morgonen, ratt onice att ga upp kl sju och vandra 6 timmar efter det, men vi klarade det!










Det var ett grymt harligt danskt gang i den andra salkantaygruppen som vi hangde med!


..och tva killar fran England fran annu en annan grupp! =)



Dagen efter vandrade vi 6-7 timmar efter 2 timmars somn -.- Man kunde valja att aka
bil med de som lagade mat och hade vara talt om man betalade 15 kronor, men jag
bestamde mig i borjan av min resa att jag ska GA till Machu Picchu sa jag gick hela vagen,
hela min grupp gick hela vagen vilket var grymt! =)



Framme i staden Aguas Calientes 6 timmar senare!


Atta mil vandrade vi pa 5 dagar, vi var HELT SLUT nar vi kom fram till Aguas Calientes och somnade runt kl 20 pa kvallen! Alarmen ringde dock kl 4 nasta morgon for da var det dags att klattra upp 1700 trappsteg i morkret till soluppgangen over otroliga Machu Picchu, det kommer i nasta inlagg! Nu ska jag ata sushi med nagra vanner, ikvall ar det fest for hela slanten med hela familjen fran Salkantay trek! =) ♥


Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0